The Spectator
   HOME

TheInfoList



''The Spectator'' is a weekly British magazine on politics, culture, and current affairs. It was first published in July 1828, making it the oldest weekly magazine in the world. It is owned by Frederick Barclay, who also owns ''
The Daily Telegraph ''The Daily Telegraph'', known online and elsewhere as ''The Telegraph'' (), is a national British daily broadsheet newspaper published in London by Telegraph Media Group and distributed across the United Kingdom and internationally. It was fo ...

The Daily Telegraph
'' newspaper, via
Press Holdings Press Holdings and May Corporation Limited are two Jersey-registered holding companies owned by the Barclay brothers, which control the UK holding company Press Acquisitions Limited, which in turn owns the Telegraph Media Group, parent company of '' ...
. Its principal subject areas are politics and culture. It is politically conservative. Alongside columns and features on current affairs, the magazine also contains arts pages on books, music, opera, film and TV reviews. Editorship of ''The Spectator'' has often been a step on the ladder to high office in the Conservative Party in the
United Kingdom The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, commonly known as the United Kingdom (UK) or Britain,Usage is mixed. The Guardian' and Telegraph' use Britain as a synonym for the United Kingdom. Some prefer to use Britain as shortha ...

United Kingdom
. Past editors include
Boris Johnson Alexander Boris de Pfeffel Johnson (; born 19 June 1964) is a British politician and writer serving as Prime Minister of the United Kingdom and Leader of the Conservative Party since July 2019. He was Secretary of State for Foreign and Com ...
(1999–2005) and other former cabinet members
Ian Gilmour Ian Hedworth John Little Gilmour, Baron Gilmour of Craigmillar, (8 July 1926 – 21 September 2007) was a Conservative Conservatism is a Political philosophy, political and social philosophy promoting traditional social institutions. The ...
(1954–1959),
Iain Macleod Iain Norman Macleod (11 November 1913 – 20 July 1970) was a British Conservative Party politician and government minister. A playboy and professional bridge A bridge is a Nonbuilding structure, structure built to Span (engineering), span ...

Iain Macleod
(1963–1965), and
Nigel Lawson Nigel Lawson, Baron Lawson of Blaby, (born 11 March 1932) is a British Conservative Conservatism is a Political philosophy, political and social philosophy promoting traditional social institutions. The central tenets of conservatism may ...
(1966–1970). Since 2009, the magazine's editor has been journalist
Fraser Nelson Fraser Andrew Nelson (born 14 May 1973) is a British political journalist and editor of ''The Spectator'' magazine. Early and personal life Born in Truro, Cornwall, but raised in Nairn, Nelson was educated at Nairn Academy and Dollar Academy. He w ...
. ''The Spectator Australia'' offers 12 pages on Australian politics and affairs as well as the full UK magazine and has a website that reprints most articles and has an opinion column. This Australian edition has been printed and published simultaneously since 2008. ''Spectator US'' was launched as a website in early 2018. A monthly US print version debuted in October 2019. In 2020, ''The Spectator'' became both the longest-lived current affairs magazine in history and the first magazine ever to publish 10,000 issues.


History

''The Spectator''s founder, Scottish reformer
Robert Stephen Rintoul Robert Stephen Rintoul (12 January 1787 – 22 April 1858) was a Scotland, Scottish journalist and campaigner for political reform. Life He was born at Tibbermore, Perthshire, Scotland in 1787, and educated at the Aberdalgie parish school. Af ...
, former editor of the '' Dundee Advertiser'' and the London-based ''
Atlas Blaeu's world map, originally prepared by Joan Blaeu for his ''Atlas Maior">Joan_Blaeu.html" ;"title="world map, originally prepared by Joan Blaeu">world map, originally prepared by Joan Blaeu for his ''Atlas Maior'', published in the first b ...
'', launched the paper on 6 July 1828. Rintoul consciously revived the title from the celebrated, if short-lived, daily publication by Addison & Steele. As he had long been determined "to edit a perfect newspaper", Rintoul initially insisted on "absolute power" over content, commencing a long-lasting tradition of the paper's editor and proprietor being one and the same person. Although he wrote little himself, "every line and word passed through the alembic of his brain." ''The Spectator''s political outlook in its first thirty years reflected Rintoul's liberal-radical agenda. Despite its political stance it was widely regarded and respected for its non-partisanship, in both its political and cultural criticism. Rintoul initially advertised his new title as a "family paper", the euphemistic term for a journal free from strong political rhetoric. However, events soon compelled him to confess that it was no longer possible to be "a mere Spectator". Two years into its existence, ''The Spectator'' came out strongly for wide-reaching parliamentary reform: it produced supplements detailing vested interests in the Commons and Lords, coined the well-known phrase "The Bill, the whole Bill and nothing but the Bill", and helped drive through the Great Reform Act of 1832. Virulently anti-Tory in its politics, ''The Spectator'' strongly objected to the appointment of the
Duke of Wellington Field Marshal Arthur Wellesley, 1st Duke of Wellington, (1 May 1769 – 14 September 1852) was an Anglo-Irish people, Anglo-Irish soldier and Tories (British political party), Tory statesman who was one of the leading military and political fi ...

Duke of Wellington
as Prime Minister, condemning him as "a Field Marshal whose political career proves him to be utterly destitute of political principle – whose military career affords ample evidence of his stern and remorseless temperament.". The paper spent its first century at premises on Wellington Street (now ). However, despite its robust criticism of the Conservative leader
Robert Peel Sir Robert Peel, 2nd Baronet, (5 February 1788 – 2 July 1850) was a British Conservative Party (UK), Conservative statesman who served twice as Prime Minister of the United Kingdom (1834–1835 and 1841–1846) simultaneously serving as Chan ...

Robert Peel
for several years, ''The Spectator'' rallied behind him when he split the Tory party by successfully repealing the
Corn Laws The Corn Laws were tariffs and other trade restrictions on imported food and corn Maize ( ; ''Zea mays'' subsp. ''mays'', from es, maíz after tnq, mahiz), also known as corn (North American North America is a continent entir ...
. Rintoul's fundamental principles were freedom of the individual, freedom of the press and freedom of trade, of religious tolerance and freedom from blind political adherence. The magazine was vocal in its opposition to the
First Opium War The First Opium War (), also known as the Opium War or the Anglo-Chinese War, was a series of military engagements fought between Britain and the Qing dynasty The Qing dynasty, officially the Great Qing (), was the last Dynasties in ...
(1839–1842), commenting: "all the alleged aims of the expedition against China are vague, illimitable, and incapable of explanation, save only that of making the Chinese pay the opium-smugglers." and "There does not appear to be much glory gained in a contest so unequal that hundreds are killed on one side and none on the other. What honour is there in going to shoot men, certain that they cannot hurt you? The cause of the war, be it remembered, is as disreputable as the strength of the parties is unequal. The war is undertaken in support of a co-partnery of opium-smugglers, in which the Anglo-Indian Government may be considered as the principal partner." In 1853, ''The Spectator''s lead book reviewer
George Brimley George Brimley (29 December 1819, Cambridge - 29 May 1857) was an English essayist. Life George Brimley was born at Cambridge on 29 Dec. 1819, and from the age of eleven to that of sixteen was educated at a school in Totteridge, Hertfordshire. In ...
published an anonymous and unfavourable notice of
Charles Dickens Charles John Huffam Dickens (; 7 February 1812 – 9 June 1870) was an English writer and social critic. He created some of the world's best-known fictional characters and is regarded by many as the greatest novelist of the Victorian er ...

Charles Dickens
's ''
Bleak House ''Bleak House'' is a novel by Charles Dickens, first published as a 20-episode Serial (literature), serial between March 1852 and September 1853. The novel has many characters and several sub-plots, and is told partly by the novel's heroine, Es ...
'', typical of the paper's enduring contempt for him as a "popular" writer "amusing the idle hours of the greatest number of readers; not, we may hope, without improvement to their hearts, but certainly without profoundly affecting their intellects or deeply stirring their emotions." Rintoul died in April 1858, having sold the magazine two months earlier. The circulation had already been falling, under particular pressure from its new rival, ''The Saturday Review''. Its new owner, the 27-year-old John Addyes Scott, kept the purchase quiet, but Rintoul's death made explicit the change of guard. His tenure was unremarkable, and subscribers continued to fall. By the end of the year Scott sought his escape, selling the title for £4200 in December 1858 to two British-based Americans, James McHenry and
Benjamin Moran Benjamin Moran (b. Franklin County, Pennsylvania, Franklin County, Pennsylvania, 1820 – d. Braintree, Essex, Braintree, Essex, on 20 June 1886) worked at the United States Legation (later the US Embassy) in London from 1853 to 1874. Moran first v ...
. While McHenry was a businessman, Moran was an Assistant Secretary to the American ambassador, George M. Dallas; they saw their purchase as a means to influence British opinion on American affairs. The editor was Thornton Hunt, a friend of Moran who had also worked for Rintoul. Hunt was also nominally the purchaser, having been given the necessary monies in an attempt by McHenry and Moran to disguise the American ownership. Circulation declined with this loss of independence and inspirational leadership, as the views of
James Buchanan James Buchanan Jr. ( ; April 23, 1791June 1, 1868) was an American lawyer and politician who served as the 15th president of the United States from 1857 to 1861. He previously served as United States Secretary of State, secretary of state from ...

James Buchanan
, then president of the US, came to the fore. Within weeks, the editorial line followed Buchanan's pronouncements in being "neither pro-slavery nor pro-abolitionist. To unsympathetic observers Buchanan's policy seemed to apportion blame for the impasse on the slavery question equally on pro-slavery and abolitionist factions – and rather than work out a solution, simply to argue that a solution would take time. The Spectator now would publicly support that 'policy.'". This set it at odds with most of the British press but gained it the sympathy of expatriate Americans in the country. Richard Fulton notes that from then until 1861, "the ''Spectator''s commentary on American affairs read like a Buchanan administration propaganda sheet." and that this represented a ''volte-face''. Under Hunt's tenure, ''The Spectator'' may even have been steered by financial support from the court of
Napoleon III Napoleon III (Charles Louis Napoléon Bonaparte; 20 April 18089 January 1873) was the first President of France The president of France, officially the President of the French Republic (french: Président de la République française), is th ...

Napoleon III
.


Meredith Townsend, Richard Holt Hutton and St Loe Strachey

The need to promote the Buchanan position in Britain had been reduced as British papers such as ''
The Times ''The Times'' is a British Newspaper#Daily, daily Newspaper#National, national newspaper based in London. It began in 1785 under the title ''The Daily Universal Register'', adopting its current name on 1 January 1788. ''The Times'' and its si ...
'' and '' The Saturday Review'' turned in his favour, fearing the potential effects of a split in the Union. As
Abraham Lincoln Abraham Lincoln (; February 12, 1809 – April 15, 1865) was an American statesman and lawyer who served as the 16th president of the United States The president of the United States (POTUS) is the head of state and head of government ...

Abraham Lincoln
was set to succeed the vacillating Buchanan, the owners decided to stop pumping money into a loss-making publication: as Moran confided to his diary, "it don't pay, never did since Hunt became its owner." On 19 January 1861, ''The Spectator'' was sold to a journalist, Meredith Townsend, for the marked-down sum of £2000. Though not yet thirty, Townsend had spent the previous decade as an editor in India, and was prepared to restore to the paper an independent voice in a fast-changing world. From the outset, Townsend took up an anti-Buchanan, anti-slavery position, arguing that his unwillingness to act decisively had been a weakness and a contributor to the problems apparent in the US. He soon went into partnership with
Richard Holt Hutton Richard Holt Hutton (2 June 1826 – 9 September 1897) was an England, English journalist of literature and religion. Life and work The son of Joseph Hutton, a Unitarianism, Unitarian minister, Richard Holt Hutton was born at Leeds. His fa ...

Richard Holt Hutton
, the editor of
The Economist ''The Economist'' is an international weekly newspaper A weekly newspaper is a general-news or current affairsCurrent affairs may refer to: Media * Current Affairs (magazine), ''Current Affairs'' (magazine), a bimonthly magazine of cultur ...
, whose primary interests were literature and theology. Hutton's close friend
William Gladstone William Ewart Gladstone (; 29 December 1809 – 19 May 1898) was a British statesman and Liberal Liberal or liberalism may refer to: Politics *a supporter of liberalism, a political and moral philosophy **Liberalism by country *an a ...
later called him "the first critic of the nineteenth century". Townsend's writing in ''The Spectator'' confirmed him as one of the finest journalists of his day, and he has since been called "the greatest leader writer ever to appear in the English Press." The two men remained co-proprietors and joint editors for 25 years, taking a strong stand on some of the most controversial issues of their day. They supported the Federalists against the South in the
American Civil War The American Civil War (also known by Names of the American Civil War, other names) was a civil war in the United States from 1861 to 1865, fought between northern U.S. state, states loyal to the Union (American Civil War), Union and south ...
, an unpopular position which, at the time, did serious damage to the paper's circulation, reduced to some 1,000 readers. In time, the paper regained readers when the victory of the North validated its principled stance. They also launched an all-out assault on
Benjamin Disraeli Benjamin Disraeli, 1st Earl of Beaconsfield, (21 December 1804 – 19 April 1881), was twice Prime Minister of the United Kingdom The prime minister of the United Kingdom is the head of government The head of government is e ...

Benjamin Disraeli
, accusing him in a series of leaders of jettisoning ethics for politics by ignoring the atrocities committed against Bulgarian civilians by Turkey in the 1870s. In 1886, ''The Spectator'' parted company with Gladstone when he declared his support for Irish Home Rule. Committed to defending the Union ahead of the Liberal Party line, Townsend and Hutton aligned themselves with the Liberal Unionist wing. As a result, H.H. Asquith (the future Prime Minister), who had served as a leader-writer for ten years, left his post. Townsend was succeeded by a young journalist named
John St Loe Strachey Evelyn John St Loe Strachey (21 October 1901 – 15 July 1963) was a British Labour Party (UK), Labour politician and writer. A journalist by profession, Strachey was elected to Parliament in 1929 United Kingdom general election, 1929. He was i ...
, who would remain associated with the paper for the next 40 years. When Hutton died in 1897, Strachey became co-owner with Townsend; by the end of the year Strachey was made sole editor and proprietor. As chief leader-writer, general manager, literary critic and all things beside, Strachey embodied the spirit of ''The Spectator'' until the 1920s. Among his various schems were the establishment of a Spectator Experimental Company, to show that new soldiers could be trained up to excellence in six months, the running of a Cheap Cottage Exhibition, which laid the foundations for Letchworth Garden City, and the impassioned defence of Free Trade against Joseph Chamberlain's protectionist 'Tariff Reform' programme. Within two years he had doubled the paper's circulation, which peaked at 23,000. In the early decades of the twentieth century it was heralded as "the most influential of all the London weeklies". The First World War put the paper and its editor under great strain: after the conflict it seemed to be behind the times, and circulation began to fall away. Even the introduction of signed articles, overturning the paper's fixed policy of anonymity for its first century, did little to help. After years of illness, Strachey decided at the end of 1924 to sell his controlling interest in the paper to his recently appointed business manager, Evelyn Wrench, Sir Evelyn Wrench. Though he gained a second wind as a novelist, Strachey died two years later in 1928.


1925–1975


Evelyn Wrench and Wilson Harris

For his first year as proprietor, Evelyn Wrench, John Evelyn Wrench appointed John (Jack) Atkins his editor, who had worked on the paper for the last two decades, acting as editor during Strachey's recurrent bouts of illness. But the relationship did not work: as Atkins lamented to his long-standing friend, Winston Churchill, Wrench 'continually wants to interfere and he is very ignorant'. Wrench duly took over the editorship in 1926, successfully channeling the enthusiasm of Strachey. His global connections helped secure interviews with Henry Ford, Mahatma Gandhi and Benito Mussolini. Perhaps his most remembered achievement as editor of ''The Spectator'' was the campaign to ease unemployment in the mining town of Aberdare, one of the worst hit by the crisis of 1928, when joblessness reached 40% in South Wales. Within three months, the paper's appeal for the town's relief raised over £12,000 (the equivalent of about £500,000 today). A statuette of an Aberdare miner, presented in gratitude to ''The Spectator'', still sits in the editor's office, bearing the inscription: "From the Townsfolk of Aberdare in Grateful Recognition: 'The Greatest of These is Love'". Wrench retired as editor in 1932 (though he remained the magazine's proprietor), appointing the political editor Wilson Harris (journalist), Wilson Harris his successor. Under Harris ''The Spectator'' became increasingly outspoken on developing international politics in the 1930s, in particular on the rise of fascism. Beneath a reader's letter referring to the Nazi Party as "peaceful, orderly and kindly", Harris printed the following reply:
No facts in recent history are established more incontestably ... than the numerous cases of murder, assault, and various forms of intimidation for which the National Socialist Party in Germany has been responsible ... The organized economic boycott of the Jews is the climax. ''The Spectator'' has consistently shown itself a friend of Germany, but it is a friend of freedom first. Resort to violence is not condoned by styling it revolution.
Harris, however, broadly supported Neville Chamberlain's policy of appeasement. He praised the Munich agreement, explaining later that he believed "even the most desperate attempt to save the peace was worthwhile". When the conflict broke, the team abandoned their Gower Street office for Harmondsworth, but within a few days decided to return to London: the basement caught fire from shrapnel, and the printers were bombed, but the paper continued to appear each week. Although the Second World War required ''The Spectator'' to downgrade its size and paper quality, its readership doubled during the conflict, exceeding 50,000. From 1945 to 1950, Harris served as MP for Cambridge: although he stood as an independent, this was the first formal overlap between ''The Spectator'' and the House of Commons. In February 1947, when a fuel shortage suspended the publication of weekly magazines, ''The Spectator'' appeared in an abridged form over two successive Thursdays on page 2 of the Daily Mail.


Ian Gilmour

In 1954, Wrench and his co-owner Angus Watson sold ''The Spectator'' to the barrister
Ian Gilmour Ian Hedworth John Little Gilmour, Baron Gilmour of Craigmillar, (8 July 1926 – 21 September 2007) was a Conservative Conservatism is a Political philosophy, political and social philosophy promoting traditional social institutions. The ...
, who restored the ''Spectator'' tradition of simultaneously acting as editor. Having a libertarianism, libertarian and pro-Europeanism, pro-European outlook, he "enlivened the paper and injected a new element of irreverence, fun and controversy". He was critical of both Anthony Eden's and Harold Macmillan's governments, and while supporting the Conservatives was also friendly to the Hugh Gaitskell wing of the Labour Party. Gilmour lent ''The Spectator''s voice to the campaign to end capital punishment in Britain, writing an incensed leader attacking the hanging of Ruth Ellis in 1955, in which he claimed "Hanging has become the national sport", and that the home secretary Gwilym Lloyd George, for not reprieving the sentence, "has now been responsible for the hanging of two women over the past eight months". ''The Spectator'' opposed Britain's involvement in the Suez crisis in 1956, strongly criticising the government's handling of the debacle. The paper went on to oppose Macmillan's government's 1959 United Kingdom general election, re-election in 1959, complaining: "The continued Conservative pretence that Suez was a good, a noble, a wise venture has been too much to stomach ... the Government is taking its stand on a solid principle: 'Never admit a mistake.'" The paper says that it was influential in campaigning for the decriminalisation of homosexuality. It gave vocal support to the proposals of the Wolfenden Committee in 1957, condemning the "utterly irrational and illogical" old laws on homosexuality: "Not only is the law unjust in conception, it is almost inevitably unjust in practice". In March the same year, Jenny Nicholson, a frequent contributor, wrote a piece on the Italian Socialist Party congress in Venice, which mentioned three Labour Party politicians (Aneurin Bevan, Richard Crossman and Morgan Phillips) "who puzzled the Italians by filling themselves like tanks with whisky and coffee " All three sued for libel, the case went to trial and ''The Spectator'' was forced to make a large payment in damages and costs, a sum well over the equivalent of £150,000 today. It has since emerged that "all three plaintiffs, to a greater or lesser degree, perjured themselves in court". Gilmour gave up the editorship in 1959, in part to abet his chance of selection as a Conservative MP. He appointed his deputy Brian Inglis, who introduced to the magazine a fresh spirit of political and satirical satire. In 1959—much to the embarrassment of Gilmour (who remained the owner)—''The Spectator'' advised either voting for the Liberal Party or tactically abstaining. Despite a marked increase in sales, Gilmour felt that ''The Spectator'' was losing its political edge, so replaced him in 1962 with Iain Hamilton (journalist), Iain Hamilton. Hamilton successfully balanced a keener focus on current affairs with some more raucous contributions: the young team behind Private Eye were commissioned to write a mock eight-page "Child's Guide to Modern Culture". Much to the shock of Hamilton and the ''Spectator'' staff, Gilmour replaced Hamilton in 1963 with
Iain Macleod Iain Norman Macleod (11 November 1913 – 20 July 1970) was a British Conservative Party politician and government minister. A playboy and professional bridge A bridge is a Nonbuilding structure, structure built to Span (engineering), span ...

Iain Macleod
, the Conservative MP who had resigned from the cabinet on the controversial appointment of Sir Alec Douglas-Home to succeed Harold Macmillan as Prime Minister. A widely circulated letter, signed by ''Spectator'' journalists and board members, berated Gilmour for mistreating an admired editor and appointing an active politician who could jeopardise the independence of the magazine: "We believe strongly that ''The Spectator'', with its long and honourable history of independent opinion, should not be tossed about at the whim of the proprietor or lose its independence by identification with a narrow political faction."


"The Tory Leadership" article

Two months into his post, in January 1964, Macleod intensified the shock by revealing the behind-the-scenes machinations of the Conservative party. In a long article entitled "The Tory Leadership", ostensibly a review of a new book (''The Fight for the Tory Leadership'') by Randolph Churchill, Macleod laid out his version of events in great detail. In disclosing, from the horse's mouth, the mysterious circumstances of Douglas-Home's appointment, the article caused an immediate sensation. Churchill's book was all but obliterated by the review, which said that "four fifths" of it "could have been compiled by anyone with a pair of scissors, a pot of paste and a built-in prejudice against Mr Rab Butler, Butler and William Haley, Sir William Haley". That week's edition, bearing the headline "Iain Macleod, What Happened", sold a record number of copies.


Nigel Lawson, George Gale and Harry Creighton

The "Tory Leadership" article prompted a furious response from many ''Spectator'' readers and caused Macleod, for a time, to be shunned by political colleagues. He eventually regained his party's favour, however, and rejoined the shadow cabinet in the same year. On his appointment as Shadow Chancellor in 1965, he stepped down as editor on the last day of the year, to be replaced by
Nigel Lawson Nigel Lawson, Baron Lawson of Blaby, (born 11 March 1932) is a British Conservative Conservatism is a Political philosophy, political and social philosophy promoting traditional social institutions. The central tenets of conservatism may ...
. Sometimes called "The Great Procrastinator" because of his tendency to leave writing leaders until the last minute, Lawson had been City editor for ''The Sunday Telegraph'' and Alec Douglas-Home's personal assistant during the 1964 United Kingdom general election, 1964 general election. Largely due to Lawson, in 1966 ''The Spectator'' opposed America's increasing military commitment in Vietnam War, Vietnam. In a signed article he estimated "the risks involved in an American withdrawal from Vietnam are less than the risks in escalating a bloody and brutal war". In 1967, Ian Gilmour, who by then had joined parliament and was already finding the proprietorship a hindrance in political life, sold ''The Spectator'' to Harold Creighton, Harry Creighton for £75,000. In 1970, Creighton replaced Lawson as editor (there had been growing resentment between the two men) with George Gale (journalist), George Gale. Gale shared Creighton's political outlook, in particular his strong opposition to the Common Market, and much of the next five years was spent attacking the pro-European Economic Community, EEC prime minister Edward Heath, treating his eventual defeat by Margaret Thatcher with undisguised delight. Gale's almost obsessive opposition to the EEC and antagonistic attitude towards Heath began to lose the magazine readers. In 1973 Creighton took over the editorship himself, but was, if possible, even less successful in stemming the losses. Circulation fell from 36,000 in 1966 to below 13,000. As one journalist who joined ''The Spectator'' at that time said: "It gave the impression, an entirely accurate one, of a publication surviving on a shoestring". George Gale later remarked that Creighton had only wanted the job to get into ''Who's Who (UK), Who’s Who''.


1975–2005


Henry Keswick and Alexander Chancellor

In 1975 Creighton sold ''The Spectator'' to Henry Keswick (businessman), Henry Keswick, again for £75,000 (Creighton sold the 99 Gower Street premises separately, so the magazine moved to 56 Doughty Street). Keswick was chairman of the Jardine Matheson Holdings, Jardine Matheson multinational corporation. He was drawn to the paper partly because he harboured political aspirations (the paper's perk as a useful stepping stone to Westminster was, by now, well established), but also because his father had been a friend of Peter Fleming (writer), Peter Fleming, its well-known columnist (under the name "Strix"). Keswick gave the job of editor to "the only journalist he knew", Alexander Chancellor, an old family friend and his mother's godson, with whom he had been at Eton College, Eton and Cambridge University, Cambridge. Before then, Chancellor had worked at Reuters news agency and had been a scriptwriter and reporter for ITN. In spite of his relative inexperience, he was to become known as "one of the best editors in the history of ''The Spectator''". Chancellor's editorship of the paper relied principally on a return to earlier values. He adopted a new format and a more traditional weekly style, with the front page displaying five cover lines above the leader. Most significantly, he recognised the need "to bring together a number of talented writers and, with the minimal of editorial interference, let them write". To this end he persuaded Auberon Waugh (who had been sacked by Nigel Lawson) to return from the ''New Statesman'', and enticed Richard West (journalist), Richard West and Jeffrey Bernard from the same magazine. Another columnist recruited by Chancellor was Taki Theodoracopulos whose column ‘High Life’ was then printed beside Bernard's ‘Low Life’. Taki's column, frequently criticised for its content by the press, remains in the paper. In September 1978, a 96-page issue was released to mark ''The Spectator''s 150th anniversary. William Rees-Mogg congratulated the paper in a ''The Times, Times''s leading article, praising it in particular for its important part in "the movement away from collectivism".


Charles Moore

Chancellor was replaced by the 27-year-old Charles Moore (journalist), Charles Moore in February 1984, after the magazine's then owner, Algy Cluff, had become concerned that ''The Spectator'' was "lacking in political weight" and considered Chancellor to be "commercially irresponsible". Moore had been a leader writer at ''
The Daily Telegraph ''The Daily Telegraph'', known online and elsewhere as ''The Telegraph'' (), is a national British daily broadsheet newspaper published in London by Telegraph Media Group and distributed across the United Kingdom and internationally. It was fo ...

The Daily Telegraph
'' before Chancellor recruited him to ''The Spectator'' as political commentator. Under Moore, the paper became more political than it had been under Chancellor. The new editor adopted an approach that was, in general, pro-Margaret Thatcher, while showing no restraint in opposing her on certain issues. The paper called the Anglo-Irish Agreement "a fraudulent prospectus" in 1985, came out against the Single European Act, and, in 1989, criticised the Transfer of sovereignty over Hong Kong, handover of Hong Kong to People's Republic of China, China. Moore wrote that, if Britain failed to allow the city's UK passport holders right of abode in Britain, "we shall have to confess that, for the first time in our history, we have forced Britons to be slaves." Moore also introduced several new contributors, including a restaurant column by Nigella Lawson (the former editor's daughter), and a humorous column by Craig Brown (satirist), Craig Brown. When Taki was briefly imprisoned for cocaine possession Moore refused to accept his resignation, explaining publicly: "We expect our High Life columnist to be high some of the time." ''The Spectator'' changed hands again in 1985, by which time it was facing financial meltdown, having an accumulated an overdraft of over £300,000. Cluff had reached the conclusion that the paper "would be best secured in the hands of a publishing group", and sold it to Australian company Fairfax Media, John Fairfax Ltd, which promptly paid off the overdraft. With the support of its new proprietor, the paper was able to widen its readership through subscription drives and advertising, reaching a circulation of 30,000 in 1986, exceeding the circulation of the ''New Statesman'' for the first time. The magazine was again sold in 1988, after an uncertain period during which several candidates, including Rupert Murdoch, attempted to buy the magazine. Moore wrote to Murdoch, saying: "Most of our contributors and many of our readers would be horrified at the idea of your buying ''The Spectator''. They believe you are autocratic and that you have a bad effect on journalism of quality – they cite ''
The Times ''The Times'' is a British Newspaper#Daily, daily Newspaper#National, national newspaper based in London. It began in 1785 under the title ''The Daily Universal Register'', adopting its current name on 1 January 1788. ''The Times'' and its si ...
'' as the chief example." ''The Spectator'' was bought by the Telegraph Group.


Dominic Lawson and Frank Johnson

Moore resigned the editorship in 1990 to become deputy editor of ''
The Daily Telegraph ''The Daily Telegraph'', known online and elsewhere as ''The Telegraph'' (), is a national British daily broadsheet newspaper published in London by Telegraph Media Group and distributed across the United Kingdom and internationally. It was fo ...

The Daily Telegraph
''. He was replaced by his own deputy editor, Dominic Lawson—the former editor's son. Shortly after becoming editor, Lawson became responsible for the resignation of a cabinet minister when he interviewed the Secretary of State for Trade and Industry, Nicholas Ridley, Baron Ridley of Liddesdale, Nicholas Ridley. During the interview, Ridley described the proposed Economic and Monetary Union as "a German racket designed to take over the whole of Europe", and seemed to draw comparisons between the German Chancellor, Helmut Kohl, and Adolf Hitler. The interview appeared in the issue of 14 July 1990, the cover of which showed a cartoon by Nicholas Garland that showed Ridley painting a crude comb-over and a Hitler moustache onto a poster of Kohl. Ridley resigned from Thatcher's government immediately. ''The Spectator'' caused controversy in 1994 when it printed an article entitled "Kings of the Deal" on a claimed Jewish influence in Hollywood, written by William Cash (journalist), William Cash, who at the time was based in Los Angeles and working mainly for ''
The Daily Telegraph ''The Daily Telegraph'', known online and elsewhere as ''The Telegraph'' (), is a national British daily broadsheet newspaper published in London by Telegraph Media Group and distributed across the United Kingdom and internationally. It was fo ...

The Daily Telegraph
''. ''The Telegraph'' had considered the article too risky to publish, but Lawson thought Cash's idea was as old as Hollywood itself and that Lawson's being Jewish would mitigate adverse reactions to publication. There was, however, considerable controversy. Although owner Conrad Black did not personally rebuke Lawson, Max Hastings, then editor of ''The Daily Telegraph'', wrote with regard to Black, who also owned ''The Jerusalem Post'' at the time, "It was one of the few moments in my time with Conrad when I saw him look seriously rattled: 'You don't understand, Max. My entire interests in the United States and internationally could be seriously damaged by this'." The article was defended by some conservatives. John Derbyshire, who says he has "complicated and sometimes self-contradictory feelings about Jews", wrote on National Review Online regarding what he saw as the Jewish overreaction to the article that "It was a display of arrogance, cruelty, ignorance, stupidity, and sheer bad manners by rich and powerful people towards a harmless, helpless young writer, and the Jews who whipped up this preposterous storm should all be thoroughly ashamed of themselves". Lawson left in 1995 to become editor of ''The Sunday Telegraph'', and was replaced by a deputy editor of the same newspaper, Frank Johnson (journalist), Frank Johnson. After the 1997 United Kingdom general election, 1997 election, Johnson averted a decline in ''The Spectator'' sales by recruiting "New Labour contributors", and shifting the magazine's direction slightly away from politics. In 1996 the magazine's Christmas issue featured an interview with The Spice Girls, in which the band members gave their "Euro-sceptic and generally anti-labour" views on politics. Shortly before her death Diana, Princess of Wales, was depicted on the magazine's cover as the figurehead of Mohamed Al-Fayed's boat, The Jonikal.


Boris Johnson

Before joining ''The Spectator'' as editor,
Boris Johnson Alexander Boris de Pfeffel Johnson (; born 19 June 1964) is a British politician and writer serving as Prime Minister of the United Kingdom and Leader of the Conservative Party since July 2019. He was Secretary of State for Foreign and Com ...
had worked for ''
The Times ''The Times'' is a British Newspaper#Daily, daily Newspaper#National, national newspaper based in London. It began in 1785 under the title ''The Daily Universal Register'', adopting its current name on 1 January 1788. ''The Times'' and its si ...
'', the Wolverhampton ''Wolverhampton Express and Star, Express & Star'', and ''
The Daily Telegraph ''The Daily Telegraph'', known online and elsewhere as ''The Telegraph'' (), is a national British daily broadsheet newspaper published in London by Telegraph Media Group and distributed across the United Kingdom and internationally. It was fo ...

The Daily Telegraph
''. He had also briefly been political commentator for ''The Spectator'' under Dominic Lawson, but Frank Johnson replaced him with Bruce Anderson (columnist), Bruce Anderson in 1995. Succeeding Frank Johnson in 1999, Johnson soon established himself as a competent and "colourful" editor. In the 2001 United Kingdom general election, 2001 general election, Johnson was elected MP for Henley (UK Parliament constituency), Henley, and by 2004 had been made vice-chairman of the Conservative party, with a place in Michael Howard's shadow cabinet. In 2003 he explained his editorial policy for ''The Spectator'' would "always be roughly speaking in favour of getting rid of Saddam, sticking up for Israel, free-market economics, expanding choice" and that the magazine was "not necessarily a Thatcherite Conservative or a neo-conservative magazine, even though in our editorial coverage we tend to follow roughly the conclusions of those lines of arguments". In February 2003, Johnson was the subject of a Scotland Yard inquiry relating to a column by Taki Theodoracopulos titled "Thoughts on Thuggery" targeting barrister Peter Herbert (lawyer), Peter Herbert, a black man. Following the column's publication, Herbert had received over 40 racist emails, mostly from the United States, some of which contained death threats. Johnson called the column "a terrible thing" which "should never have gone in." In October 2004, a ''Spectator'' editorial suggested that the death of the hostage Kenneth Bigley was being over-sentimentalised by the people of Liverpool, accusing them of indulging in a "vicarious victimhood" and of possessing a "deeply unattractive psyche".’ Simon Heffer had written the leader but, as editor, Johnson took full responsibility for it. Michael Howard subsequently ordered him to visit Liverpool on a "penitential pilgrimage". At this time the paper began jokingly to be referred to as the 'Sextator', owing to the number of sex scandals connected with the magazine during his editorship. These included an affair between columnist Rod Liddle and the magazine's receptionist, and Johnson's own affair with another columnist, Petronella Wyatt. Johnson at first denied the relationship, dismissing the allegations as "an inverted pyramid of piffle", but was sacked from the Shadow Cabinet in November 2004 when they turned out to be true. In the same year David Blunkett, the Home Secretary, resigned from the government after it emerged he had been having an affair with the publisher of ''The Spectator'', Kimberly Quinn, and had fast-tracked her nanny's visa application. In 2005, circulation was as high as 60,000 by the time Johnson left to be the Shadow Minister for Higher Education. On the announcement of his departure, Andrew Neil paid tribute to his editorship. During Johnson's editorship, Mary Wakefield (journalist), Mary Wakefield began working at the magazine: she is now the magazine's commissioning editor and is married to Johnson's former political advisor Dominic Cummings.


2006–present


Matthew d'Ancona

Matthew d'Ancona, D’Ancona had been Deputy Editor at ''The Sunday Telegraph'', and before that an assistant editor at ''The Times''. During his four years as editor of ''The Spectator'', he made several editorial and structural changes to the magazine, "not all of which were universally popular with readers". He ended the traditional summary of the week's events, "Portrait of the Week", and, in 2006, launched a new lifestyle section entitled "You Earned It". He removed Peter Oborne as political editor, and appointed
Fraser Nelson Fraser Andrew Nelson (born 14 May 1973) is a British political journalist and editor of ''The Spectator'' magazine. Early and personal life Born in Truro, Cornwall, but raised in Nairn, Nelson was educated at Nairn Academy and Dollar Academy. He w ...
in his place. He decided not to appoint a new media columnist to succeed Stephen Glover (columnist), Stephen Glover, explaining, "I do not think ''The Spectator'' needs a media columnist. Our pages are precious and I do not think the internal wranglings of our trade are high on the list of ''Spectator'' readers’ priorities." Perhaps the magazine's most important innovation under d’Ancona was the Coffee House blog, led by Peter Hoskin and James Forsyth (journalist), James Forsyth, launched in May 2007. In 2007 ''The Spectator'' moved its offices from Doughty Street, which had been its home for 32 years, to 22 Old Queen Street in Westminster. ''The Spectator Australia'' was launched in October 2008. Apparently printed in Australia at the same time as, and with almost all the content of, the parent edition it finds its own cover illustrations and its first dozen pages are Australian. Circulation reached a weekly average of 10,389 in January to December 2020.


Fraser Nelson

''The Spectator''s current editor is
Fraser Nelson Fraser Andrew Nelson (born 14 May 1973) is a British political journalist and editor of ''The Spectator'' magazine. Early and personal life Born in Truro, Cornwall, but raised in Nairn, Nelson was educated at Nairn Academy and Dollar Academy. He w ...
, who replaced d'Ancona in August 2009. In 2010 he unveiled a slight redesign of the paper, shrinking the cover illustration slightly, shifting the cover lines, in general, to the bottom, and spreading the contents section over a double-page. Playing down the changes, Nelson described the new look as "a tidy-up ... rather like restoring an old painting." An article in November 2011 by Rod Liddle on the trial of two men eventually convicted for the murder of Stephen Lawrence led to the Crown Prosecution Service (CPS) deciding to prosecute the magazine for breaching reporting restrictions. The magazine chose not to contest the case, and the publisher Spectator 1828 Ltd pleaded guilty at the court hearing at Westminster Magistrates Court on 7 June 2012. The magazine was fined £3,000, with £2,000 compensation awarded to Stephen Lawrence's parents and £625 costs. According to Nelson, readers' most common reaction to the columnist was "don't tone down Rod", but "our non-readers don't like" him. In June 2013, The Spectator Archive was launched, containing 1.5 million pages from 180 years of published articles. In July 2013, the magazine ran a column by Taki Theodoracopulos defending the far-right Greek political party Golden Dawn (Greece), Golden Dawn, which drew criticism. In May 2018, Theodoracopulos published a column defending the Wehrmacht. In August 2015, ''The Spectator'' received media attention and criticism after publishing an article by Charles Moore (journalist), Charles Moore regarding the 2015 Labour Party leadership election (UK), 2015 Labour Party leadership election titled "Have Yvette Cooper and Liz Kendall got the looks for a leadership contest?", in which he wrote "there is an understanding that no leader – especially, despite the age of equality, a woman – can look grotesque on television and win a general election" and discussed the looks of the two female candidates in detail. The article was condemned by Liz Kendall; First Minister of Scotland, Nicola Sturgeon; Candidate for Labour nomination for Mayor of London and former Minister and MP Tessa Jowell; along with several journalists and MPs from various parties. In 2018, Nelson and deputy editor Freddy Gray (journalist), Freddy Gray launched a digital-only version of The Spectator USA. A monthly print magazine was launched in the fall of 2019 and the publication surpassed 10,000 subscribers in 2020.


Political ideology and policy positions

''The Spectator'' is politically Conservatism, conservative. The magazine has historically been Liberalism, liberal in outlook: over the course of its first century it supported the Radical wing of the Whigs (British political party), Whigs, the Liberal Party (UK), Liberal Party, and the Liberal Unionists, who eventually merged with the Conservatives. In 1957, the magazine was nicknamed "the Bugger's Bugle" by ''The Sunday Express'' following a sustained campaign to decriminalise homosexuality. Ahead of the 2019 general election, the leading article in the magazine argued that illegal migrants living in the UK should be offered British citizenship. As with its sister publication ''The Daily Telegraph'', ''The Spectator'' is generally Atlanticism, Atlanticist and Euroscepticism, Eurosceptic in outlook, favouring close ties with the United States rather than with the European Union, and tends to be supportive of Israel. It also opposes Scottish independence.


Cultural positions

The magazine has popularised the phrases "The Establishment" (1955), "nanny state" (1965), "pseud" (1960s), "young fogey" (1984), and "virtue signalling" (2015).


Contributors

In addition to the permanent staff of writers, other contributors have included:


Editors

The editors of ''The Spectator'' have been:


See also

*''The Spectator (1711), The Spectator'' (1711-1714) * ''The Salisbury Review'' * ''New Statesman''


References

Notes Citations


Further reading

* Butterfield, David (2020), ''10,000 Not Out: The History of The Spectator 1828–2020'', London: Unicorn, * Courtauld, Simon (1998), ''To Convey Intelligence: The Spectator 1928–1998'', London: Profile * Thomas, William Beach (and Katharine West, née Leaf) (1928), ''The Story of The Spectator 1828–1928'', London: Methuen & Co. * * * * *


External links

*
References to & articles by and about C. S. Lewis in ''The Spectator'', 1920–1970
{{DEFAULTSORT:Spectator, The 1828 establishments in the United Kingdom Conservative media in the United Kingdom Conservative magazines published in the United Kingdom Cultural magazines published in the United Kingdom Euroscepticism in the United Kingdom Magazines established in 1828 Magazines published in London News magazines published in the United Kingdom Political magazines published in the United Kingdom Press Holdings Weekly magazines published in the United Kingdom Podcasting companies The Spectator