HOME

TheInfoList



The (lit. ''Reading-selling Newspaper'' or ''Selling by Reading Newspaper'') is a conservative Japanese published in , , , and other major Japanese cities. It is one of the five major ; the other four are the ', the '' ()'' the ', and the '. The headquarters is in , .' Boasts an overwhelming share in South Kanto. It is a newspaper that represents Tokyo and is based on conservatism. It is one of Japan's leading newspapers, along with the Osaka-based () Asahi Shimbun and the Nagoya-based Chunichi Shimbun. It is published by regional bureaus, all of them subsidiaries of , Japan's largest media conglomerate by revenue and the second largest media conglomerate by size behind ,The Yomiuri Shimbun Holdings is the largest media conglomerate by revenue in Japan, while Sony is Japan's largest media conglomerate by worldwide media/entertainment revenue. which is privately held and controlled, directly and indirectly, by the Shōriki family - descendants and relatives of . The Holdings has been owned by the family since Matsutarō Shōriki's purchase of the newspaper in 1924 (currently owning a total of 45.26% stock); despite its control, the family is not involved in its executive operations. Founded in 1874, the ''Yomiuri Shimbun'' is credited with having the as of 2019, having a morning circulation of 7.7 million as of June 2020. The paper is printed twice a day and in several different local editions. ''Yomiuri Shimbun'' established the in 1949. Its winners have included and .


History

The ''Yomiuri'' was launched in 1874 by the Nisshusha newspaper company as a small daily newspaper. Throughout the 1880s and 1890s the paper came to be known as a literary arts publication with its regular inclusion of work by writers such as . In 1924, took over management of the company. His innovations included improved news coverage, a full-page radio program guide, and the establishment of Japan's first professional baseball team, now known as the . The emphasis of the paper shifted to broad news coverage aimed at readers in the Tokyo area. By 1941 it had the largest circulation of any daily newspaper in the Tokyo area. In 1942, under wartime conditions, it merged with the ''Hochi Shimbun'' and became known as the ''Yomiuri-Hochi''. The ''Yomiuri'' was the center of a labor scandal in 1945 and 1946. In October 1945, a postwar "democratization group" called for the removal of Shoriki Matsutaro, who had supported Imperial Japan's policies during World War II. When Shoriki responded by firing five of the leading members of this group, the writers and editors launched the first "production control" strike on 27 October 1945. This method of striking became an important union tactic in the coal, railroad, and other industries during the postwar period. Shoriki Matsutaro was arrested in December 1945 as a and sent to . The ''Yomiuris employees continued to produce the paper without heeding executive orders until a police raid on June 21, 1946. The charges against Shoriki were dropped and he was released in 1948. According to research by Professor of on declassified documents stored at , he agreed to work with the CIA as an informant. In February 2009, the ''Yomiuri'' enterd into a tie-up with ' for editing, printing and distribution. Since March 2009 the major news headlines of the ''Journals Asian edition have been summarized in Japanese in the evening edition of the ''Yomiuri''. The ''Yomiuri'' features an advice column, . The ''Yomiuri'' has a history of promoting in Japan. In May 2011, when , then Prime Minister of Japan, asked the to shut down several of its s due to safety concerns, the ''Yomiuri'' called the request "abrupt" and a difficult situation for Chubu Electric's shareholders. It wrote that Kan "should seriously reflect on the way he made his request." It then followed up with an article wondering how dangerous Hamaoka really was and called Kan's request "a political judgment that went beyond technological worthiness." The next day damage to the pipes inside the condenser was discovered at one of the plants following a leak of seawater into the reactor. In 2012, the paper reported that , the Minister for Agriculture, had divulged secret information to a Chinese enterprise. Tsutsui sued the ''Yomiuri Shimbun'' for and was awarded 3.3 million yen in damages in 2015, on the basis that the truth of the allegations could not be confirmed. In November 2014, the newspaper apologized after using the phrase "sex slave" to refer to , following its criticism of the ''Asahi Shimbun''s coverage of Japan's World War II comfort women system. The ''Yomiuri'' newspaper said in an editorial in 2011 "No written material supporting the claim that government and military authorities were involved in the forcible and systematic recruitment of has been discovered", and that it regarded the , set up to compensate for wartime abuses, as a failure based on a misunderstanding of history. ' reported on similar statements previously, writing that "The nation's (Japan's) largest newspaper, Yomiuri Shimbun, applauded the revisions" regarding removing the word "forcibly" from referring to laborers brought to Japan in the prewar period and revising the controversy. ''Yomiuri'' editorials have also opposed the government and denounced denuclearization as "not a viable option".


Other publications and ventures

Yomiuri also publishes ''The Japan News'' (formerly called ''The Daily Yomiuri''), one of Japan's largest newspapers. It publishes the daily ', a -specific daily newspaper, as well as weekly and monthly s and s. Yomiuri Shimbun Holdings owns the publishing company, which it acquired in 1999, and the network. It is a member of the . The paper is known as the financial patron of the team . They also sponsor the annually. It has been a sponsor of the every time it has been held in Japan since .


Digital resources

In November 1999, the ''Yomiuri Shimbun'' released a titled "The Yomiuri Shimbun in the ," which provided searchable archives of news articles and images from the period that have been digitalized from microfilm. This was the first time a newspaper made it possible to search digitalized images of newspaper pictures and articles as they appeared in print. Subsequent CD-ROMs, "The ", "The Showa Era I", and "The pre-war Showa era II" were completed eight years after the project was first conceived. "Postwar Recovery", the first part of a postwar series that includes newspaper stories and images until 1960, is on the way. The system of indexing each newspaper article and image makes the archives easier to search, and the CD-ROMs have been well received by users as a result. This digital resource is available in most major academic libraries in the United States.


Locations

*Tokyo Head Office :1-7-1, Otemachi, , Japan *Osaka Head Office :5-9, Nozakicho, , Japan *West Japan Head Office :1-16-5, Akasaka, , Japan


Yomiuri Group

conglomerate comprises many entities, including: * * * * *, an amusement park *Yomiuri Advertising Agency (also known as "Yomiko", later sold to )


See also

* * ()


Notes


References


Further reading

*


External links


''Yomiuri Shimbun'' Online (Japanese)

The Japan News (English)


Highest Daily Newspaper Circulation
Yomiuri Advertising Agency (Japanese)
{{Authority control Newspaper companies of Japan