The Info List - Los Angeles Times

--- Advertisement ---


The _LOS ANGELES TIMES_, commonly referred to as the _TIMES_ or _LA TIMES_, is a paid daily newspaper published in Los Angeles
Los Angeles
, California, United States, since 1881. It was the largest metropolitan newspaper in circulation in the U.S. in 2008 and the fourth-most widely distributed newspaper in the country. The _Times_ is owned by tronc (formerly known as Tribune Publishing).


* 1 History

* 1.1 Otis era * 1.2 Chandler era

* 1.3 Modern era

* 1.3.1 Ownership * 1.3.2 Editorial changes and staff reductions * 1.3.3 Circulation * 1.3.4 Internet presence and free weeklies * 1.3.5 Other controversies

* 2 Pulitzer prizes * 3 Competition and rivalry

* 4 Special

* 4.1 Midwinter and midsummer

* 4.1.1 Midwinter * 4.1.2 Midsummer

* 4.2 Zoned editions and subsidiaries

* 5 Features

* 6 Promotion

* 6.1 Festival of Books * 6.2 Book prizes

* 7 Book publishing

* 8 Broadcasting activities

* 8.1 Stations

* 9 Notable employees

* 9.1 Writers and editors * 9.2 Cartoonists * 9.3 Photographers

* 10 References * 11 Further reading * 12 External links


See also: List of Los Angeles
Los Angeles
Times publishers Chandler and Otis 1917


The _Times_ was first published on December 4, 1881, as the _Los Angeles Daily Times_ under the direction of Nathan Cole Jr. and Thomas Gardiner . It was first printed at the Mirror printing plant, owned by Jesse Yarnell and T.J. Caystile . Unable to pay the printing bill, Cole and Gardiner turned the paper over to the Mirror Company. In the meantime, S. J. Mathes had joined the firm, and it was at his insistence that the _Times_ continued publication. In July 1882, Harrison Gray Otis moved from Santa Barbara to become the paper's editor. Otis made the _Times_ a financial success.

In an era where newspapers were driven by party politics, the _Times_ was directed at Republican readers. As was typical of newspapers of the time, the _Times_ would sit on stories for several days, notably including the 1884 victory of Democratic presidential candidate Grover Cleveland .

Historian Kevin Starr wrote that Otis was a businessman "capable of manipulating the entire apparatus of politics and public opinion for his own enrichment". Otis's editorial policy was based on civic boosterism , extolling the virtues of Los Angeles
Los Angeles
and promoting its growth. Toward those ends, the paper supported efforts to expand the city's water supply by acquiring the rights to the water supply of the Owens Valley in the California Water Wars , a set of events fictionalized in the Roman Polanski movie _Chinatown_ . _ Rubble of the L.A. Times_ building after the 1910 bombing

The efforts of the _Times_ to fight local unions led to the October 1, 1910 bombing of its headquarters , killing twenty-one people. Two union leaders, James and Joseph McNamara , were charged. The American Federation of Labor hired noted trial attorney Clarence Darrow to represent the brothers, who eventually pleaded guilty.

Otis fastened a bronze eagle on top of a high frieze of the new _Times_ headquarters building designed by Gordon Kaufmann , proclaiming anew the credo written by his wife, Eliza: "Stand Fast, Stand Firm, Stand Sure, Stand True."


Upon Otis's death in 1917, his son-in-law, Harry Chandler , took control as publisher of the _Times_. Harry Chandler was succeeded in 1944 by his son, Norman Chandler , who ran the paper during the rapid growth of post-war Los Angeles. Norman's wife, Dorothy Buffum Chandler , became active in civic affairs and led the effort to build the Los Angeles Music Center , whose main concert hall was named the Dorothy Chandler Pavilion in her honor. Family members are buried at the Hollywood Forever Cemetery near Paramount Studios . The site also includes a memorial to the Times Building bombing victims. _ Times_ Newspaper
vending machine featuring news of the 1984 Summer Olympics

The fourth generation of family publishers, Otis Chandler , held that position from 1960 to 1980. Otis Chandler sought legitimacy and recognition for his family's paper, often forgotten in the power centers of the Northeastern United States due to its geographic and cultural distance. He sought to remake the paper in the model of the nation's most respected newspapers, notably _ The New York Times _ and _ The Washington Post _. Believing that the newsroom was "the heartbeat of the business", Otis Chandler increased the size and pay of the reporting staff and expanded its national and international reporting. In 1962, the paper joined with _The Washington Post_ to form the Los Angeles Times-Washington Post News Service to syndicate articles from both papers for other news organizations.

During the 1960s, the paper won four Pulitzer Prizes, more than its previous nine decades combined.

Writing in 2013 about the pattern of newspaper ownership by founding families, _Times_ reporter Michael Hiltzik said that:

“ The first generations bought or founded their local paper for profits and also social and political influence (which often brought more profits). Their children enjoyed both profits and influence, but as the families grew larger, the later generations found that only one or two branches got the power, and everyone else got a share of the money. Eventually the coupon-clipping branches realized that they could make more money investing in something other than newspapers. Under their pressure the companies went public, or split apart, or disappeared. That's the pattern followed over more than a century by the _ Los Angeles
Los Angeles
Times_ under the Chandler family. ”

The paper's early history and subsequent transformation was chronicled in an unauthorized history _Thinking Big_ (1977, ISBN 0-399-11766-0 ), and was one of four organizations profiled by David Halberstam in _The Powers That Be _ (1979, ISBN 0-394-50381-3 ; 2000 reprint ISBN 0-252-06941-2 ). It has also been the whole or partial subject of nearly thirty dissertations in communications or social science in the past four decades.


Los Angeles
Los Angeles
Times Building , seen from the corner of 1st and Spring streets

The _ Los Angeles
Los Angeles
Times_ was beset in the first decade of the 21st century by a change in ownership, a bankruptcy, a rapid succession of editors, reductions in staff, decreases in paid circulation, the need to increase its Web presence, and a series of controversies.

In 2000, the Tribune Company acquired the _Times_, placing the paper in co-ownership with then-WB (now CW )-affiliated KTLA , which Tribune acquired in 1985.

For two days in 2005, the _Times_ experimented with Wikitorial , the first Wiki
by a major news organization to allow readers to combine forces to produce their own editorial pieces. However, it was shut down after a few people besieged it with inappropriate material.

In December 2008, the Tribune Company filed for bankruptcy protection.


In 2000, the Times-Mirror Company, publisher of the _Times,_ was purchased by the Tribune Company of Chicago
, Illinois
, ending one of the final examples of a family-controlled metropolitan daily newspaper in the United States. (_ The New York Times _, _ The Seattle Times _ and others remain.)

On April 2, 2007, the Tribune Company announced its acceptance of real estate entrepreneur Sam Zell 's offer to buy the _ Chicago
Tribune _, the _ Los Angeles
Los Angeles
Times_, and all other company assets. Zell announced that he would sell the Chicago
Cubs baseball club. He put up for sale the company's 25 percent interest in Comcast SportsNet Chicago. Until shareholder approval was received, Los Angeles billionaires Ron Burkle
Ron Burkle
and Eli Broad had the right to submit a higher bid, in which case Zell would have received a $25 million buyout fee.

In December 2008, the Tribune Company filed for bankruptcy protection. The bankruptcy was a result of declining advertising revenue and a debt load of $12.9 billion, much of it incurred when the paper was taken private by Zell.

Editorial Changes And Staff Reductions

John Carroll , former editor of the _ Baltimore Sun _, was brought in to restore the luster of the newspaper. During his reign at the _Times_ he eliminated more than 200 jobs, but despite an operating profit margin of 20 percent, the Tribune executives were unsatisfied with returns, and by 2005 Carroll had left the newspaper. His successor, Dean Baquet , refused to impose the additional cutbacks mandated by the Tribune Company.

Baquet was the first African-American to hold this type of editorial position at a top-tier daily. During Baquet and Carroll's time at the paper, it won 13 Pulitzer Prizes , more than any other paper but _The New York Times_. However, Baquet was removed from the editorship for not meeting the demands of the Tribune Group—as was publisher Jeffrey Johnson—and was replaced by James O'Shea of the _Chicago Tribune_. O'Shea himself left in January 2008 after a budget dispute with publisher David Hiller .

The paper's content and design style was overhauled several times in attempts to increase circulation. In 2000, a major change reorganized the news sections (related news was put closer together) and changed the "Local" section to the "California" section with more extensive coverage. Another major change in 2005 saw the Sunday "Opinion" section retitled the Sunday "Current" section, with a radical change in its presentation and featured columnists. There were regular cross-promotions with Tribune-owned television station KTLA to bring evening-news viewers into the _Times_ fold.

The paper reported on July 3, 2008, that it planned to cut 250 jobs by Labor Day and reduce the number of published pages by 15 percent. That included about 17 percent of the news staff, as part of the newly private media company's mandate to reduce costs. "We've tried to get ahead of all the change that's occurring in the business and get to an organization and size that will be sustainable," Hiller said.

The changes and cuts were controversial, prompting criticism from such disparate sources as a Jewish Journal commentary, an anonymously written employee blog called Tell Zell and a satirical Web site, Not the L.A. Times.

In January 2009, the _Times_ increased its single-copy price from 50 to 75 cents and eliminated the separate California/Metro section, folding it into the front section of the newspaper. The _Times_ also announced seventy job cuts in news and editorial, or a 10 percent cut in payroll.

In September 2015, in an apparent struggle over localized versus corporate control, Austin Beutner , the publisher and chief executive, was replaced by Timothy E. Ryan .

On October 5, 2015, Poynter Institute reported that "'At least 50' editorial positions will be culled from the Los Angeles
Los Angeles
Times" through a buyout. On this subject, the _ Los Angeles
Los Angeles
Times_ reported with foresight: "For the 'funemployed,' unemployment is welcome." Nancy Cleeland , who took O'Shea's buyout offer, did so because of "frustration with the paper's coverage of working people and organized labor" (the beat that earned her Pulitzer ). She speculated that the paper's revenue shortfall could be reversed by expanding coverage of economic justice topics, which she believed were increasingly relevant to Southern California
Southern California
; she cited the paper's attempted hiring of a "celebrity justice reporter" as an example of the wrong approach.


The _Times's_ reported daily circulation in October 2010 was 600,449, down from a peak of 1,225,189 daily and 1,514,096 Sunday in April 1990.

Some attributed the drop in circulation to the increasing availability of alternate methods of obtaining news, such as the Internet, cable TV and radio. Others believed that the drop was due to the retirement of circulation director Bert Tiffany. Still others thought the decline was a side effect of a succession of short-lived editors who were appointed by publisher Mark Willes after publisher Otis Chandler relinquished day-to-day control in 1995. Willes, the former president of General Mills , was criticized for his lack of understanding of the newspaper business, and was derisively referred to by reporters and editors as _The Cereal Killer_. _ Abandoned Los Angeles
Los Angeles
Times_ vending machine, Covina, CA (2011)

Other reasons offered for the circulation drop included an increase in the single-copy price from 25 cents to 50 cents and a rise in the proportion of readers preferring to read the online version instead of the print version. Editor Jim O'Shea, in an internal memo announcing a May 2007, mostly voluntary, reduction in force , characterized the decrease in circulation as an "industry-wide problem" which the paper had to counter by "growing rapidly on-line," "break news on the Web and explain and analyz it in our newspaper."

In early 2006, the _Times_ closed its San Fernando Valley printing plant, leaving press operations to the Olympic plant and to Orange County . Also in 2006, the _Times_ announced its circulation had fallen to 851,532, down 5.4 percent from 2005. The _Times's_ loss of circulation was the largest of the top ten newspapers in the U.S.

Despite the circulation decline, many in the media industry lauded the newspaper's effort to decrease its reliance on "other-paid" circulation in favor of building its "individually paid" circulation base—which showed a marginal increase in a circulation audit. This distinction reflected the difference between, for example, copies distributed to hotel guests free of charge (other-paid) versus subscriptions and single-copy sales (individually paid).

Internet Presence And Free Weeklies

In December 2006, a team of _Times_ reporters delivered management with a critique of the paper's online news efforts known as the Spring Street Project . The report, which condemned the _Times_ as a "web-stupid" organization," was followed by a shakeup in management of the paper's website, _www.latimes.com,_ and a rebuke of print staffers who had assertedly "treated change as a threat."

On July 10, 2007, _Times_ launched a local Metromix site targeting live entertainment for young adults. A free weekly tabloid print edition of Metromix Los Angeles
Los Angeles
followed in February 2008; the publication was the _Times'_ first stand-alone print weekly. In 2009, the _Times_ shut down Metromix and replaced it with _Brand X_, a blog site and free weekly tabloid targeting young, social networking readers. _Brand X_ launched in March 2009; the _Brand X_ tabloid ceased publication in June 2011 and the website was shut down the following month.

Other Controversies

It was revealed in 1999 that a revenue-sharing arrangement was in place between the _Times_ and Staples Center in the preparation of a 168-page magazine about the opening of the sports arena. The magazine's editors and writers were not informed of the agreement, which breached the Chinese wall that traditionally has separated advertising from journalistic functions at American newspapers. Publisher Mark Willes also had not prevented advertisers from pressuring reporters in other sections of the newspaper to write stories favorable to their point of view. _ The Los Angeles Times_ building

Michael Kinsley was hired as the Opinion and Editorial ( Op-Ed ) Editor in April 2004 to help improve the quality of the opinion pieces. His role was controversial, as he forced writers to take a more decisive stance on issues. In 2005, he created a Wikitorial , the first Wiki
by a major news organization. Although it failed, readers could combine forces to produce their own editorial pieces. He resigned later that year.

On November 12, 2005, new Op-Ed Editor Andrés Martinez shook things up by announcing the firing of liberal op-ed columnist Robert Scheer and conservative editorial cartoonist Michael Ramirez , replacing the two with a more diversified lineup of regular columnists.

The _Times_ has also come under controversy for its decision to drop the weekday edition of the _ Garfield
_ comic strip in 2005, in favor of a hipper comic strip _Brevity _, while retaining the Sunday edition. _Garfield_ was dropped altogether shortly thereafter.

Following the Republican Party 's defeat in the 2006 mid-term elections , an Opinion piece published on November 19, 2006, by Joshua Muravchik , a leading neoconservative and a resident scholar at the conservative American Enterprise Institute , was titled BOMB IRAN. The article shocked some readers, with its hawkish comments in support of more unilateral action by the United States, this time against Iran.

On March 22, 2007, editorial page editor Andrés Martinez resigned following an alleged scandal centering on his girlfriend's professional relationship with a Hollywood producer who had been asked to guest edit a section in the newspaper. In an open letter written upon leaving the paper, Martinez criticized the publication for allowing the Chinese Wall between the news and editorial departments to be weakened, accusing news staffers of lobbying the opinion desk. Further information: Andrés_Martinez_(editor) § .22Grazergate.22_Controversy

The _Times_ drew fire for a last-minute story before the 2003 California recall election alleging that gubernatorial candidate Arnold Schwarzenegger groped scores of women during his movie career. Columnist Jill Stewart wrote on the _American Reporter_ website that the _Times_ did not do a story on allegations that former Governor Gray Davis had verbally and physically abused women in his office and that the Schwarzenegger story relied on a number of anonymous sources. Further, she said, four of the six alleged victims were not named. She also said that in the case of the Davis allegations, the _Times_ decided against printing the Davis story because of its reliance on anonymous sources. The American Society of Newspaper
Editors said that the _Times_ lost more than 10,000 subscribers because of the negative publicity surrounding the Schwarzenegger article.


In 2016, the _Times_ won the breaking news Pulitzer prize for its coverage of the mass shooting in San Bernardino
San Bernardino
, California.

Through 2014, the _Times_ had won 41 Pulitzers , including four in editorial cartooning, and one each in spot news reporting for the 1965 Watts Riots and the 1992 Los Angeles
Los Angeles
riots .

_Times_ sportswriter Jim Murray won a Pulitzer in 1990.

_Times_ investigative reporters Chuck Philips
Chuck Philips
and Michael Hiltzik won the Pulitzer in 1999 for a year-long series that exposed corruption in the music business.

_Times_ journalist David Willman won the 2001 Pulitzer Prize for Investigative Reporting ; the organization cited "his pioneering expose of seven unsafe prescription drugs that had been approved by the Food and Drug Administration, and an analysis of the policy reforms that had reduced the agency's effectiveness." In 2004 , the paper won five prizes, which is the third-most by any paper in one year (behind _ The New York Times _ in 2002 (7) and _The Washington Post _ in 2008 (6)).

_Times_ reporters Bettina Boxall and Julie Cart won a Pulitzer Prize for Explanatory Reporting in 2009 "for their fresh and painstaking exploration into the cost and effectiveness of attempts to combat the growing menace of wildfires across the western United States."

In 2011 Barbara Davidson was awarded the Pulitzer Prize for Feature Photography "for her intimate story of innocent victims trapped in the city's crossfire of deadly gang violence."


_ Partial front page of the Los Angeles
Los Angeles
Times_ for Monday, April 24, 1922, displaying coverage of a Ku Klux Klan raid in an L.A. suburb

In the 19th century, the chief competition to the _Times_ was the _ Los Angeles
Los Angeles
Herald ,_ followed by the smaller _ Los Angeles
Los Angeles
Tribune ._ In December 1903, newspaper magnate William Randolph Hearst began publishing the _ Los Angeles
Los Angeles
Examiner _ as a direct morning competitor to the _Times._ In the 20th century, the _ Los Angeles
Los Angeles
Express _ was an afternoon competitor, as was Manchester Boddy 's _ Los Angeles
Los Angeles
Daily News _, a Democratic newspaper.

By the mid-1940s, the _Times_ was the leading newspaper in terms of circulation in the Los Angeles
Los Angeles
metropolitan area . In 1948, it launched the _ Los Angeles
Los Angeles
Mirror,_ an afternoon tabloid, to compete with both the _Daily News_ and the merged _Herald-Express_. In 1954, the _Mirror_ absorbed the _Daily News_. The combined paper, the _Mirror-News,_ ceased publication in 1962, when the Hearst afternoon _Herald-Express_ and the morning _ Los Angeles
Los Angeles
Examiner _ merged to become the _Herald-Examiner _.

The _Herald-Examiner _ published its last number in 1989. Today the second-largest daily newspaper in Los Angeles
Los Angeles
is the San Fernando Valley -based _ Los Angeles
Los Angeles
Daily News _ (unrelated to the aforementioned defunct publication).




For 69 years, from 1885 until 1954, the _Times_ issued on New Year's Day a special annual Midwinter Number or Midwinter Edition that extolled the virtues of Southern California. At first it was called the "Trade Number," and in 1886 it featured a special press run of "extra scope and proportions"; that is, "a twenty-four-page paper, and we hope to make it the finest exponent of this country that ever existed." Two years later, the edition had grown to "forty-eight handsome pages (9x15 inches), stitched for convenience and better preservation," was "equivalent to a 150-page book." The last use of the phrase _Trade Number_ was in 1895, when the edition had grown to thirty-six pages split among three separate sections.

The Midwinter Number drew acclamations from other newspapers, including this one from the _Kansas City Star_ in 1923:

It is made up of five magazines with a total of 240 pages – the maximum size possible under the postal regulations. It goes into every detail of information about Los Angeles
Los Angeles
and Southern California
Southern California
that the heart could desire. It is virtually a cyclopedia on the subject. It drips official statistics. In addition it verifies the statistics with a profusion of illustration. . . . it is a remarkable combination of guidebook and travel magazine.

In 1948 the Midwinter Edition, as it was then called, had grown to "7 big picture magazines in beautiful rotogravure reproduction." The last mention of the Midwinter Edition was in a _Times_ advertisement on January 10, 1954.


Between 1891 and 1895, the _Times_ also issued a similar Midsummer Number, the first one with the theme "The Land and Its Fruits". Because of its issue date in September, the edition was in 1891 called the Midsummer Harvest Number.


Main article: Los Angeles
Los Angeles
Times suburban sections

In the 1990s, the _Times_ published various editions catering to far-flung areas. Editions included a Ventura County edition, an Inland Empire edition, a San Diego County edition, and a "National Edition" that was distributed to Washington, D.C. and the San Francisco Bay Area . The National Edition was closed in December 2004.

Some of these editions were folded into _Our Times_, a group of community supplements included in editions of the regular Los Angeles _Metro _ newspaper.

A subsidiary, Times Community Newspapers, publishes the _Burbank Leader _, _Coastline Pilot_ of Laguna Beach , _Crescenta Valley Sun,_ _ Daily Pilot _ of Newport Beach and Costa Mesa , _Glendale News-Press _, _ Huntington Beach Independent _ and _La Cañada Valley Sun_. From 2011 to 2013, the _Times_ had also published the award-winning _Pasadena Sun_.


Among the _Times_' staff are columnists Steve Lopez and Patt Morrison , food critic Jonathan Gold , television critic Mary McNamara and film critic Kenneth Turan . Sports columnists include Bill Plaschke , who is also a panelist on ESPN
's _ Around the Horn _, and Helene Elliott , the first female sportswriter to be inducted into the Hockey Hall of Fame .

One of the _Times_' features is "Column One", a feature that appears daily on the front page to the left-hand side. Established in September 1968, it is a place for the weird and the interesting; in the _How Far Can a Piano Fly?_ (a compilation of Column One stories) introduction, Patt Morrison writes that the column's purpose is to elicit a "Gee, that's interesting, I didn't know that" type of reaction.

The _Times_ also embarked on a number of investigative journalism pieces. A series in December 2004 on the King/Drew Medical Center in Los Angeles
Los Angeles
led to a Pulitzer Prize and a more thorough coverage of the hospital's troubled history. Lopez wrote a five-part series on the civic and humanitarian disgrace of Los Angeles' Skid Row , which became the focus of a 2009 motion picture, _ The Soloist ._ It also won 62 awards at the SND awards.



2009 Los Angeles
Los Angeles
Times Festival of Books on the UCLA

In 1996, the _Times_ started the annual Los Angeles
Los Angeles
Times Festival of Books , in association with the University of California, Los Angeles . It has panel discussions, exhibits, and stages during two days at the end of April each year. In 2011, the Festival of Books was moved to the University of Southern California
Southern California


Main article: Los Angeles
Los Angeles
Times Book Prize

Since 1980, the _Times_ has awarded annual book prizes. The categories are now biography, current interest, fiction, first fiction, history, mystery/thriller, poetry, science and technology, and young adult fiction. In addition, the Robert Kirsch Award is presented annually to a living author with a substantial connection to the American West whose contribution to American letters deserves special recognition".


The Times Mirror Corporation has also owned a number of book publishers over the years including New American Library , C.V. Mosby , as well as Harry N. Abrams .

In 1960 Times Mirror of Los Angeles
Los Angeles
bought the book publisher New American Library known for publishing affordable paperback reprints of classics and other scholarly works. The NAL continued to operate autonomously from New York and within the Mirror Company. And in 1983 Odyssey Partners and Ira J. Hechler bought NAL from the Times Mirror Company for over $50 million.

In 1967 Times Mirror acquired C.V. Mosby Company a professional publisher and merged it over the years with several other professional publishers including Resource Application, Inc., Year Book Medical Publishers, Wolfe Publishing Ltd., PSG Publishing Company, B.C. Decker, Inc., among others. Eventually in 1998 Mosby is then sold to Harcourt Brace LINE-HEIGHT:1.2EM;">FORMER TYPE Private


FATE Acquired by Argyle Television (sold to New World Communications in 1994)

FOUNDED 1946 (as KTTV, INC.)

DEFUNCT 1993 (inactive, 1963–1970)

HEADQUARTERS Los Angeles, California

PRODUCTS Broadcast and cable television

WEBSITE www.latimes.com

The Times-Mirror Company was a founding owner of television station KTTV in Los Angeles
Los Angeles
, which opened in January 1949. It became that station's sole owner in 1951, after re-acquiring the minority shares it had sold to CBS
in 1948. Times-Mirror also purchased a former motion picture studio, Nassour Studios , in Hollywood in 1950, which was then used to consolidate KTTV's operations. Later to be known as Metromedia Square , the studio was sold along with KTTV to Metromedia in 1963.

After a seven-year hiatus from the medium, the firm reactivated TIMES-MIRROR BROADCASTING COMPANY with its 1970 purchase of the _ Dallas Times Herald _ and its radio and television stations, KRLD-AM -FM -TV in Dallas . The Federal Communications Commission granted an exemption of its cross-ownership policy and allowed Times-Mirror to retain the newspaper and the television outlet, which was renamed KDFW-TV

Times-Mirror Broadcasting later acquired KTBC-TV in Austin, Texas in 1973; and in 1980 purchased a group of stations owned by Newhouse Newspapers : WAPI-TV (now WVTM-TV ) in Birmingham, Alabama ; KTVI in St. Louis ; WSYR-TV (now WSTM-TV ) in Syracuse, New York and its satellite station WSYE-TV (now WETM-TV ) in Elmira, New York ; and WTPA-TV (now WHTM-TV ) in Harrisburg, Pennsylvania . The company also entered the field of cable television, servicing the Phoenix and San Diego areas, amongst others. They were originally titled TIMES-MIRROR CABLE, and were later renamed to DIMENSION CABLE TELEVISION. Similarly, they also attempted to enter the pay-TV market, with the Spotlight movie network; it wasn't successful and was quickly shut down. The cable systems were sold in the mid-1990s to Cox Communications .

Times-Mirror also pared its station group down, selling off the Syracuse, Elmira and Harrisburg properties in 1986. The remaining four outlets were packaged to a new upstart holding company, Argyle Television, in 1993. These stations were acquired by New World Communications shortly thereafter and became key components in a sweeping shift of network-station affiliations which occurred between 1994–1995 .



Birmingham WVTM-TV 13 (13) 1980–1993 NBC
affiliate owned by Hearst Television

Los Angeles
Los Angeles
KTTV 1 11 (11) 1949–1963 FOX owned-and-operated ( O&O )

St. Louis KTVI 2 (43) 1980–1993 FOX affiliate owned by Tribune Broadcasting

Elmira, New York WETM-TV 18 (18) 1980–1986 NBC
affiliate owned by Nexstar Media Group

Syracuse, New York WSTM-TV 3 (24) 1980–1986 NBC
affiliate owned by Sinclair Broadcast Group

Harrisburg - Lancaster - Lebanon - York WHTM-TV 27 (10) 1980–1986 ABC affiliate owned by Nexstar Media Group

Austin, Texas KTBC-TV 7 (7) 1973–1993 FOX owned-and-operated (O&O)

Dallas - Fort Worth KDFW-TV
2 4 (35) 1970–1993 FOX owned-and-operated (O * 2 Purchased along with KRLD-AM -FM as part of Times-Mirror's acquisition of the _ Dallas Times Herald _. Times-Mirror sold the radio stations to comply with FCC cross-ownership restrictions.



* Dean Baquet , editor 2000–07 * Martin Baron , assistant managing editor 1979-96 * James Bassett , reporter, editor 1934-71 * Skip Bayless , sportswriter 1976–78 * Barry Bearak , reporter 1982–97 * Jim Bellows (1922–2005), editor 1967–74 * Sheila Benson , film critic 1981–91 * Martin Bernheimer , music critic, 1982 Pulitzer Prize for Criticism * Bettina Boxall , reporter, 2009 Pulitzer Prize * Jeff Brazil , reporter 1993–2000 * Harry Carr
Harry Carr
(1877–1936), reporter, columnist, editor * John Carroll , editor 2000–05 * Julie Cart , reporter, 2009 Pulitzer Prize * Charles Champlin (1926–2014), film critic 1965–80 * Michael Cieply , entertainment writer * Shelby Coffey III , editor 1989–97 * K.C. Cole , science writer * Michael Connelly , crime reporter, novelist * Borzou Daragahi , Beirut bureau chief * Manohla Dargis , film critic * Meghan Daum , columnist * Anthony Day (1933–2007), op-ed writer, editor 1969–89 * Frank del Olmo (1948–2004), reporter, editor 1970–2004 * Al Delugach (1925–2015), reporter 1970–89 * Barbara Demick , Beijing bureau chief, author * Robert J. Donovan (1912–2003), Washington bureau chief * Mike Downey , columnist 1985–2001 * Bob Drogin , national political reporter * Roscoe Drummond (1902–1983), syndicated columnist * E.V. Durling (1893–1957), columnist 1936–39 * Bill Dwyre , sports editor and columnist 1981–2015 * William J. Eaton (1930–2005), correspondent 1984–1994 * Richard Eder (1932–2014), book critic, 1987 Pulitzer Prize for Criticism * Gordon Edes
Gordon Edes
, sportswriter 1980–89 * Helene Elliott , sports columnist * Leonard Feather (1914–1994), jazz critic * Dexter Filkins , foreign correspondent 1996–99 * Nikki Finke , entertainment reporter * Thomas Francis Ford (1873–1958), member of U.S. Congress, literary and rotogravure editor, only person sent to L.A. City Council by write-in * Douglas Frantz , managing editor 2005–07 * Jeffrey Gettleman , Atlanta bureau chief 1999–2002 * Jonathan Gold , food writer, 2007 Pulitzer Prize * Patrick Goldstein , film columnist 2000–12 * Carl Greenberg (1908–1984), political writer * Joyce Haber , gossip columnist 1966–75 * Bill Henry (1890–1970), columnist 1939–70 * Robert Hilburn , music writer, 1970–2005 * Michael Hiltzik , investigative reporter, 1999 Pulitzer Prize for Beat Reporting * Hedda Hopper (1885-1966), Hollywood columnist 1938-66 * L. D. Hotchkiss (1893–1964), editor 1922–58 * Pete Johnson , rock critic 1960s * David Cay Johnston , reporter 1976–88 * Philip P. Kerby , 1976 Pulitzer Prize for Criticism * Ann Killion , sportswriter 1987-88 * Grace Kingsley (1874-1962), film columnist 1914-33 * Michael Kinsley , op-ed page editor 2004-05 * William Knoedelseder , business writer * David Lamb (1940-2016), correspondent 1970–2004 * David Laventhol (1933–2015), publisher 1989–94 * David Lazarus , business columnist * Rick Loomis , photojournalist, 2007 Pulitzer Prize for Explanatory Reporting * Stuart Loory (1937–2015), White House correspondent 1967–71 * Steve Lopez , columnist * Charles Fletcher Lummis (1859–1928), city editor 1884–88 * Allan Malamud (1942–1996), sports columnist 1989–1996 * Al Martinez (1929–2015), columnist 1984–2009 * Andres Martinez , op-ed page editor 2004–07 * Dennis McDougal , reporter 1982–92 * Usha Lee McFarling , reporter, 2007 Pulitzer Prize for Explanatory Reporting * Kristine McKenna , music journalist 1977–98 * Mary McNamara , TV critic, 2015 Pulitzer Prize for Criticism

* Doyle McManus , Washington bureau chief * Charles McNulty , theater critic * Alan Miller , 2003 Pulitzer Prize for National Reporting * T. Christian Miller , investigative journalist 1999–2008 * Kay Mills , editorial writer 1978–91 * Carolina Miranda , arts and culture critic 2014–present * J.R. Moehringer , feature writing, 2000 Pulitzer Prize for Feature Writing * Patt Morrison , columnist * Suzanne Muchnic , art critic 1978–2009 * Kim Murphy , assistant managing editor for foreign and national news, 2005 Pulitzer Prize * Jim Murray (1919–1998), sports columnist, 1990 Pulitzer Prize for Commentary * Sonia Nazario , feature writing, 2003 Pulitzer Prize * Dan Neil , columnist, 2004 Pulitzer Prize for Criticism * Chuck Neubauer , investigative journalist * Ross Newhan , baseball writer 1967–2004 * Jack Nelson (1929–2009), political reporter, 1960 Pulitzer Prize for Local Reporting in 1960 * Anne-Marie O\'Connor , reporter * Nicolai Ouroussoff , architectural critic * Scot J. Paltrow , financial journalist 1988–97 * Bill Plaschke , sports columnist * Michael Parks , foreign correspondent, editor, 1987 Pulitzer Prize for International Reporting * Russ Parsons , food writer * Mike Penner (1957–2009) ( Christine Daniels ), sportswriter * Chuck Philips
Chuck Philips
, investigative reporter, 1999 Pulitzer Prize for Beat Reporting * Michael Phillips , film critic * Alex Raksin, editorial writing, 2002 Pulitzer Prize * George Ramos (1947–2011), reporter 1978–2003 * Ruth Reichl , restaurant and food writer 1984–93 * Rick Reilly , sportswriter 1983–85 * James Risen , investigative journalist 1984–98 * Howard Rosenberg , TV critic, 1985 Pulitzer Prize for Criticism * Tim Rutten , columnist 1971–2011 * Ruth Ryon (1944–2014), real-estate writer 1977–2008 * Morrie Ryskind , feature writer 1960–71 * Kevin Sack, Pulitzer Prize for National Reporting in 2003 * Ruben Salazar (1928–1970), reporter, correspondent 1959–70 * Robert Scheer , national correspondent 1976–93 * Lee Shippey (1884–1969), columnist 1927–49 * David Shaw (1943–2005), 1991 Pulitzer Prize for Criticism * Gaylord D. Shaw, reporter, 1978 Pulitzer Prize * Gene Sherman (1915–1969), reporter, 1960 Pulitzer Prize * Barry Siegel , feature writing, 2002 Pulitzer Prize * T. J. Simers , sports columnist 1990–2013 * Jack Smith (1916–1996), columnist 1953–96 * Bob Sipchen , editorial writing, 2002 Pulitzer Prize * Cecil Smith (1917–2009), drama and TV critic 1947–82 * Frank Sotomayor , reporter, editor * Bill Stall (1937–2008), editorial writing, 2004 Pulitzer Prize * Joel Stein , columnist * Jill Stewart , reporter 1984–91 * Rone Tempest , investigative reporter 1976–2007 * Kevin Thomas , film critic 1962–2005 * William F. Thomas (1924–2014), editor 1971–89 * Hector Tobar , columnist, book critic * William Tuohy
William Tuohy
(1926-2009), foreign correspondent, 1969 Pulitzer Prize for International Reporting * Kenneth Turan , film critic * Peter Wallsten , national political reporter * Matt Weinstock (1903–1970), columnist * Kenneth R. Weiss , 2007 Pulitzer Prize for Explanatory Reporting * Nick Williams (1906–1992), editor 1958–71 * David Willman , 2001 Pulitzer Prize for Investigative Reporting * Michael Wines , correspondent 1984–88 * Jules Witcover , Washington correspondent 1970–72 * Gene Wojciechowski , sportswriter 1986–96 * Willard Huntington Wright (1888–1939), literary editor * Paul B. Zimmerman (1904–1996), sports editor 1939–68


* Paul Francis Conrad (1924–2010), Pulitzer Prize in 1964, 1971, 1984 * David Horsey , Pulitzer Prize in 1999, 2003 * Frank Interlandi (1924–2010)

* Michael Patrick Ramirez , Pulitzer Prize in 1994, 2008 * Bruce Russell , Pulitzer Prize in 1946


* Don Bartletti , Pulitzer Prize in 2003 * Carolyn Cole , Pulitzer Prize in 2004 * Rick Corrales (1957–2005), photographer 1981–95 * Mary Nogueras Frampton , one of the paper's first female photographers * Jose Galvez , photographer 1980–92 * John L. Gaunt, Jr. , Pulitzer Prize in 1955

* Rick Loomis , photojournalist, 2007 Pulitzer Prize * Anacleto Rapping , multiple Pulitzer Prizes * George Rose , photojournalist 1977–83 * George Strock
George Strock
, photojournalist of the 1930s * Annie Wells , photojournalist 1997–2008 * Clarence Williams , Pulitzer Prize in 1998


* ^ "Total Circ for US Newspapers". Alliance for Audited Media . March 31, 2013. Retrieved June 16, 2013. * ^ Pérez-Peña, Richard (October 27, 2008). "Newspaper Circulation Continues to Decline Rapidly". _The New York Times_. ISSN 0362-4331 . Retrieved 2016-07-09. * ^ "Mirror Acorn, \'Times\' Oak," _ Los Angeles
Los Angeles
Times,_ October 23, 1923, page II-1 _Access to this link requires the use of a library card._ * ^ James L. Baughman (April 20, 2011). "The Fall and Rise of Partisan Journalism". ethics.journalism.wisc.edu. Retrieved October 27, 2013. * ^ Starr, Kevin (1985). _Inventing the Dream: California Through the Progressive Era_. New York: Oxford University Press. p. 228. ISBN 0-19-503489-9 . OCLC 11089240 . * ^ Berges, Marshall. _The Life and Times of Los Angeles: A Newspaper, A Family and A City_. New York: Atheneum. p. 25. * ^ Clarence Darrow: Biography and Much More from Answers.com at www.answers.com * ^ _A_ _B_ McDougal, Dennis (2002). _Privileged Son: Otis Chandler and the Rise and Fall of the L.A. Times Dynasty_. Cambridge, Mass.: Da Capo. ISBN 0-306-81161-8 . OCLC 49594139 . * ^ Hiltzik, Michael (August 6, 2013). "Washington Post Buy: Can Jeff Bezos Fix Newspapers\' Business Model?". _ Los Angeles
Los Angeles
Times_. Retrieved October 6, 2014. * ^ _ProQuest Dissertation Abstracts_. Retrieved June 8, 2007. * ^ "Tribune called on to sell L.A. Times". _ CNN
_. September 18, 2006. Retrieved June 19, 2012. * ^ James Rainey & Michael A. Hiltzik (December 9, 2008). "Owner of L.A. Times files for bankruptcy". _ Los Angeles
Los Angeles
Times_. * ^ "Tribune goes to Zell". _ Chicago
Sun-Times _. April 3, 2007. Archived from the original on September 18, 2008. * ^ James Rainey & Michael A. Hiltzik (December 9, 2008). "Owner of L.A. Times files for bankruptcy". _ Los Angeles
Los Angeles
Times_. * ^ Pappu, Sridhar (March–April 2007). "Reckless Disregard: Dean Baquet on the gutting of the Los Angeles
Los Angeles
Times". Mother Jones. * ^ Hiltzik, Michael A. (July 3, 2008). " Los Angeles
Los Angeles
Times to cut 250 jobs, including 150 from news staff: The newspaper cites falling ad revenue in economic slowdown". Los Angeles
Los Angeles
Times. * ^ Politi, Daniel (July 3, 2008). "Today\'s Papers: "You Have Been Liberated"". Slate.com. * ^ By TJ Sullivan (2009-01-13). " Los Angeles
Los Angeles
Times Ups Newsstand Price". Nbclosangeles.com. Retrieved 2016-08-08. * ^ Roderick, Kevin (2009-01-30). " Los Angeles
Los Angeles
Times kills local news section". LA Observed. Retrieved 2016-08-08. * ^ Ravi Somaiya (September 20, 2015). "A Firing at The Los Angeles Times Focuses Discontent". _The New York Times_. Retrieved September 21, 2015. * ^ Somaiya, Ravi (September 8, 2015). " Austin Beutner Ousted as Los Angeles
Los Angeles
Times Publisher". New York Times. * ^ Mullin, Benjamin (2015-10-05). "Tribune Publishing CEO announces buyouts". Poynter. Retrieved 2016-08-08. * ^ "For the \'funemployed,\' unemployment is welcome". LA Times. 2009-06-04. Retrieved 2016-08-08. * ^ _A_ _B_ E&P Staff (May 28, 2007). "Pulitzer Winner Explains Why She Took \'L.A. Times\' Buyout". _Editor & Publisher_. Nielsen Business Media, Inc. Retrieved May 28, 2007. * ^ _A_ _B_ Cleeland, Nancy (May 28, 2007). "Why I\'m Leaving The _L.A. Times_". Huffington Post. * ^ Bill Cromwell (April 26, 2010). "Like Newspaper
Revenue, the Decline in Circ Shows Signs of Slowing". editorandpublisher.com. Retrieved April 26, 2010. * ^ "The Los Angeles
Los Angeles
Times\' history". _ Los Angeles
Los Angeles
Times_. ISSN 0458-3035 . Retrieved 2017-05-15. * ^ As told to RJ Smith. "Ripped from the headlines - Los Angeles Magazine". Lamag.com. Retrieved January 12, 2009. * ^ Shaw, David. "Crossing the Line". Los Angeles
Los Angeles
Times. Retrieved October 3, 2016. * ^ Shah, Diane, "The New Los Angeles
Los Angeles
Times" _Columbia Journalism Review_ 2002, 3. * ^ Rainey, James, " Newspaper
Circulation Continues to Fall," _Los Angeles Times_ May 1, 2007: D1. * ^ E">\'". _Editor & Publisher_. Nielsen Business Media, Inc. Retrieved May 28, 2007. * ^ Lieberman, David (May 9, 2006). " Newspaper
sales dip, but websites gain". USATODAY.com . * ^ _A_ _B_ Saar, Mayrav (January 26, 2007). "LAT\'s Scathing Internal Memo. Read It Here.". _FishbowlLA_. mediabistro.com. * ^ Roderick, Kevin (January 24, 2007). "Times retools on web — again". LA Observed. * ^ Welch, Matt (January 24, 2007). "Spring Street Project unveiled!". latimes.com . * ^ " Metromix Makes Cool Debut". latimes.com . July 10, 2007. Retrieved October 3, 2013. * ^ Ives, Nate (February 13, 2008). " Los Angeles
Los Angeles
Times Launches Free Weekly". Advertising Age . Retrieved October 3, 2013. * ^ "Editor announces weekly tabloid aimed at social-networking readers". latimes.com . March 25, 2009. Retrieved October 3, 2013. * ^ Roderick, Kevin (June 29, 2011). "L.A. Times folds Brand X". LA Observed. Retrieved October 3, 2013. * ^ Elder, Sean (November 5, 1999). "Meltdown at the L.A. Times". Salon.com. Retrieved March 26, 2007. * ^ Astor, Dave (January 5, 2005). "\'L.A. Times\' Drops Daily \'Garfield\' as the Comic Is Blasted and Praised". _Editor & Publisher_. Nielsen Business Media, Inc. Archived from the original on January 7, 2005. Retrieved March 26, 2007. * ^ Muravchik, Joshua (November 19, 2006). "Bomb Iran". Los Angeles Times. Retrieved March 26, 2007. * ^ Rainey, James (March 22, 2007). "Editor Resigns over Killed Opinion Section". Los Angeles
Los Angeles
Times. Archived from the original on March 25, 2007. Retrieved March 26, 2007. * ^ Martinez, Andrés (March 22, 2007). "Grazergate, an Epilogue". Los Angeles
Los Angeles
Times. Retrieved March 26, 2007. * ^ Stewart, Jill (October 14, 2003). "How the Los Angeles
Los Angeles
Times Really Decided to Publish its Accounts of Women Who Said They Were Groped" (PDF). _jillstewart.net_. Archived from the original on October 14, 2003. * ^ Cohn, Gary; Hall, Carla; Welkos, Robert W. (October 2, 2003). "Women Say Schwarzenegger Groped, Humiliated Them". _The Los Angeles Times_. Archived from the original on October 2, 2003. * ^ "ASNE recognizes Los Angeles
Los Angeles
Times editor for leadership". _ASNE.org_. American Society of Newspaper
Editors. March 24, 2004. * ^ " Los Angeles
Los Angeles
Times". _ Los Angeles
Los Angeles
Times_. April 18, 2016. Retrieved April 18, 2016. * ^ " Los Angeles
Los Angeles
Times – Media Center". _ Los Angeles
Los Angeles
Times_. January 17, 1994. Retrieved January 12, 2009. * ^ "1999 Pulitzer Prize winners for beat reporting". Columbia journalism review. Retrieved May 29, 2012. * ^ Shaw, David (April 13, 1999). "2 Times Staffers Share Pulitzer for Beat Reporting". _ Los Angeles
Los Angeles
Times_. Retrieved July 30, 2012. * ^ "The Pulitzer Prizes Biography". Pulitzer.org. October 18, 1956. Retrieved August 16, 2010. * ^ "2009 Pulitzer Prizes: Journalism". _Reuters_. April 20, 2009. Retrieved October 6, 2014. * ^ "The Pulitzer Prizes Citation". _www.pulitzer.org_. Retrieved 2015-11-13. * ^ "December 1903: Hearst\'s Examiner comes to L.A". Ulwaf.com. Retrieved October 21, 2012. * ^ Red Ink, White Lies: The Rise and Fall of Los Angeles Newspapers, 1920–1962 by Rob Leicester Wagner, Dragonflyer Press, 2000. * ^ Leonard Pitt and Dale Pitt, _Los Angeles: A to Z,_ University of California Press, ISBN 0-520-20274-0 . * ^ "Harrison Gray Otis Southern California
Southern California
Historical Society". Socalhistory.org. 2016-05-25. Retrieved 2016-08-08. * ^ "Our Annual Trade Number," _ Los Angeles
Los Angeles
Times,_ December 18, 1886, page 4 _Access to this link requires the use of a library card._ * ^ "Our Annual Edition," _ Los Angeles
Los Angeles
Times,_ December 21, 1888, page 4 _Access to this link requires the use of a library card._ * ^ "General Contents," _ Los Angeles
Los Angeles
Times,_ January 1, 1895 _Access to this link requires the use of a library card._ * ^ Quoted in "Highest Praise Given to \'Times,\'" _Los Angeles Times_, January 28, 1923, page II-12 _Access to this link requires the use of a library card._ * ^ Display advertisement, _ Los Angeles
Los Angeles
Times,_ December 13, 1947 _Access to this link requires the use of a library card._ * ^ "Bigger and Better Than Ever," page F-10 _Access to this link requires the use of a library card._ * ^ "\'The Land and Its Fruits\' — Our Harvest Number," _Los Angeles Times,_ September 5, 1891, page 6 _Access to this link requires the use of a library card._ * ^ "Ready Tomorrow," _ Los Angeles
Los Angeles
Times,_ September 4, 1891, page 4 _Access to this link requires the use of a library card._ * ^ "_ Los Angeles
Los Angeles
Times_ website". _latimes.com_. April 17, 2014. Retrieved October 6, 2014. * ^ " Los Angeles
Los Angeles
Times Community Newspapers Add New Title, Increase Coverage and Circulation with Sunday News-Press & Leader". _Los Angeles Times_. January 12, 2011. LOS ANGELES TIMES COMMUNITY NEWSPAPERS (TCN) include the GLENDALE NEWS-PRESS, BURBANK LEADER, LA CAñADA VALLEY SUN, HUNTINGTON BEACH INDEPENDENT, DAILY PILOT (Costa Mesa, Newport and Irvine) and LAGUNA BEACH COASTLINE PILOT. TCN newspapers maintain separate editorial and business staffs from that of The Times, and focus exclusively on in-depth local coverage of their respective communities. * ^ "Pasadena Sun wins two state-wide journalism awards". _Los Angeles Times_. May 8, 2012. * ^ "The Pasadena Sun Publishes Last Issue". _ Editor & Publisher _. July 1, 2013. * ^ " Los Angeles
Los Angeles
Times Festival of Books". Retrieved October 6, 2014. * ^ rebecca Buddingh · Daily Trojan (September 26, 2010). "L.A. Times fair comes to USC Daily Trojan". Dailytrojan.com. Retrieved October 21, 2012. * ^ " Los Angeles
Los Angeles
Times Book Prizes home page". Retrieved October 6, 2014. * ^ _A_ _B_ McDowell, Edwin (August 11, 1983). "Times Mirror is Selling New American Library". The New York Times. Retrieved October 3, 2015. * ^ Korda, Michael (1999). _Another life : a memoir of other people_ (1st ed.). New York: Random House. p. 103. ISBN 0679456597 . * ^ "Mosby Company History". Elsevier. Retrieved October 3, 2015. * ^ Storch, Charles (June 27, 1986). "Times Mirror Selling Dallas Times Herald". _ Chicago
Tribune _. Retrieved June 26, 2012. * ^ "Johnson family sells Austin TV." _Broadcasting _, September 4, 1972, pg. 6. * ^ "Times Mirror\'s deal for Newhouse\'s TVs gets FCC approval." _Broadcasting_, March 31, 1980, pg. 30. * ^ "Changing hands: Proposed." _Broadcasting_, September 30, 1985, pg. 109. * ^ "Times Mirror set to sell four TV\'." _Broadcasting and Cable_, March 22, 1993, pg. 7. * ^ 1960 Winners, The Pulitzer Prizes


* Ainsworth, Edward Maddin (c. 1940). _History of Los Angeles Times_. * Berges, Marshall (1984). _The life and Times of Los Angeles: A newspaper,