HOME
        TheInfoList



thumb|right|Yomiuri Shimbun Fukuoka Office The is a Japanese newspaper published in Tokyo, Osaka, Fukuoka, and other major Japanese cities. It is one of the five national newspapers in Japan; the other four are the ''Asahi Shimbun'', the ''Mainichi Shimbun'', the ''Sankei Shimbun'' and the ''Nihon Keizai Shimbun''. The headquarters is in Otemachi, Chiyoda, Tokyo.' It is published by regional bureaus, all of them subsidiaries of The Yomiuri Shimbun Holdings, Japan's largest media conglomerate by revenue and the second largest media conglomerate by size behind Sony,The Yomiuri Shimbun Holdings is the largest media conglomerate by revenue in Japan, while Sony is Japan's largest media conglomerate by worldwide media/entertainment revenue. which is privately held and controlled, directly and indirectly, by the Shōriki family - descendants and relatives of Matsutarō Shōriki. The Holdings has been owned by the family since Matsutarō Shōriki's purchase of the newspaper in 1924 (currently owning a total of 45.26% stock); despite its control, the family is not involved in its executive operations. Founded in 1874, the ''Yomiuri Shimbun'' is credited with having the largest newspaper circulation in the world as of 2019, having a morning circulation of 7.7 million as of June 2020. The paper is printed twice a day and in several different local editions. ''Yomiuri Shimbun'' established the Yomiuri Prize in 1948. Its winners have included Yukio Mishima and Haruki Murakami.

History

The ''Yomiuri'' was launched in 1874 by the Nisshusha newspaper company as a small daily newspaper. Throughout the 1880s and 1890s the paper came to be known as a literary arts publication with its regular inclusion of work by writers such as Ozaki Kōyō. In 1924, Shoriki Matsutaro took over management of the company. His innovations included improved news coverage, a full-page radio program guide, and the establishment of Japan's first professional baseball team (now known as the Yomiuri Giants). The emphasis of the paper shifted to broad news coverage aimed at readers in the Tokyo area. By 1941 it had the largest circulation of any daily newspaper in the Tokyo area. In 1942, under wartime conditions, it merged with the ''Hochi Shimbun'' and became known as the ''Yomiuri-Hochi''. The ''Yomiuri'' was the center of a labor scandal in 1945 and 1946. In October, 1945, a postwar "democratization group" called for the removal of Shoriki Matsutaro, who had supported Imperial Japan's policies during World War II. When Shoriki responded by firing five of the leading figures of this group, the writers and editors performed the first "production control" strike on 27 October 1945. This method of striking became an important union tactic in the coal, railroad, and other industries during the postwar period. Shoriki Matsutaro was arrested in December 1945 as a Class-A war criminal and sent to Sugamo Prison. The ''Yomiuri'' employees continued to produce the paper without heeding executive orders until a police raid on June 21, 1946. Matsutaro was released in 1948 after agreeing to work with CIA as a collaborator and informant, according to research by Professor Tetsuo Arima of Waseda University, based on declassified documents stored at NARA. In February 2009, tie-up with ''The Wall Street Journal'' (WSJ) for edit, printing and distribution, then from March the major news headlines of the WSJ's Asian edition are summarized in the evening edition in Japanese. It features the Jinsei Annai advice column. The ''Yomiuri'' has a history of promoting nuclear power within Japan. During the 1950s Matsutaro Shoriki, the head of the ''Yomiuri'', agreed to use his newspaper to promote nuclear power in Japan for the CIA. In May 2011, when the then Japanese prime minister Naoto Kan requested Chubu Electric Power Company to shut down several of its Hamaoka Nuclear Power Plants due to safety concerns, the ''Yomiuri'' responded with criticism, calling the move "abrupt" and a difficult situation for Chubu Electric's shareholders. It wrote Kan "should seriously reflect on the way he made his request." It then followed up with an article wondering about how dangerous Hamaoka really was and called Kan's request "a political judgment that went beyond technological worthiness." The next day damage to the pipes inside the condenser was discovered at one of the plants following a leak of seawater into the reactor. In 2012, the paper reported that agricultural minister Nobutaka Tsutsui had divulged secret information to a Chinese agricultural enterprise. Tsutsui sued ''Yomiuri Shimbun'' for libel, and was awarded 3.3 million yen in damages in 2015 on the basis that the truth of the allegations could not be confirmed. In November 2014, the newspaper apologized after using the phrase "sex slave" to refer to comfort women, following its criticism of the ''Asahi Shimbun''s coverage of Japan's World War II comfort women system.

Political stance

The ''Yomiuri Shimbun'' is conservative and sometimes considered a centre-right newspaper. The ''Yomiuri'' newspaper said in an editorial in 2011 "No written material supporting the claim that government and military authorities were involved in the forcible and systematic recruitment of comfort women has been discovered", and that it regarded the Asian Women's Fund, set up to compensate for wartime abuses, as a failure based on a misunderstanding of history. ''The New York Times'' reported on similar statements previously, writing that "The nation's (Japan's) largest newspaper, Yomiuri Shimbun, applauded the revisions" regarding removing the word "forcibly" from referring to laborers brought to Japan in the prewar period and revising the comfort women controversy. More recently the ''Yomiuri'' editorials have opposed the DPJ government and denounced denuclearization as "not a viable option".

Other publications and ventures

Yomiuri also publishes ''The Japan News'' (formerly called ''The Daily Yomiuri''), one of Japan's largest English-language newspapers. It publishes the daily ''Hochi Shimbun'', a sport-specific daily newspaper, as well as weekly and monthly magazines and books. Yomiuri Shimbun Holdings owns the Chuokoron-Shinsha publishing company, which it acquired in 1999, and the Nippon Television network. It is a member of the Asia News Network. The paper is known as the de facto financial patron of the baseball team Yomiuri Giants. They also sponsor the Japan Fantasy Novel Award annually. It has been a sponsor of the FIFA Club World Cup every time it has been held in Japan since 2006.

Digital resources

In November 1999, the ''Yomiuri Shimbun'' released a CD-ROM titled "The Yomiuri Shimbun in the Meiji Era," which provided searchable archives of news articles and images from the period that have been digitalized from microfilm. This was the first time a newspaper made it possible to search digitalized images of newspaper pictures and articles as they appeared in print. Subsequent CD-ROMs, "The Taishō Era", "The pre-war Showa Era I", and "The pre-war Showa era II" were completed eight years after the project was first conceived. "Postwar Recovery", the first part of a postwar Shōwa Era series that includes newspaper stories and images until 1960, is on the way. The system of indexing each newspaper article and image makes the archives easier to search, and the CD-ROMs have been well received by users as a result. This digital resource is available in most major academic libraries in the United States.

Locations

*Tokyo Head Office :1-7-1, Otemachi, Chiyoda, Tokyo, Japan *Osaka Head Office :5-9, Nozakicho, Kita-ku, Osaka, Japan *West Japan Head Office :1-16-5, Akasaka, Chūō-ku, Fukuoka, Japan

Yomiuri Group

conglomerate comprises many entities, including: *Yomiuri Giants *Nippon TV *Yomiuri Telecasting Corporation *Chuokoron-Shinsha, Inc. *Yomiuriland, an amusement park *Yomiuri Advertising Agency (also known as "Yomiko", later sold to Hakuhodo)

See also

*Media of Japan *Liberal Democratic Party of Japan *Chunichi Shimbun - Biggest rival. Chunichi also owns a professional baseball team, and while Yomiuri supports the LDP, Chunichi supports CDP. *

References



Further reading

*

External links


''Yomiuri Shimbun'' Online (Japanese)

The Japan News (English)


Highest Daily Newspaper Circulation
Yomiuri Advertising Agency (Japanese)
{{Authority control Category:Daily newspapers published in Japan Category:Mass media companies based in Tokyo Category:Publications established in 1874 Category:English-language newspapers published in Japan Category:Conservatism in Japan Category:Capitalist newspapers Category:1874 establishments in Japan Category:Newspaper companies of Japan