BBC News is an operational business division of the
British Broadcasting Corporation
British Broadcasting Corporation
(BBC) responsible for the gathering and broadcasting of news and current affairs. The department is the world's largest broadcast news organisation and generates about 120 hours of radio and television output each day, as well as online news coverage. The service maintains 50 foreign news bureaus with more than 250 correspondents around the world. Fran Unsworth has been director of news and current affairs since January 2018.''Former Times editor James Harding to be news boss at BBC'', Gordon MacMillan, MediaWeek, London, 16 April 2013
Retrieved: 16 April 2013.
The department's annual budget is in excess of £350 million; it has 3,500 staff, 2,000 of whom are journalists. BBC News' domestic, global and online news divisions are housed within the largest live newsroom in
Europe Europe is a continent A continent is one of several large landmasses. Generally identified by convention (norm), convention rather than any strict criteria, up to seven regions are commonly regarded as continents. Ordered from largest ...
, in
Broadcasting House Broadcasting House is the headquarters of the BBC, in Portland Place and Langham Place, London A map showing the Langham ward of St Marylebone Metropolitan Borough as it appeared in 1916. Langham Place is a short street in Westminster, ce ...
in central London. Parliamentary coverage is produced and broadcast from studios in London. Through , the BBC also has regional centres across England and national news centres in
Northern Ireland Northern Ireland ( ga, Tuaisceart Éireann ; Ulster Scots dialects, Ulster-Scots: ') is #Descriptions, variously described as a country, province, or region which is Countries of the United Kingdom, part of the United Kingdom. Located in the ...

Northern Ireland
Scotland Scotland ( sco, Scotland, gd, Alba ) is a Countries of the United Kingdom, country that is part of the United Kingdom. Covering the northern third of the island of Great Britain, mainland Scotland has a 96-mile (154 km) Anglo-Scottish bo ...
Wales Wales ( cy, Cymru ) is a country that is Countries of the United Kingdom, part of the United Kingdom. It is bordered by England to the Wales–England border, east, the Irish Sea to the north and west, and the Bristol Channel to the south. It ...
. All nations and English regions produce their own local news programmes and other current affairs and sport programmes. In 2017, BBC India was banned for a period of 5 years from covering all national parks and sanctuaries in
India India (Hindi: ), officially the Republic of India (Hindi: ), is a country in South Asia. It is the List of countries and dependencies by population, second-most populous country, the List of countries and dependencies by area, seventh-largest ...

. aFollowing the withdrawal of CGTN’s UK broadcaster licence on 4 February 2021 by
Ofcom The Office of Communications ( cy, Y Swyddfa Gyfathrebiadau), commonly known as Ofcom, is the government-approved regulatory and competition authority for the broadcasting, telecommunications and mail, postal industries of the United Kingdom. O ...
, China banned BBC News from airing in China. The BBC is a quasi-autonomous corporation authorised by royal charter, making it operationally independent of the government, who have no power to appoint or dismiss its director general, and require it to report impartially. However, as with all major media outlets, it has been accused of political bias from across the political spectrum, both within the
United Kingdom The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, commonly known as the United Kingdom (UK) or Britain,Usage is mixed. The Guardian' and Telegraph' use Britain as a synonym for the United Kingdom. Some prefer to use Britain as shortha ...
and abroad.


Early years

The British Broadcasting Company broadcast its first radio bulletin from radio station 2LO on 14 November 1922. Wishing to avoid competition, newspaper publishers persuaded the government to ban the BBC from broadcasting news before 7:00 pm, and to force it to use news agency, wire service copy instead of reporting on its own. The BBC gradually gained the right to edit the copy and, in 1934, created its own news operation. However, it could not broadcast news before 6 PM until World War II. In addition to news, Gaumont British and Movietone cinema newsreels had been broadcast on the TV service since 1936, with the BBC producing its own equivalent ''Television Newsreel'' programme from January 1948. A weekly ''Children's Newsreel'' was inaugurated on 23 April 1950, to around 350,000 receivers. The network began simulcasting its radio news on television in 1946, with a still picture of Big Ben. Televised bulletins began on 5 July 1954, broadcast from leased studios within Alexandra Palace in London. The public's interest in television and live events was stimulated by Elizabeth II#Succession, Elizabeth II's Coronation of the British monarch#History, coronation in 1953. It is estimated that up to 27 million people viewed the programme in the UK, overtaking radio's audience of 12 million for the first time. Those live pictures were fed from 21 cameras in central London to Alexandra Palace television station, Alexandra Palace for transmission, and then on to other UK transmitters opened in time for the event. That year, there were Television licensing in the United Kingdom (historical)#Number of licences issued, around two million TV Licences held in the UK, rising to over three million the following year, and four and a half million by 1955.


Television news, although physically separate from its radio counterpart, was still firmly under radio news' control in the 1950s. Correspondents provided reports for both outlets, and the first televised bulletin, shown on 5 July 1954 on the then BBC One, BBC television service and presented by Richard Baker (broadcaster), Richard Baker, involved his providing narration off-screen while stills were shown. This was then followed by the customary ''Television Newsreel'' with a recorded commentary by John Snagge (and on other occasions by Andrew Timothy). On-screen newsreaders were introduced a year later in 1955 Kenneth Kendall (the first to appear in vision), Robert Dougall, and Richard Baker–three weeks before ITN's launch on 21 September 1955. Mainstream television production had started to move out of Alexandra Palace in 1950 to larger premises mainly at Lime Grove Studios in Shepherd's Bush, west London taking Current Affairs (then known as Talks Department) with it. It was from here that the first ''Panorama (TV series), Panorama'', a new documentary programme, was transmitted on 11 November 1953, with Richard Dimbleby becoming anchor in 1955. In 1958, Hugh Carleton Greene became head of News and Current Affairs.


On 1 January 1960, Greene became Director general, Director-General. Greene made changes that were aimed at making BBC reporting more similar to it competitor ITN, which had been highly rated by study groups held by Greene. A newsroom was created at Alexandra Palace, television reporters were recruited and given the opportunity to write and voice their own scripts–without having to cover stories for radio too. In 1987, John Birt, Baron Birt, John Birt resurrected the practice of correspondents working for both TV and radio with the introduction of bi-media journalism, and 2008 saw tri-media introduced across TV, radio, and online. On 20 June 1960, Nan Winton, the first female BBC network newsreader, appeared in vision. 19 September 1960 saw the start of the radio news and current affairs programme ''The Ten O'clock News''. BBC Two, BBC2 started transmission on 20 April 1964 and began broadcasting a new show, ''Newsroom (BBC programme), Newsroom''. ''The World at One'', a lunchtime news programme, began on 4 October 1965 on the then Home Service, and the year before ''News Review'' had started on television. ''News Review'' was a summary of the week's news, first broadcast on Sunday, 26 April 1964 on BBC 2 and harking back to the weekly ''Newsreel Review of the Week'', produced from 1951, to open programming on Sunday evenings–the difference being that this incarnation had subtitles for the deaf and hard-of-hearing. As this was the decade before electronic caption generation, each superimposition ("super") had to be produced on paper or card, synchronised manually to studio and news footage, committed to tape during the afternoon, and broadcast early evening. Thus Sundays were no longer a quiet day for news at Alexandra Palace. The programme ran until the 1980s by then using electronic captions, known as Anchor to be superseded by Ceefax subtitling (a similar Teletext format), and the signing of such programmes as ''See Hear'' (from 1981). On Sunday 17 September 1967, ''The World This Weekend'', a weekly news and current affairs programme, launched on what was then Home Service, but soon-to-be BBC Radio 4, Radio 4. Preparations for colour began in the autumn of 1967 and on Thursday 7 March 1968 ''Newsroom'' on BBC2 moved to an early evening slot, becoming the first UK news programme to be transmitted in colour from Studio A at Alexandra Palace. ''News Review'' and ''Westminster'' (the latter a weekly review of Palace of Westminster, Parliamentary happenings) were "colourised" shortly after. However, much of the insert material was still in black and white, as initially only a part of the film coverage shot in and around London was on colour reversal film film stock, stock, and all regional and many international contributions were still in black and white. Colour facilities at Alexandra Palace were technically very limited for the next eighteen months, as it had only one RCA colour Quadruplex videotape machine and, eventually two Pye Ltd., Pye Diode gun Plumbicon#Plumbicon, plumbicon colour telecines–although the news colour service started with just one. Black and white national bulletins on BBC 1 continued to originate from Studio B on weekdays, along with ''Town and Around'', the London regional "opt out" programme broadcast throughout the 1960s (and the BBC's first regional news programme for the South East), until it started to be replaced by ''Nationwide (TV programme), Nationwide'' on Tuesday to Thursday from Lime Grove Studios early in September 1969. ''Town and Around'' was never to make the move to Television Centre instead it became ''London This Week'' which aired on Mondays and Fridays only, from the new TVC studios. The BBC moved production out of Alexandra Palace in 1969. BBC Television News resumed operations the next day with a lunchtime bulletin on BBC1 in black and white from Television Centre, where it remained until March 2013. This move to a smaller studio with better technical facilities allowed ''Newsroom'' and ''News Review'' to replace back projection with colour-separation overlay. During the 1960s, Communications satellite, satellite communication had become possible; however, it was some years before digital line-store conversion was able to undertake the process seamlessly.


On 14 September 1970, the first ''BBC Nine O'Clock News, Nine O'Clock News'' was broadcast on television. Robert Dougall presented the first week from studio N1 described by ''The Guardian'' as "a sort of polystyrene padded cell"—the bulletin having been moved from the earlier time of 20.50 as a response to the ratings achieved by ITN's ''ITV News at Ten, News at Ten'', introduced three years earlier on the rival ITV. Richard Baker and Kenneth Kendall presented subsequent weeks, thus echoing those first television bulletins of the mid-1950s. Angela Rippon became the first female news presenter of the ''Nine O'Clock News'' in 1975. Her work outside the news was controversial at the time, appearing on ''The Morecambe and Wise Christmas Show'' in 1976 singing and dancing. The first edition of ''John Craven's Newsround'', initially intended only as a short series and later renamed just ''Newsround'', came from studio N3 on 4 April 1972. Afternoon television news bulletins during the mid to late 1970s were broadcast from the BBC newsroom itself, rather than one of the three news studios. The newsreader would present to camera while sitting on the edge of a desk; behind him staff would be seen working busily at their desks. This period corresponded with when the ''Nine O'Clock News'' got its next makeover, and would use a CSO background of the newsroom from that very same camera each weekday evening. Also in the mid-1970s, the late night news on BBC2 was briefly renamed ''Newsnight'', but this was not to last, or be the same programme as we know today that would be launched in 1980 and it soon reverted to being just a news summary with the early evening BBC2 news expanded to become ''Newsday''. News on radio was to change in the 1970s, and on Radio 4 in particular, brought about by the arrival of new editor Peter Woon from television news and the implementation of the ''Broadcasting in the Seventies '' report. These included the introduction of correspondents into news bulletins where previously only a newsreader would present, as well as the inclusion of content gathered in the preparation process. New programmes were also added to the daily schedule, ''PM (Radio 4), PM'' and ''The World Tonight'' as part of the plan for the station to become a "wholly speech network". ''Newsbeat'' launched as the news service on BBC Radio 1, Radio 1 on 10 September 1973. On 23 September 1974, a teletext system which was launched to bring news content on television screens using text only was launched. Engineers originally began developing such a system to bring news to deaf viewers, but the system was expanded. The Ceefax service became much more diverse before it ceased on 23 October 2012: it not only had subtitling for all channels, it also gave information such as weather, flight times and film reviews. By the end of the decade, the practice of shooting on film for inserts in news broadcasts was declining, with the introduction of Electronic news gathering, ENG technology into the UK. The equipment would gradually become less cumbersome the BBC's first attempts had been using a Philips colour camera with backpack base station and separate portable Sony U-matic recorder in the latter half of the decade.


In 1980, the Iranian Embassy Siege had been shot electronically by the BBC Television News Outside broadcasting team, and the work of reporter Kate Adie, broadcasting live from South Kensington, Prince's Gate, was nominated for BAFTA actuality coverage, but this time beaten by ITN for the 1980 award. ''Newsnight'', the news and current affairs programme, was due to go on air on 23 January 1980, although trade union disagreements meant that its launch from Lime Grove was postponed by a week. On 27 August 1981 Moira Stuart became the first African Caribbean female newsreader to appear on British television. By 1982, ENG technology had become sufficiently reliable for Bernard Hesketh to use an Ikegami Tsushinki, Ikegami camera to cover the Falklands War, coverage for which he won the "Royal Television Society Cameraman of the Year" award and a BAFTA nomination – the first time that BBC News had relied upon an electronic camera, rather than film, in a conflict zone. BBC News won the BAFTA for its actuality coverage, however the event has become remembered in television terms for Brian Hanrahan's reporting where he coined the phrase "I'm not allowed to say how many planes joined the raid, but I counted them all out and I counted them all back" to circumvent restrictions, and which has become cited as an example of good reporting under pressure. The first BBC breakfast television programme, ''Breakfast Time (British TV programme), Breakfast Time'' also launched during the 1980s, on 17 January 1983 from Lime Grove Studio E and two weeks before its ITV (TV network), ITV rival TV-am. Frank Bough, Selina Scott, and Nick Ross helped to wake viewers with a relaxed style of presenting. The ''Six O'Clock News'' first aired on 3 September 1984, eventually becoming the most watched news programme in the UK (however, since 2006 it has been overtaken by the ''BBC News at Ten''). In October 1984, images of millions of people starving to death in the 1983–1985 famine in Ethiopia, Ethiopian famine were shown in Michael Buerk's ''Six O'Clock News'' reports."Live Aid: The show that rocked the world"
BBC. Retrieved 7 January 2018
The BBC News crew were the first to document the famine, with Buerk's report on 23 October describing it as "a biblical famine in the 20th century" and "the closest thing to hell on Earth". The BBC News report shocked Britain, motivating its citizens to inundate relief agencies, such as Save the Children, with donations, and to bring global attention to the crisis in Ethiopia. The news report was also watched by Bob Geldof, who would organise the charity single "Do They Know It's Christmas?" to raise money for famine relief followed by the Live Aid concert in July 1985. Starting in 1981, the BBC gave a common theme to its main news bulletins with new electronic titles–a set of computer animated "stripes" forming a circle on a red background with a "BBC News" typescript appearing below the circle graphics, and a theme tune consisting of brass and keyboards. The ''Nine'' used a similar (striped) number 9. The red background was replaced by a blue from 1985 until 1987. By 1987, the BBC had decided to re-brand its bulletins and established individual styles again for each one with differing titles and music, the weekend and holiday bulletins branded in a similar style to the ''Nine'', although the "stripes" introduction continued to be used until 1989 on occasions where a news bulletin was screened out of the running order of the schedule.


During the 1990s, a wider range of services began to be offered by BBC News, with the split of BBC World Service Television to become BBC World (news and current affairs), and BBC Prime (light entertainment). Content for a 24-hour news channel was thus required, followed in 1997 with the launch of domestic equivalent BBC News 24. Rather than set bulletins, ongoing reports and coverage was needed to keep both channels functioning and meant a greater emphasis in budgeting for both was necessary. In 1998, after 66 years at Broadcasting House, the BBC Radio News operation moved to BBC Television Centre. New technology, provided by Silicon Graphics, came into use in 1993 for a re-launch of the main BBC 1 bulletins, creating a virtual set which appeared to be much larger than it was physically. The relaunch also brought all bulletins into the same style of set with only small changes in colouring, titles, and music to differentiate each. A computer generated cut-glass sculpture of the BBC coat of arms was the centrepiece of the programme titles until the large scale corporate rebranding of news services in 1999. In 1999, the biggest relaunch occurred, with BBC One bulletins, BBC World, BBC News 24, and BBC News Online all adopting a common style. One of the most significant changes was the gradual adoption of the corporate image by the :BBC Regional News shows, BBC regional news programmes, giving a common style across local, national and international BBC television news. This also included ''Newyddion'', the main news programme of Welsh language channel S4C, produced by BBC News Wales.


Following the relaunch of BBC News in 1999, regional headlines were included at the start of the BBC One news bulletins in 2000. The English regions did however lose five minutes at the end of their bulletins, due to a new headline round-up at 18:55. 2000 also saw the ''Nine O'Clock News'' moved to the later time of 22:00. This was in response to ITN who had just moved their popular ''ITV News at Ten, News at Ten'' programme to 23:00. ITN briefly returned ''News at Ten'' but following poor ratings when head to head against the BBC's ''Ten O'Clock News'', the ITN bulletin was moved to 22.30, where it remained until 14 January 2008. The retirement in 2009 of Peter Sissons and departure of Michael Buerk from the ''Ten O'Clock News'' led to changes in the BBC One bulletin presenting team on 20 January 2003. The ''Six O'Clock News'' became double headed with George Alagiah and Sophie Raworth after Huw Edwards (journalist), Huw Edwards and Fiona Bruce moved to present the ''Ten''. A new set design featuring a projected fictional newsroom backdrop was introduced, followed on 16 February 2004 by new programme titles to match those of BBC News 24. BBC News 24 and BBC World introduced a new style of presentation in December 2003, that was slightly altered on 5 July 2004 to mark 50 years of BBC Television News. The individual positions of editor of the ''One'' and ''Six O'Clock News'' were replaced by a new daytime position in November 2005. Kevin Bakhurst became the first Controller of BBC News 24, replacing the position of editor. Amanda Farnsworth became daytime editor while Craig Oliver (media executive), Craig Oliver was later named editor of the ''Ten O'Clock News''. The bulletins also began to be simulcast with News 24, as a way of pooling resources. Bulletins received new titles and a new set design in May 2006, to allow for ''Breakfast'' to move into the main studio for the first time since 1997. The new set featured Barco NV, Barco videowall screens with a background of the London skyline used for main bulletins and originally an image of cirrus clouds against a blue sky for ''Breakfast''. This was later replaced following viewer criticism. The studio bore similarities with the ITN-produced ITV News in 2004, though ITN uses a Colour-separation overlay, CSO Virtual studio rather than the actual screens at BBC News. Also, May saw the launch of ''World News Today'' the first domestic bulletin focused principally on international news. BBC News became part of a new BBC Journalism group in November 2006 as part of a restructuring of the BBC. The then-Director of BBC News, Helen Boaden reported to the then-Deputy Director-General and head of the journalism group, Mark Byford until he was made redundant in 2010. On 18 October 2007, Mark Thompson (television executive), Mark Thompson announced a six-year plan, ''Delivering Creative Future'', merging the television current affairs department into a new "News Programmes" division. Thompson's announcement, in response to a £2 billion shortfall in funding, would, he said, deliver "a smaller but fitter BBC" in the digital age, by cutting its payroll and, in 2013, selling BBC Television Centre, Television Centre. The various separate newsrooms for television, radio and online operations were merged into a single multimedia newsroom. Programme making within the newsrooms was brought together to form a multimedia programme making department. BBC World Service director Peter Horrocks said that the changes would achieve efficiency at a time of cost-cutting at the BBC. In his blog, he wrote that by using the same resources across the various broadcast media meant fewer stories could be covered, or by following more stories, there would be fewer ways to broadcast them. A new graphics and video playout system was introduced for production of television bulletins in January 2007. This coincided with a new structure to BBC World News bulletins, editors favouring a section devoted to analysing the news stories reported on. The first new BBC News bulletin since the ''Six O'Clock News'' was announced in July 2007 following a successful trial in the Midlands. The summary, lasting 90 seconds, has been broadcast at 20:00 on weekdays since December 2007 and bears similarities with ''60 Seconds'' on BBC Three, but also includes headlines from the various BBC regions and a weather summary. As part of a long-term cost cutting programme, bulletins were renamed the ''BBC News at One'', ''Six'' and ''Ten'' respectively in April 2008 while BBC News 24 was renamed BBC News and moved into the same studio as the bulletins at BBC Television Centre. BBC World was renamed ''BBC World News'' and regional news programmes were also updated with the new presentation style, designed by Lambie-Nairn. The studio moves also meant that Studio N9, previously used for BBC World, was closed, and operations moved to the previous studio of BBC News 24. Studio N9 was later refitted to match the new branding, and was used for the BBC's 2009 United Kingdom local elections, UK local elections and 2009 European Parliament election in the United Kingdom, European elections coverage in early June 2009.


A strategy review of the BBC in March 2010, confirmed that having "the best journalism in the world" would form one of five key editorial policies, as part of changes subject to public consultation and BBC Trust approval. After a period of suspension in late 2012, Helen Boaden ceased to be the Director of BBC News. On 16 April 2013, incoming BBC Director-General of the BBC, Director-General Tony Hall, Baron Hall of Birkenhead, Tony Hall named James Harding (journalist), James Harding, a former editor of ''The Times'' of London newspaper as Director of News and Current Affairs. From August 2012 to March 2013, all news operations moved from Television Centre to new facilities in the refurbished and extended
Broadcasting House Broadcasting House is the headquarters of the BBC, in Portland Place and Langham Place, London A map showing the Langham ward of St Marylebone Metropolitan Borough as it appeared in 1916. Langham Place is a short street in Westminster, ce ...
, in Portland Place. The move began in October 2012, and also included the BBC World Service, which moved from Bush House following the expiry of the BBC's lease. This new extension to the north and east, referred to as "New Broadcasting House", includes several new state-of-the-art radio and television studios centred around an 11-storey atrium. The move began with the domestic programme ''The Andrew Marr Show'' on 2 September 2012, and concluded with the move of the BBC News channel and domestic news bulletins on 18 March 2013. The newsroom houses all domestic bulletins and programmes on both television and radio, as well as the BBC World Service international radio networks and the BBC World News international television channel.


In January 2020 the BBC announced a BBC News savings target of £80 million per year by 2022, involving about 450 staff reductions from the current 6,000. BBC director of news and current affairs Fran Unsworth said there would be further moves toward digital broadcasting, in part to attract back a youth audience, and more pooling of reporters to stop separate teams covering the same news. A further 70 staff reductions were announced in July 2020.

Broadcasting media


BBC News is responsible for the news programmes and documentary content on the BBC's general television channels, as well as the news coverage on the BBC News Channel in the UK, and 22 hours of programming for the corporation's international BBC World News channel. Coverage for BBC Parliament is carried out on behalf of the BBC at Millbank Studios, though BBC News provides editorial and journalistic content. BBC News content is also output onto the BBC's digital interactive television services under the BBC Red Button brand, and until 2012, on the Ceefax teletext system. The music on all BBC television news programmes was introduced in 1999 and composed by David Lowe (television and radio composer), David Lowe. It was part of the re-branding which commenced in 1999 and features 'BBC Pips'. The general theme was used on bulletins on BBC One, News 24, BBC World and local news programmes in the BBC's :BBC Regional News shows, Nations and Regions. Lowe was also responsible for the music on Radio One's ''Newsbeat''. The theme has had several changes since 1999, the latest in March 2013. The BBC Arabic Television news channel launched on 11 March 2008, a BBC Persian Television, Persian-language channel followed on 14 January 2009, broadcasting from the Peel wing of Broadcasting House; both include news, analysis, interviews, sports and highly cultural programmes and are run by the BBC World Service and funded from a grant-in-aid from the British Foreign and Commonwealth Office, Foreign Office (and not the Television licensing in the United Kingdom, television licence).


BBC Radio News produces bulletins for the BBC's national radio stations and provides content for local BBC radio stations via the General News Service (GNS), a BBC-internal news distribution service. BBC News does not produce the BBC's regional news bulletins, which are produced individually by the BBC nations and regions themselves. The BBC World Service broadcasts to some 150 million people in English as well as 27 languages across the globe. BBC Radio News is a patron of the Radio Academy.


BBC News Online is the BBC's news website. Launched in November 1997, it is one of the most popular news websites in the UK, reaching over a quarter of the UK's internet users, and worldwide, with around 14 million global readers every month. The website contains international news coverage as well as entertainment, sport, science, and political news. Mobile apps for Android (operating system), Android, iOS and Windows Phone systems have been provided since 2010. Many television and radio programmes are also available to view on the BBC iPlayer and BBC Sounds services. The BBC News channel is also available to view 24 hours a day, while video and radio clips are also available within online news articles. In October 2019, BBC News Online launched a mirror on the dark web anonymity network Tor (anonymity network), Tor in an effort to circumvent censorship.


Political and commercial independence

The BBC is required by its charter to be free from both political and commercial influence and answers only to its viewers and listeners. This political objectivity is sometimes questioned. For instance, ''The Daily Telegraph'' (3 August 2005) carried a letter from the KGB defector Oleg Gordievsky, referring to it as "The Red Service". Books have been written on the subject, including anti-BBC works like ''Truth Betrayed'' by W J West and ''The Truth Twisters'' by Richard Deacon. The BBC's Editorial Guidelines on Politics and Public Policy state that whilst "the voices and opinions of opposition parties must be routinely aired and challenged", "the government of the day will often be the primary source of news"."Editorial Guidelines Extracts"
The BBC is regularly accused by the government of the day of bias in favour of the opposition and, by the opposition, of bias in favour of the government. Similarly, during times of war, the BBC is often accused by the UK government, or by strong supporters of British military campaigns, of being overly sympathetic to the view of the enemy. An edition of ''Newsnight'' at the start of the Falklands War in 1982 was described as "almost treasonable" by John Page (UK politician), John Page, MP, who objected to Peter Snow saying "if we believe the British".Denis Taylor, "BBC broadcasts jammed", ''The Times'', 4 May 1982, p. 2. During the first Gulf War, critics of the BBC took to using the satirical name "Baghdad Broadcasting Corporation". During the Kosovo War, the BBC were labelled the "Belgrade Broadcasting Corporation" (suggesting favouritism towards the FR Yugoslavia government over ethnic Albanians, Albanian rebels) by British ministers, although Slobodan Milosević (then FRY president) claimed that the BBC's coverage had been biased ''against'' his nation. Conversely, some of those who style themselves anti-establishment in the United Kingdom or who oppose foreign wars have accused the BBC of pro-establishment bias or of refusing to give an outlet to "anti-war" voices. Following the 2003 invasion of Iraq, a study by the Cardiff University School of Journalism of the reporting of the war found that nine out of 10 references to weapons of mass destruction during the war assumed that Iraq possessed them, and only one in 10 questioned this assumption. It also found that, out of the main British broadcasters covering the war, the BBC was the most likely to use the British government and military as its source. It was also the least likely to use independent sources, like the Red Cross, who were more critical of the war. When it came to reporting Iraqi casualties, the study found fewer reports on the BBC than on the other three main channels. The report's author, Justin Lewis (media scholar), Justin Lewis, wrote "Far from revealing an anti-war BBC, our findings tend to give credence to those who criticised the BBC for being too sympathetic to the government in its war coverage. Either way, it is clear that the accusation of BBC anti-war bias fails to stand up to any serious or sustained analysis." Prominent BBC appointments are constantly assessed by the British media and political establishment for signs of political bias. The appointment of Greg Dyke as Director-General was highlighted by press sources because Dyke was a Labour Party member and former activist, as well as a friend of Tony Blair. The BBC's former Political Editor, Nick Robinson (journalist), Nick Robinson, was some years ago a chairman of the Young Conservatives (UK), Young Conservatives and did, as a result, attract informal criticism from the former Labour government, but his predecessor Andrew Marr faced similar claims from the right because he was editor of ''The Independent'', a liberal-leaning newspaper, before his appointment in 2000. Mark Thompson (television executive), Mark Thompson, former Director-General of the BBC, admitted the organisation has been biased "towards the left" in the past. He said, "In the BBC I joined 30 years ago, there was, in much of current affairs, in terms of people's personal politics, which were quite vocal, a massive bias to the left". He then added, "The organization did struggle then with impartiality. Now it is a completely different generation. There is much less overt tribalism among the young journalists who work for the BBC." Historian Mark Curtis (British author), Mark Curtis finds that BBC news resembles a "straightforward state propaganda organ" that provides "critical support for the [British and Western] elite's promotion of foreign policy", such as the 2003 war of aggression against Iraq. He says this militant nationalism is "not even subtle", and, citing Glasgow university, says BBC News is a chief example of "manufactured production of ideology." Since the aftermath of the EU referendum, some critics have charged that the BBC is biased in favour of leaving the EU. For instance, in 2018, the BBC has received many complaints by Remainers who took issue at the BBC not sufficiently covering anti-Brexit marches whilst giving smaller-scale events hosted by former UKIP leader Nigel Farage more airtime. Such bias has also been expressed by the likes of Labour Peer Andrew Adonis who thought that the BBC 'doesn't even realise it'. On the other hand, a poll released by YouGov shows that 45% of leave voters think the BBC is 'actively anti-Brexit' compared to 13% of the same kinds of voters who think the BBC is pro-Brexit.


In 2008, the BBC Hindi was criticised by some Indian outlets for referring to the terrorists who carried out the November 2008 Mumbai attacks as "gunmen". The response to this added to prior criticism from some Indian commentators suggesting that the BBC may have an Indophobic bias. In March 2015, the BBC Hindi was criticised for airing a documentary interviewing one of the rapists in India. In spite of a ban ordered by the Indian High court, the BBC still aired the documentary.

Hutton Inquiry

BBC News was at the centre of a political controversy following the 2003 invasion of Iraq. Three BBC News reports (Andrew Gilligan's on ''Today programme, Today'', Gavin Hewitt's on ''The Ten O'Clock News'' and another on ''Newsnight'') quoted an anonymous source that stated the British government (particularly the Prime Minister's office) had embellished the September Dossier with misleading exaggerations of Iraq's weapons of mass destruction capabilities. The government denounced the reports and accused the corporation of poor journalism. In subsequent weeks the corporation stood by the report, saying that it had a reliable source. Following intense media speculation, David Kelly (weapons expert), David Kelly was named in the press as the source for Gilligan's story on 9 July 2003. Kelly was found dead, by suicide, in a field close to his home early on 18 July. An inquiry led by Brian Hutton, Baron Hutton, Lord Hutton was announced by the British government the following day to investigate the circumstances leading to Kelly's death, concluding that "Dr. Kelly took his own life." In his report on 28 January 2004, Lord Hutton concluded that Gilligan's original accusation was "unfounded" and the BBC's editorial and management processes were "defective". In particular, it specifically criticised the chain of management that caused the BBC to defend its story. The BBC Director of News, Richard Sambrook, the report said, had accepted Gilligan's word that his story was accurate in spite of his notes being incomplete. Davies had then told the BBC Board of Governors that he was happy with the story and told the Prime Minister that a satisfactory internal inquiry had taken place. The Board of Governors, under the chairman's, Gavyn Davies, guidance, accepted that further investigation of the Government's complaints were unnecessary. Because of the criticism in the Hutton report, Davies resigned on the day of publication. BBC News faced an important test, reporting on itself with the publication of the report, but by common consent (of the Board of Governors) managed this "independently, impartially and honestly". Davies' resignation was followed by the resignation of Director-General of the BBC, Director General, Greg Dyke, the following day, and the resignation of Gilligan on 30 January. While undoubtedly a traumatic experience for the corporation, an ICM poll in April 2003 indicated that it had sustained its position as the best and most trusted provider of news.

Israeli–Palestinian conflict

The BBC has faced accusations of holding both anti-Israel and anti-State of Palestine, Palestine bias. Douglas Davis, the London correspondent of ''The Jerusalem Post'', has described the BBC's coverage of the Arab–Israeli conflict as "a relentless, one-dimensional portrayal of Israel as a demonic, criminal state and Israelis as brutal oppressors [which] bears all the hallmarks of a concerted campaign of vilification that, wittingly or not, has the effect of delegitimising the Jewish state and pumping oxygen into a dark old European hatred that dared not speak its name for the past half-century.".Davis, Douglas. "Hatred in the air: the BBC, Israel and Antisemitism" in Iganski, Paul & Kosmin, Barry. (eds) ''A New Anti-Semitism? Debating Judeophobia in 21st century Britain''. Profile Books, 2003, p. 130. However two large independent studies, one conducted by Loughborough University and the other by Glasgow University's Media Group concluded that Israeli perspectives are given greater coverage. Critics of the BBC argue that the Balen Report proves systematic bias against Israel in headline news programming. The ''Daily Mail'' and ''The Daily Telegraph'' criticised the BBC for spending hundreds of thousands of British tax payers' pounds from preventing the report being released to the public. Jeremy Bowen, the Middle East Editor for BBC world news, was singled out specifically for bias by the BBC Trust which concluded that he violated "BBC guidelines on accuracy and impartiality."''The Independent'', 16 April 2009
Bowen 'breached rules on impartiality'
An independent panel appointed by the BBC Trust was set up in 2006 to review the impartiality of the BBC's coverage of the Israeli–Palestinian conflict. The panel's assessment was that "apart from individual lapses, there was little to suggest deliberate or systematic bias." While noting a "commitment to be fair accurate and impartial" and praising much of the BBC's coverage the independent panel concluded "that BBC output does not consistently give a full and fair account of the conflict. In some ways the picture is incomplete and, in that sense, misleading." It notes that, "the failure to convey adequately the disparity in the Israeli and Palestinian experience, [reflects] the fact that one side is in control and the other lives under occupation". Writing in the ''Financial Times'', Philip Stephens (journalist), Philip Stephens, one of the panellists, later accused the BBC's director-general, Mark Thompson, of misrepresenting the panel's conclusions. He further opined "My sense is that BBC news reporting has also lost a once iron-clad commitment to objectivity and a necessary respect for the democratic process. If I am right, the BBC, too, is lost". Mark Thompson published a rebuttal in the FT the next day. The description by one BBC correspondent reporting on the funeral of Yassir Arafat that she had been left with tears in her eyes led to other questions of impartiality, particularly from Martin Walker in a guest opinion piece in ''The Times'', who picked out the apparent case of Fayad Abu Shamala, the BBC Arabic Service correspondent, who told a Hamas rally on 6 May 2001, that journalists in Gaza were "waging the campaign shoulder to shoulder together with the Palestinian people." Walker argues that the independent inquiry was flawed for two reasons. Firstly, because the time period over which it was conducted (August 2005 to January 2006) surrounded the Israeli withdrawal from Gaza City, Gaza and Ariel Sharon's stroke, which produced more positive coverage than usual. Furthermore, he wrote, the inquiry only looked at the BBC's domestic coverage, and excluded output on the BBC World Service and BBC World. Tom Gross accused the BBC of glorifying List of Hamas suicide attacks, Hamas suicide bombers, and condemned its policy of inviting guests such as Jenny Tonge and Tom Paulin who have compared Israeli soldiers to Nazis. Writing for the BBC, Paulin said Israel Defense Forces, Israeli soldiers should be "shot dead" like Adolf Hitler, Hitler's S.S, and said he could "understand how suicide bombers feel." According to Gross, Paulin and Tonge continue to be invited as regular guests, and they are among the most frequent contributors to their most widely screened arts programme. The BBC also faced criticism for not airing a Disasters Emergency Committee aid appeal for Palestinians who suffered in Gaza during 22-day war there in late 2008/early 2009. Most other major UK broadcasters did air this appeal, but rival Sky News did not. British journalist Julie Burchill has accused BBC of creating a "climate of fear" for British Jews over its "excessive coverage" of Israel compared to other nations.


BBC and ABC share video segments and reporters as needed in producing their newscasts. with the BBC showing ''ABC World News Tonight with David Muir'' in the UK. However, in July 2017, BBC announced a new partnership with CBS News allows both organisations to share video, editorial content, and additional newsgathering resources in New York, London, Washington and around the world. BBC News subscribes to wire services from leading international agencies including PA Media (formerly Press Association), Reuters, and Agence France-Presse. In April 2017, the BBC dropped Associated Press in favour of an enhanced service from AFP.

The view of foreign governments

BBC News reporters and broadcasts are now and have in the past been banned in several countries primarily for reporting which has been unfavourable to the ruling government. For example, correspondents were banned by the former apartheid régime of South Africa. The BBC was banned in Robert Mugabe#Prime Minister and President, Zimbabwe under Mugabe for eight years as a terrorist organisation until being allowed to operate again over a year after the 2008 Zimbabwean presidential election, 2008 elections. The BBC was banned in Burma (officially Myanmar ) after their coverage and commentary on anti-government protests there in September 2007. The ban was lifted four years later in September 2011. Other cases have included Uzbekistan, China, and Pakistan. The BBC online news site's Persian language, Persian version was blocked from the Iranian internet in 2006. The BBC News website was made available in China again in March 2008, but , was blocked again. In June 2015, the Rwandan government placed an indefinite ban on BBC broadcasts following the airing of a controversial documentary regarding the 1994 Rwandan genocide, ''Rwanda's Untold Story'', broadcast on BBC2 on 1 October 2014. The UK's Foreign Office recognised "the hurt caused in Rwanda by some parts of the documentary". In February 2017, reporters from the BBC (as well as the ''Daily Mail'', ''The New York Times'', Politico, CNN, and others) were denied access to a United States White House briefing.

See also

* :BBC newsreaders and journalists, BBC newsreaders and journalists * :BBC television news shows, BBC television news programmes * :List of BBC newsreaders and reporters * List of former BBC newsreaders and journalists


External links

BBC News in focus: Photos from the past six decades
The Guardian {{DEFAULTSORT:Bbc News BBC News, 1922 establishments in the United Kingdom BBC television news shows, BBC television news programmes BBC World News shows Multilingual news services Television news in the United Kingdom BBC divisions Peabody Award winners International Emmy Awards Current Affairs & News winners Tor onion services