HOME
The Info List - The Thriving Cult Of Greed And Power



--- Advertisement ---


(i) (i) (i) (i) (i)

"THE THRIVING CULT OF GREED AND POWER" is an article, written in 1991 by U.S. investigative journalist Richard Behar , which is highly critical of Scientology
Scientology
.

It was first published by _Time _ magazine on May 6, 1991, as an eight-page cover story, and was later published in _Reader\'s Digest _ in October 1991. Behar had previously published an article on Scientology
Scientology
in _ Forbes
Forbes
_ magazine. He stated that he was investigated by attorneys and private investigators affiliated with the Church of Scientology
Scientology
while researching the _Time_ article, and that investigators contacted his friends and family as well. Behar's article covers topics including L. Ron Hubbard
L. Ron Hubbard
and the development of Scientology, its controversies over the years and history of litigation , conflict with psychiatry and the U.S. Internal Revenue Service , the suicide of Noah Lottick , its status as a religion , and its business dealings .

After the article's publication, the Church of Scientology
Scientology
mounted a public relations campaign to address issues in the piece. It took out advertisements in _ USA Today _ for twelve weeks, and Church leader David Miscavige
David Miscavige
was interviewed by Ted Koppel on _ Nightline
Nightline
_ about what he considered to be an objective bias by the article's author. Miscavige alleged that the article was actually driven by the company Eli Lilly , because of Scientology's efforts against the drug Prozac
Prozac
. The Church of Scientology
Scientology
brought a libel suit against Time Warner and Behar, and sued _Reader's Digest_ in multiple countries in Europe in an attempt to stop the article's publication there. The suit against Time Warner was dismissed in 1996, and the Church of Scientology's petition for a writ of certiorari to the Supreme Court of the United States was denied in 2001.

Behar received awards in honor of his work on the article, including the Gerald Loeb Award , the Worth Bingham Prize
Worth Bingham Prize
, and the Conscience-in-Media Award . The article has had ramifications in the current treatment of Scientology
Scientology
in the media, with some publications theorizing that journalists are wary of the litigation that Time Warner went through. The article has been cited by Anderson Cooper on CNN
CNN
, in a story on _Panorama _'s 2007 program " Scientology
Scientology
and Me " on the BBC
BBC
, and has been used as a reference for background on the history of Scientology, in books from both the cult and new religious movement perspectives.

CONTENTS

* 1 Research for the article * 2 Synopsis

* 3 Post-publication

* 3.1 Church of Scientology\'s response * 3.2 Litigation * 3.3 Awards

* 4 Analysis * 5 Legacy * 6 References * 7 External links

RESEARCH FOR THE ARTICLE

_ U.S. President George H. W. Bush congratulates Richard Behar upon his receiving the Worth Bingham Prize
Worth Bingham Prize
for writing the Time_ article (1992).

Before penning "The Thriving Cult
Cult
of Greed and Power", Behar had written a 1986 article in _ Forbes
Forbes
_ magazine, "The Prophet and Profits of Scientology", which reported on the Church of Scientology's business dealings and L. Ron Hubbard
L. Ron Hubbard
's financial success. Behar wrote that during research for "The Thriving Cult
Cult
of Greed and Power", he and a _Time_ contributing editor were themselves investigated by ten attorneys and six private investigators affiliated with the Church of Scientology. According to Behar, investigators contacted his friends and previous coworkers to ask them if he had a history of tax or drug problems, and obtained a copy of his personal credit report that had been obtained illegally from a national credit bureau . Behar conducted 150 interviews in the course of his research for the article.

Behar wrote that the motive of these operatives was to "threaten, harass and discredit him". He later learned that the Church of Scientology
Scientology
had assigned its head private investigator to direct the Church's investigation into Behar. _ Anderson Cooper 360° _ reported that Behar had been contacted by Church of Scientology
Scientology
attorneys numerous times while doing research on the article. The parents of Noah Lottick , a Scientologist who had committed suicide, cooperated with _Time_ and _Reader's Digest_.

SYNOPSIS

The full title of the article is "The Thriving Cult
Cult
of Greed and Power: Ruined lives. Lost fortunes. Federal crimes. Scientology
Scientology
poses as a religion but is really a ruthless global scam — and aiming for the mainstream". The article reported on the founding of the Church of Scientology
Scientology
by L. Ron Hubbard
L. Ron Hubbard
and controversies involving the Church and its affiliated business operations, as well as the suicide of a Scientologist. The article related the May 11, 1990, suicide of Dr. Edward Lottick 's son Noah Antrim Lottick . Lottick was a Russian studies student who had taken a series of Scientology courses; he died after jumping from a hotel tenth floor window. The Church of Scientology
Scientology
and Lottick's family have differing positions on the effect Scientology
Scientology
coursework had on him. While none of the parties assigned blame, they expressed misgivings about his death. Initially, his father had thought that Scientology
Scientology
was similar to Dale Carnegie 's self-improvement techniques; however, after his ordeal, the elder Lottick came to believe that the organization is a "school for psychopaths". Mike Rinder , the head of the Church of Scientology's Office of Special Affairs and a Church spokesman, stated "I think Ed Lottick should look in the mirror ... I think Ed Lottick made his son's life intolerable".

The article outlined a brief history of Scientology, discussing Hubbard's initial background as a science fiction writer, and cited a California judge who had deemed Hubbard a "pathological liar". The Church of Scientology's litigation history was described, in addition to its conflicts with the Internal Revenue Service, with countries regarding whether or not to accept it as a religion , and its position against psychiatry . Behar wrote of the high costs involved in participation in the Church of Scientology, what he referred to as "front groups and financial scams", and harassment of critics. He estimated that the Church of Scientology
Scientology
paid US$20 million annually to over one hundred attorneys. Behar maintained that though the Church of Scientology
Scientology
portrays itself as a religion, it was actually a "hugely profitable global racket" which intimidated members and critics in a Mafia
Mafia
-like manner.

Cynthia Kisser, then director of the Cult
Cult
Awareness Network , was quoted: " Scientology
Scientology
is quite likely the most ruthless, the most classically terroristic, the most litigious and the most lucrative cult the country has ever seen. No cult extracts more money from its members".

POST-PUBLICATION

CHURCH OF SCIENTOLOGY\'S RESPONSE

The Church of Scientology
Scientology
responded to the publication of "The Thriving Cult
Cult
of Greed and Power" by taking out color full-page ads in _ USA Today _ in May and June 1991, on every weekday for twelve weeks, denouncing the _Time_ magazine cover article. Two official Church of Scientology
Scientology
responses were titled "Facts vs. Fiction, A Correction of Falsehoods Contained in the May 6, 1991, Issues of _Time Magazine_", and "The Story That _Time_ Couldn't Tell". Prior to the advertising campaign, Scientologists distributed 88-page bound booklets which disputed points from Behar's article. The "Fact vs. Fiction" piece was a 1⁄4-inch-thick (0.64 cm) booklet, which criticized Behar's article and asserted "Behar's article omits the information on the dozens of community service programs conducted by Scientologists ... which have been acknowledged by community officials". One of the advertisements in _USA Today_ accused _Time_ of promoting Adolf Hitler and Nazi Germany
Nazi Germany
, and featured a 1936 issue of _Time_ which had Hitler's picture on the front cover. The Church of Scientology
Scientology
sent out a news release condemning _Time_'s "horrible history of supporting fascism", and said that the article was written because _Time_ had been pressured by "vested interests". When asked by the _St. Petersburg Times _ whether this was the case, _Time_ Executive Editor Richard Duncan responded "Good Lord, no". Heber Jentzsch , at the time president of Church of Scientology
Scientology
International, issued a four-page news release which stated " Advertising
Advertising
is the only way the church could be assured of getting its message and its side of the story out to the public without the same vested interests behind the Time article distorting it".

After the advertising run critiquing _Time_ magazine in _USA Today_ had completed, the Church of Scientology
Scientology
mounted a $3 million public relations campaign about Scientology
Scientology
in _USA Today_, in June 1991. The Church of Scientology
Scientology
placed a 48-page advertising supplement in 1.8 million copies of _USA Today_. In a statement to the _St. Petersburg Times_, Scientology
Scientology
spokesman Richard Haworth explained "What we are trying to do is put the actual facts of Dianetics and Scientology
Scientology
out there".

In response to the Church of Scientology's claims of inaccuracies in the article, a lawyer for _Time_ responded "We've reviewed all of their allegations, and find nothing wrong with the _Time_ story." In June 1991, _ Newsweek _ reported that staffers for _Time_ said they had received calls from a man claiming to be a paralegal for _Time_, who asked them if they had signed a confidentiality form about the article. _Time_ editors sent staffers a computer memo, warning them about calls related to the article, and staffers told _Newsweek_ that "sources named in the story say detectives have asked about their talks with Time". A Church of Scientology
Scientology
spokesman called the claims "scurrilous".

On February 14, 1992, Scientology
Scientology
leader David Miscavige
David Miscavige
gave Ted Koppel his first interview on Scientology
Scientology
on the ABC News program _ Nightline
Nightline
_. The program noted that Scientology
Scientology
has vocal critics and cited Behar's 1991 article. Behar appeared on the program and gave his opinion of why individuals join Scientology, stating that the organization's "ulterior motive" is really to get people to take high-priced audit counseling . Behar stated on the program that he had evidence that members of the Church of Scientology
Scientology
had obtained his personal phone records. Later in the program, Koppel questioned Miscavige on the Church of Scientology's response to the _Time_ magazine article, particularly the $3 million the church spent advertising in _USA Today_. Miscavige explained that the first three weeks of the advertising campaign was meant to correct falsehoods from the _Time_ article, and the rest of the twelve-week campaign was dedicated to informing the public about Scientology. Koppel asked Miscavige what specifically had upset him about the _Time_ article, and Miscavige called Behar "a hater". Miscavige noted that Behar had written an article on Scientology
Scientology
and the Internal Revenue Service three years before he began work on the _Time_ piece, and made allegations that Behar had attempted to get two Scientologists kidnapped. When Koppel questioned Miscavige further on this, Miscavige said that individuals had contacted Behar after an earlier article, and Behar had told them to "kidnap Scientologists out". Koppel pressed further, noting that this was a serious charge to make, and asked Miscavige if his allegations were accurate, why he had not pressed charges for attempted kidnapping. Miscavige said Koppel was "missing the issue", and said that his real point was that he thought the article was not an objective piece.

Miscavige alleged on _Nightline_ that the article itself was published as a result of a request by Eli Lilly and Company
Eli Lilly and Company
, because of "the damage we had caused to their killer drug Prozac". When Koppel asked Miscavige if he had affidavits or evidence to this effect, Miscavige responded "You think they'd admit it?" Miscavige stated that "Eli Lilly ordered a reprint of 750,000 copies of _Time_ magazine before it came out", and that his attempts to investigate the matter with Eli Lilly and associated advertising companies were not successful.

LITIGATION

_ Docket of Church of Scientology
Scientology
International v. Time Warner, Inc._, Petition for Writ of Certiorari to the Supreme Court of the United States denied.

The Church brought a libel lawsuit against Time Warner and Behar, seeking damages of $416 million. The Church alleged false and defamatory statements were made concerning the Church of Scientology International in the _Time_ article. More specifically, the Church of Scientology's court statements claimed that Behar had been refining an anti- Scientology
Scientology
focus since his 1986 article in _Forbes_, which included gathering negative materials about Scientology, and "never accepting anything a Scientologist said and uniformly ignoring anything positive he learned about the Church". In its initial complaint filing, the Church quoted portions of the Behar article that it alleged were false and defamatory, including the quote from Cynthia Kisser, and Behar's own assertion that Scientology
Scientology
was a "global racket" that intimidated individuals in a "Mafia-like manner". _ Bound volumes of documents from U.S. federal court proceedings, in case Church of Scientology
Scientology
International vs. Time Warner Inc. and Richard Behar_

Noah Lottick's parents submitted affidavits in the case, in which they "affirmed the accuracy of each statement in the article"; Edward Lottick "concluded that Scientology
Scientology
therapies were manipulations, and that no Scientology
Scientology
staff members attended the funeral" of their son. During the litigation, the Church of Scientology
Scientology
attempted to subpoena Behar in a separate ongoing lawsuit with the Internal Revenue Service, and accused a federal magistrate of leaking information to him. Behar was questioned for over 190 hours during 30 days of depositions with Scientology
Scientology
attorneys in the libel case. One question was about Behar's life in his parents' home while he was still inside the womb. _ St. Petersburg Times _ explained that this question was prompted by Scientology
Scientology
teachings that certain problems come from prenatal memories . Behar told the _St. Petersburg Times_ he "felt it was extremely excessive". In a countersuit, Behar brought up the issues of Church of Scientology
Scientology
private investigators and what he viewed as harassment. By July 1996, all counts of the libel suit had been dismissed. In the course of the litigation through 1996, Time Warner had spent $7.3 million in legal defense costs. The Church of Scientology
Scientology
also sued several individuals quoted in the _Time_ article.

The Church of Scientology
Scientology
sued _Reader's Digest_ in Switzerland, France, Italy, the Netherlands, and Germany for publishing a condensed version of the _Time_ story. The only court to provide a temporary injunction was in Lausanne
Lausanne
, Switzerland. In France, Italy, and the Netherlands, the courts either dismissed the Church of Scientology's motions, or set injunction hearings far beyond the date of actual publication. The company defied the injunction and mailed copies of the article, "Scientology: A Dangerous Cult
Cult
Goes Mainstream", to their 326,000 Swiss subscribers. Worldwide editor-in-chief of _Reader's Digest_, Kenneth Tomlinson , told _The New York Times_ that "a publisher cannot accept a court prohibiting distribution of a serious journalistic piece. ... The court order violates freedom of speech and freedom of the press". The Church of Scientology
Scientology
subsequently filed a criminal complaint against the _Digest_ in Lausanne, and Mike Rinder stated it was in blatant violation of the law. By defying the Swiss court ban, the _Reader's Digest_ risked a fine of about $3,400, as well as a potential three months' jail time for the Swiss _Digest_ editor-in-chief. A hearing on the injunction was set for November 11, 1991, and the injunction was later lifted by the Swiss court. _ Certiorari record in United States Reports _

In January 2001, a United States federal appeals court upheld the dismissal of the Church of Scientology
Scientology
International's case against Time Warner. In its opinion, the United States Court of Appeals for the Second Circuit ruled that Time Warner had not published "The Thriving Cult
Cult
of Greed and Power" with an actual intent of malice , a standard that must be met for libel cases involving individuals and public groups. On October 1, 2001, the Supreme Court of the United States refused to consider reinstating the church's libel case _Church of Scientology
Scientology
International v. Time Warner Inc._, 00-1683. Time Warner said it refused to be "intimidated by the church's apparently limitless legal resources." In arguments presented to the Supreme Court, the Church of Scientology
Scientology
acknowledged that church officials had "committed improper acts" in the past, but also claimed that: "allegations of past misconduct were false and distorted, the result of the misunderstanding, suspicion and prejudice that typically greet a new religion". Of the rulings for Time Warner, the Church of Scientology
Scientology
complained that they "provide a safe harbor for biased journalism". Behar commented on the Church of Scientology's legal defeat, and said that the lawsuit had a chilling effect : "It's a tremendous defeat for Scientology
Scientology
... But of course their doctrine states that the purpose of a suit is to harass, not to win, so from that perspective they hurt us all. They've had a real chilling effect on journalism, both before and after my piece".

AWARDS

_ Gerald Loeb Award Worth Bingham Prize
Worth Bingham Prize
Conscience-in-Media Award Awards received by Time_ and Richard Behar

As a result of writing the piece, Behar was presented with the 1992 Gerald Loeb Award for distinguished business and financial journalism, the Worth Bingham Prize
Worth Bingham Prize
, the Conscience-in-Media Award from the American Society of Journalists and Authors , awarded to "those who have demonstrated singular commitment to the highest principles of journalism at notable personal cost or sacrifice," and the Cult Awareness Network 's Leo J. Ryan Award, in honor of Congressman Leo J. Ryan . Paulette Cooper
Paulette Cooper
was also awarded the 1992 Conscience-in-Media Award by the American Society of Journalists and Authors, for her book _The Scandal of Scientology
Scientology
_. This was the only time in the history of the American Society of Journalists and Authors that the award was presented to more than one journalist in the same year.

In a February 1992 issue of _Time_, editor Elizabeth Valk congratulated Behar on his Conscience-in-Media Award, stating "Needless to say, we are delighted and proud". Valk noted that the honor had only been awarded seven times in the previous seventeen years of its existence. Managing editor Henry Muller also congratulated Behar in an April 1992 issue of _Time_.

ANALYSIS

Several authors have commented on the article and used it as a reference for background on Scientology. Not all analysis of the article has been positive. David Healy 's book criticizing the pharmaceutical industry , _Let Them Eat Prozac_, was critical: "The _Time_ article was way over the top. Even Saddam Hussein
Saddam Hussein
was portrayed less badly." Healy addressed the article's claim that lawsuits were one of the Church's key tactics against enemies. He noted that the Citizens Commission on Human Rights (CCHR), a Church of Scientology affiliated group discussed in the article, had filed a petition with the Food and Drug Administration inquiring what it was going to do about Prozac
Prozac
. Healy dismissed the notion that CCHR engaged in "orchestrated campaigns", writing that very few of the 50 lawsuits filed against Prozac
Prozac
were related to the Church of Scientology. Mark Silk criticized Behar's article in his book _Unsecular Media: Making News of Religion in America_. Silk classified the work among what he referred to as the "false-prophecy topos ", and characterized Behar's account of Noah Lottick's suicide as an "atrocity tale ".

_Insane Therapy_ noted that Scientology
Scientology
"achieved more notoriety ... with the publication of the journalist Richard Behar's highly critical article". _Larson\'s Book of World Religions and Alternative Spirituality _ described the cover design of the article as it appeared in _Time_, writing that it "shouted" the headline from the magazine cover. In a 2005 piece, _ Salon.com
Salon.com
_ magazine noted that for those interested in the Church of Scientology, the _Time_ article still remains a "milestone in news coverage", and that those who back the Church believe it was "an outrageously biased account".

LEGACY

The Church of Scientology's use of private investigators was cited in a 1998 article in the _ Boston Herald _, and compared to Behar's experiences when researching "The Thriving Cult
Cult
of Greed and Power". After the paper ran a five-part series of critical articles in 1998, Church of Scientology
Scientology
President Heber Jentzsch confirmed that a private investigative firm was hired to look into the personal life of Joseph Mallia, the reporter who wrote the articles. In a later piece titled "Church of Scientology
Scientology
probes Herald reporter—Investigation follows pattern of harassment" this investigation was likened to Behar's assertions of harassment, as well as other reporters' experiences from 1974, 1988, and 1997.

Because of the history of conflict between _Reader's Digest_ and Scientology, the writer of a 2005 cover story on Tom Cruise
Tom Cruise
agreed to certain demands, including giving Scientology
Scientology
issues equal play in the writer's profile of Cruise, submitting questions for Cruise to Church of Scientology
Scientology
handlers, and sending the writer of the article to a one-day Church immersion course. Also in 2005, an article in _Salon_ questioned whether the tactics of the Church's litigation and private investigations of Time Warner and other media sources had succeeded in decreasing the amount of investigative journalism pieces on Scientology
Scientology
in the press. A 2005 article in _ The Sunday Times _ cited the article, and came to the determination that the Church of Scientology's lawsuit against Time Warner "served to warn off other potential investigations", and that "The chill evidently lingers still".

"The Thriving Cult
Cult
of Greed and Power" continues to be used today by journalists in the media, as a reference for historical information on the Church of Scientology. In April 2007, CNN
CNN
anchor Anderson Cooper interviewed former Office of Special Affairs director Mike Rinder , in a live piece on _ Anderson Cooper 360° _ titled "Inside Scientology". The CNN
CNN
story was prompted by the May 2007 airing of a BBC
BBC
_Panorama _ investigative program, " Scientology
Scientology
and Me ". In the interview, Anderson Cooper quoted directly from "The Thriving Cult
Cult
of Greed and Power" article, when asking Rinder about the history of Operation Snow White , and if those tactics were currently used by the Church. Rinder answered by stating that the individuals involved with Operation Snow White were no longer involved in Church of Scientology activities, and that the incident was "ancient history". Cooper then again referenced the _Time_ magazine article noting that Behar asserted that he was illegally investigated by Scientology
Scientology
contacts during research for his article. Cooper questioned Rinder on the dismissed lawsuit against Time Warner , and Rinder acknowledged that all of the Church of Scientology's appeals against Time Warner were eventually rejected.

The article has been cited as a reference used for background on Scientology
Scientology
in books which take a critical look at cults such as _Larson\'s Book of World Religions and Alternative Spirituality _ and _Insane Therapy: Portrait of a Psychotherapy Cult_, those that analyze new religious movements including _Understanding New Religious Movements_ and _The Oxford Handbook of New Religious Movements_, and in a work that includes researchers from both schools of thought, _Misunderstanding Cults: Searching for Objectivity in a Controversial Field _.

REFERENCES

* ^ Behar, Richard (May 6, 1991). "Scientology: The Thriving Cult of Greed and Power". _Time _. pp. 50–57. Retrieved March 20, 2014. * ^ _A_ _B_ _C_ _D_ _E_ _F_ _G_ Healy, David (2004). _Let Them Eat Prozac: The Unhealthy Relationship Between the Pharmaceutical Industry and Depression_. NYU Press. p. 58. ISBN 0-8147-3669-6 . * ^ Behar, Richard; Burton, Thomas M. (October 1991). "A Dangerous Cult
Cult
Goes Mainstream". _Reader\'s Digest _. pp. 87–92. Retrieved October 25, 2007. * ^ Behar, Richard (October 27, 1986). "The Prophet and Profits of Scientology". _ Forbes
Forbes
_. p. 314. * ^ _A_ _B_ _C_ _D_ _E_ MacLaughlin, Jim; Gully, Andrew (March 19, 1998). "Church of Scientology
Scientology
probes Herald reporter: Investigation follows pattern of harassment". _ Boston Herald _. p. 004. * ^ _A_ _B_ _C_ Kincaid, Cliff; Gossett, Sherrie (June 20, 2005). "The Press and Scientology". _ Accuracy in Media _. Archived from the original on December 22, 2007. Retrieved October 25, 2007. * ^ _A_ _B_ _C_ _D_ _E_ Ayella, Marybeth F. (1998). _Insane Therapy: Portrait of a Psychotherapy Cult_. Temple University Press. p. 9. ISBN 1-56639-601-8 . * ^ _A_ _B_ _C_ _D_ Linn, Virginia; Semuels, Alana (July 31, 2005). "PostScript: When scientologists aren\'t so clear: Leaders of the Church of Scientology
Scientology
have long had the reputation of being uncooperative with the media. Still, we were surprised at their tenaciousness in trying to control our stories.". _Pittsburgh Post-Gazette _. Retrieved October 25, 2007. * ^ _A_ _B_ _C_ Frantz, Douglas (March 9, 1997). "An Ultra-Aggressive Use of Investigators and the Courts". _The New York Times_. p. 31. Retrieved October 25, 2007. * ^ Mitchell, Susan (July 17, 2005). "Scientology: A solution for life or just an evil cult?". _ The Sunday Business Post
The Sunday Business Post
_. * ^ Morton, Andrew (January 15, 2008). _Tom Cruise: An Unauthorized Biography _. New York: St. Martin's Press. p. 155. ISBN 0-312-35986-1 . * ^ _A_ _B_ _C_ _D_ _E_ _F_ _G_ CNN
CNN
staff; Cooper, Anderson (April 14, 2007). "Massive Manhunt Continues For Three Missing U.S. Soldiers in Iraq; Inside Scientology". _ Anderson Cooper 360° _. Retrieved October 25, 2007. * ^ _A_ _B_ _C_ Lottick, Edward (1993). "Survey Reveals Physicians\' Experience with Cults". _ Cult
Cult
Observer _. International Cultic Studies Association . 10 (3). Retrieved October 25, 2007. * ^ _A_ _B_ Marr, David (January 19, 2008). "Print and be damned: CULT". _ The Age
The Age
_ (1st ed.). p. 3, Insight section. * ^ Staff (April 30, 1991). "Time takes a critical look at Scientology". _ St. Petersburg Times _. p. 3B. * ^ _A_ _B_ Morgan, Lucy (February 8, 1998). " Scientology
Scientology
got blame for French suicide". _St. Petersburg Times_. Archived from the original on November 9, 2007. Retrieved October 17, 2007. * ^ _Church of Scientology
Scientology
International v. Time Warner, Inc., et al. _, 92 Civ. 3024 (PKL), Judge Leisure, Opinion and Order (United States District Court for the Southern District of New York July 16, 1996). * ^ _A_ _B_ _C_ Larson, Bob (2004). _Larson\'s Book of World Religions and Alternative Spirituality _. Tyndale House Publishers. p. 431. ISBN 0-8423-6417-X . * ^ _A_ _B_ _C_ Strupp, Joe (June 30, 2005). "The press vs. Scientology: After years of conflict, the church and the media seem to have reached a truce. Is it because Scientology
Scientology
has become less confrontational—or because the press is scared?". _Salon _. pp. 1–3. Retrieved October 25, 2007. * ^ Signorile, Michelangelo (May 4, 1993). _Queer in America: Sex, the Media, and the Closets of Power_. Random House. p. 275. ISBN 978-0-679-41309-7 . * ^ Staff (May 31, 1991). "Scientology's Critical Ads". _The New York Times _. p. D5. * ^ Miller, Timothy (1995). _America's Alternative Religions_. SUNY Press. p. 390. ISBN 0-7914-2398-0 . * ^ _A_ _B_ _C_ Krueger, Curtis (May 29, 1991). "Scientology lambasts Time magazine in ad". _St. Petersburg Times_. p. 1B. * ^ Cote, Neil (May 10, 1991). "Church whiffs while trying to whomp Wogs". _ The Tampa Tribune _. p. 1. * ^ _A_ _B_ Duckworth, Erika N. (May 29, 1991). "Church of Scientology
Scientology
Attacks Time". _Greensboro News & Record_. p. B3. * ^ _A_ _B_ _C_ Holifield, Rhonda (June 29, 1991). "Scientologists answer critics with advertising". _St. Petersburg Times_. * ^ _A_ _B_ _C_ _D_ Howard, Lucy; Gregory Cerio (June 10, 1991). " Scientology
Scientology
Takes On Time". _ Newsweek _. p. 8. * ^ _A_ _B_ _C_ _D_ _E_ _F_ _G_ _H_ _I_ _J_ Koppel, Ted ; Sawyer, Forest (November 18, 2006) . " Scientology
Scientology
Leader Gave ABC First-Ever Interview: David Miscavige, Scientology
Scientology
Leader and Best Man at Tom Cruise\'s Wedding, Spoke to ABC News\' \'Nightline\' in 1992". _ Nightline
Nightline
_. ABC News . pp. 1, 3. Retrieved October 25, 2007. * ^ Kumar, J.P. (Summer 1997). ""Fair Game": Leveling the Playing Field in Scientology
Scientology
Litigation". _The Review of Litigation_. 16: 747.

* ^ _A_ _B_ _C_ _D_ Leisure, District Judge. "Church of Scientology v. Time and Richard Behar". United States District Court for the Southern District of New York . pp. 92 Civ. 3024 (PKL), Opinion and Order. Retrieved October 25, 2007 – via Court TV, library Web site. * ^ _A_ _B_ _C_ _D_ _E_ _F_ _G_ _H_ Morgan, Lucy (January 28, 1998). "Hardball: When Scientology
Scientology
goes to court, it likes to play rough—very rough.". _St. Petersburg Times_. Retrieved October 26, 2007. * ^ _A_ _B_ Staff (July 16, 1996). "Judge Dismisses Church of Scientology's $416 Million Lawsuit Against Time Magazine". Business Wire . * ^ _A_ _B_ _C_ _D_ _E_ _F_ _G_ Carmody, Deirdre (October 2, 1991). "Reader\'s Digest Defies Court". _The New York Times_. pp. D6. Retrieved October 25, 2007. * ^ Steffens, Brian (November–December 1991). "Scientology\'s Current Target: Reader\'s Digest". _ The Quill _. p. 39. Retrieved October 25, 2007. * ^ Staff (November 27, 1991). "Swiss Lift Ban on Digest". _The New York Times_. Retrieved October 25, 2007. * ^ Staff (January 13, 2001). "Time Magazine wins approval of libel suit dismissal". _ Atlanta Journal-Constitution _. p. F2. * ^ _A_ _B_ _C_ _D_ _E_ _F_ Staff (October 1, 2001). "Court Passes on Scientology
Scientology
Libel Case". Associated Press. * ^ First Amendment Center Online staff (October 2, 2001). "High court refuses to hear First Amendment appeals". _First Amendment Center _. Associated Press. Archived from the original on December 15, 2004. Retrieved October 26, 2007. * ^ Ebner, Mark ; Andrew Breitbart (2004). _Hollywood, Interrupted: Insanity Chic in Babylon – The Case Against Celebrity _. John Wiley and Sons. p. 362. ISBN 0-471-45051-0 . * ^ _A_ _B_ _C_ Staff (2007). "ASJA Award Recipients: Outstanding Author Awards". American Society of Journalists and Authors . Retrieved October 26, 2007. * ^ _A_ _B_ _C_ Valk, Elizabeth P. (February 24, 1992). "From the Publisher". _Time_. p. 16. Retrieved October 25, 2007. * ^ Behar, Richard (1992). "Richard Behar, acceptance speech, 1992 Leo J. Ryan award". _(OLD) Cult
Cult
Awareness Network conference, Los Angeles_. Retrieved October 25, 2007. * ^ Henderson, Bob (December 28, 1992). "Hubbard from Pinellas to Russia". _St. Petersburg Times_. p. 1. * ^ Muller, Henry (April 13, 1992). "From the Managing Editor". _Time_. p. 20. Retrieved October 25, 2007. * ^ _A_ _B_ Silk, Mark (1995). _Unsecular Media: Making News of Religion in America_. University of Illinois Press. pp. 96–97. ISBN 0-252-06742-8 . * ^ Staff (June 8, 2005). "Reader\'s Digest on Cruise Control". _ Radar Online _. Archived from the original on June 11, 2005. * ^ Rowan, David (July 12, 2005). "Tom, three questions for you: The film star should be facing robust media interrogation about Scientology, but there is craven silence". _ The Sunday Times _. Retrieved October 25, 2007. * ^ O'Keefe, Mark (September 26, 1996). "Church of Scientology
Scientology
Is No Stranger to Criticism". _ The Oregonian _. p. A16. * ^ "Science Fiction? – Factual results needed from reading program". _ The Commercial Appeal _. September 5, 1995. p. A6. * ^ Estrada, Heron Marquez (October 22, 2005). "Scientology: Fact or fiction? The Church of Scientology, after years out of the spotlight, is under renewed scrutiny—and the object of greater curiosity in the Twin Cities—following Tom Cruise's public psychoanalysis spat with Brooke Shields". _ Star Tribune _. Minneapolis. p. 12E. * ^ Friedman, Roger (June 21, 2005). "Katie Holmes\' Missing Days". Fox News
Fox News
. Retrieved October 25, 2007. * ^ Cook, John (March 17, 2008). " Scientology
Scientology
Cult
Cult
Friction: After an embarrassing string of high-profile defection and leaked videos, Scientology