HOME
The Info List - The Daily Telegraph





The Daily Telegraph, known online as The Telegraph, is a national British daily broadsheet newspaper published in London
London
by Telegraph Media Group and distributed across the United Kingdom and internationally. It was founded by Arthur B. Sleigh in 1855 as Daily Telegraph & Courier. The Telegraph has been described as a newspaper of record and has generally had an international reputation for quality, having been described by Amol Rajan as "one of the world's great titles".[5] Bias assessment platform Allsides classifies the paper as leaning right. It was fined £30,000 in 2015 for "sending an unsolicited email to hundreds of thousands of its subscribers, urging them to vote for the Conservatives."[6] The paper's motto, "Was, is, and will be", appears in the editorial pages and has featured in every edition of the newspaper since 19 April 1858.[7] The paper had a circulation of 363,183 in December 2018,[8] having declined following industry trends from 1.4 million in 1980.[9] Its sister paper, The Sunday Telegraph, which started in 1961, had a circulation of 281,025 as of December 2018.[8] The Telegraph has the largest circulation for a broadsheet newspaper in the UK and the sixth largest circulation of any UK newspaper as of 2016. The two sister newspapers are run separately, with different editorial staff,[10] but there is cross-usage of stories. Articles published in either may be published on the Telegraph Media Group's telegraph.co.uk website, under the title of The Telegraph. The Telegraph has been the first newspaper to report on a number of notable news scoops, including the 2009 MP expenses scandal, which led to a number of high-profile political resignations and for which it was named 2009 British Newspaper of the Year,[11] and its 2016 undercover investigation on the England football manager Sam Allardyce.[12] However, critics, including the paper's former chief political commentator Peter Oborne, accuse it of being unduly influenced by advertisers, especially HSBC.[13][14] Former columnist Graham Norton
Graham Norton
called it "toxic" and "a mouthpiece for Boris Johnson" published with "no fact-checking at all".[15] It was reported on 26 October 2019 that the owners of the Daily Telegraph and Sunday Telegraph were to put both titles up for sale following diminishing profit and circulation, after rumours of a sale had been denied for several years.[16]

Contents

1 History

1.1 Founding and early history 1.2 1901 to 1945 1.3 1946 to 1985 1.4 1986 to 2004 1.5 Since 2004

2 Political stance

2.1 Climate change

3 Sister publications

3.1 The Sunday Telegraph 3.2 The Young Telegraph 3.3 Website

3.3.1 History 3.3.2 My Telegraph

4 Notable stories

4.1 2009 MP expenses scandal 4.2 2016 Sam Allardyce
Sam Allardyce
investigation

5 Awards 6 Charity and fundraising work 7 Criticisms

7.1 Accusation of news coverage influence by advertisers 7.2 Johnson's 'islamophobic' article 7.3 Premature obituaries

8 Notable people

8.1 Editors 8.2 Notable columnists and journalists

9 See also 10 References 11 Further reading 12 External links

History[edit] Founding and early history[edit] The Daily Telegraph
The Daily Telegraph
and Courier was founded by Colonel Arthur B. Sleigh in June 1855 to air a personal grievance against the future commander-in-chief of the British Army, Prince George, Duke of Cambridge.[3][17] Joseph Moses Levy, the owner of The Sunday Times, agreed to print the newspaper, and the first edition was published on 29 June 1855. The paper cost 2d and was four pages long.[3] Nevertheless, the first edition stressed the quality and independence of its articles and journalists:[7]

.mw-parser-output .templatequote overflow:hidden;margin:1em 0;padding:0 40px .mw-parser-output .templatequote .templatequotecite line-height:1.5em;text-align:left;padding-left:1.6em;margin-top:0 We shall be guided by a high tone of independent action.

However, the paper was not a success, and Sleigh was unable to pay Levy the printing bill.[17] Levy took over the newspaper, his aim being to produce a cheaper newspaper than his main competitors in London, the Daily News and The Morning Post, to expand the size of the overall market.[citation needed] Levy appointed his son, Edward Levy-Lawson, Lord Burnham, and Thornton Leigh Hunt to edit the newspaper. Lord Burnham relaunched the paper as The Daily Telegraph, with the slogan "the largest, best, and cheapest newspaper in the world".[18] Hunt laid out the newspaper's principles in a memorandum sent to Levy: "We should report all striking events in science, so told that the intelligent public can understand what has happened and can see its bearing on our daily life and our future. The same principle should apply to all other events—to fashion, to new inventions, to new methods of conducting business".[19] In 1876, Jules Verne
Jules Verne
published his novel Michael Strogoff, whose plot takes place during a fictional uprising and war in Siberia. Verne included among the book's characters a war correspondent of The Daily Telegraph, named Harry Blount—who is depicted as an exceptionally dedicated, resourceful and brave journalist, taking great personal risks to follow closely the ongoing war and bring accurate news of it to The Telegraph's readership, ahead of competing papers.[20]

In 1882 The Daily Telegraph
The Daily Telegraph
moved to new Fleet Street
Fleet Street
premises, which were pictured in the Illustrated London
London
News. 1901 to 1945[edit] In 1908, Kaiser
Kaiser
Wilhelm II of Germany gave a controversial interview to The Daily Telegraph
The Daily Telegraph
that severely damaged Anglo-German relations and added to international tensions in the build-up to World War I.[21][22] In 1928 the son of Baron Burnham, Harry Lawson Webster Levy-Lawson, 2nd Baron Burnham, sold the paper to William Berry, 1st Viscount Camrose, in partnership with his brother Gomer Berry, 1st Viscount Kemsley
Gomer Berry, 1st Viscount Kemsley
and Edward Iliffe, 1st Baron Iliffe. In 1937, the newspaper absorbed The Morning Post, which traditionally espoused a conservative position and sold predominantly amongst the retired officer class. Originally William Ewart Berry, 1st Viscount Camrose, bought The Morning Post with the intention of publishing it alongside The Daily Telegraph, but poor sales of the former led him to merge the two. For some years the paper was retitled The Daily Telegraph and Morning Post before it reverted to just The Daily Telegraph. In the late 1930s Victor Gordon Lennox, The Telegraph's diplomatic editor, published an anti-appeasement private newspaper The Whitehall Letter that received much of its information from leaks from Sir Robert Vansittart, the Permanent Under-Secretary of the Foreign Office, and Rex Leeper, the Foreign Office's Press Secretary.[23] As a result, Gordon Lennox was monitored by MI5.[23] In 1939, The Telegraph published Clare Hollingworth's scoop that Germany was to invade Poland.[24] In November 1940, with Fleet Street
Fleet Street
subjected to almost daily bombing raids by the Luftwaffe, The Telegraph started printing in Manchester at Kemsley House (now The Printworks entertainment venue), which was run by Camrose's brother Kemsley. Manchester quite often printed the entire run of The Telegraph when its Fleet Street
Fleet Street
offices were under threat. The name Kemsley House was changed to Thomson House in 1959. In 1986 printing of Northern editions of the Daily and Sunday Telegraph moved to Trafford Park and in 2008 to Newsprinters at Knowsley, Liverpool. During the Second World War, The Daily Telegraph
The Daily Telegraph
covertly helped in the recruitment of code-breakers for Bletchley Park. The ability to solve The Telegraph's crossword in under 12 minutes was considered to be a recruitment test. The newspaper was asked to organise a crossword competition, after which each of the successful participants was contacted and asked if they would be prepared to undertake "a particular type of work as a contribution to the war effort". The competition itself was won by F. H. W. Hawes of Dagenham
Dagenham
who finished the crossword in less than eight minutes.[25]

1946 to 1985[edit] Both the Camrose (Berry) and Burnham (Levy-Lawson) families remained involved in management until Conrad Black
Conrad Black
took control in 1986. On the death of his father in 1954, Seymour Berry, 2nd Viscount Camrose assumed the chairmanship of the Daily Telegraph with his brother Michael Berry, Baron Hartwell as his editor-in-chief. During this period, the company saw the launch of sister paper The Sunday Telegraph in 1960.[26]

1986 to 2004[edit] Canadian businessman Conrad Black, through companies controlled by him, bought the Telegraph Group
Telegraph Group
in 1986. Black, through his holding company Ravelston Corporation, owned 78% of Hollinger Inc. which in turn owned 30% of Hollinger International. Hollinger International in turn owned the Telegraph Group
Telegraph Group
and other publications such as the Chicago Sun-Times, the Jerusalem Post
Jerusalem Post
and The Spectator. On 18 January 2004, Black was dismissed as chairman of the Hollinger International board over allegations of financial wrongdoing. Black was also sued by the company. Later that day it was reported that the Barclay brothers
Barclay brothers
had agreed to purchase Black's 78% interest in Hollinger Inc. for £245m, giving them a controlling interest in the company, and to buy out the minority shareholders later. However, a lawsuit was filed by the Hollinger International board to try to block Black from selling his shares in Hollinger Inc. until an investigation into his dealings was completed. Black filed a countersuit but, eventually, United States judge Leo Strine sided with the Hollinger International board and blocked Black from selling his Hollinger Inc. shares to the twins. On 7 March 2004, the twins announced that they were launching another bid, this time just for The Daily Telegraph
The Daily Telegraph
and its Sunday sister paper rather than all of Hollinger Inc. Current[when?] owner of the Daily Express, Richard Desmond, was also interested in purchasing the paper, selling his interest in several pornographic magazines to finance the initiative. Desmond withdrew in March 2004, when the price climbed above £600m,[27] as did Daily Mail
Daily Mail
and General Trust plc a few months later on 17 June.[28]

Since 2004[edit] In November 2004, The Telegraph celebrated the tenth anniversary of its website, Electronic Telegraph, now renamed www.telegraph.co.uk. The Electronic Telegraph launched in 1995 with 'The Daily Telegraph Guide to the Internet' by writer Sue Schofield for an annual charge of £180.00. On 8 May 2006 the first stage of a major redesign of the website took place, with a wider page layout and greater prominence for audio, video and journalist blogs. On 10 October 2005, The Daily Telegraph
The Daily Telegraph
relaunched to incorporate a tabloid sports section and a new standalone business section. The Daily Mail's star columnist and political analyst Simon Heffer left that paper in October 2005 to rejoin The Daily Telegraph, where he has become associate editor. Heffer has written two columns a week for the paper since late October 2005 and is a regular contributor to the news podcast. In November 2005 the first regular podcast service by a newspaper in the UK was launched.[29] Just before Christmas 2005, it was announced that The Telegraph titles would be moving from Canada Place in Canary Wharf, to new offices at Victoria Plaza at 111 Buckingham Palace Road near Victoria Station in central London.[30] The new office features a "hub and spoke" layout for the newsroom to produce content for print and online editions. In October 2006, with its relocation to Victoria, the company was renamed the Telegraph Media Group, repositioning itself as a multimedia company. On 2 September 2008, the Daily Telegraph was printed with colour on each page for the first time when it left Westferry
Westferry
for Newsprinters at Broxbourne, Hertfordshire, another arm of the Murdoch (Rupert Murdoch) company.[31] The paper is also printed in Liverpool
Liverpool
and Glasgow
Glasgow
by Newsprinters. In May 2009, the daily and Sunday editions
Sunday editions
published details of MPs' expenses. This led to a number of high-profile resignations from both the ruling Labour administration and the Conservative opposition. In June 2014, The Telegraph was criticised by Private Eye
Private Eye
for its policy of replacing experienced journalists and news managers with less-experienced staff and search engine optimisers.[32] On 26 October 2019 the Financial Times
Financial Times
reported that the Barclays Brothers were about to put the Telegraph Media Group
Telegraph Media Group
up for sale. The Financial Times
Financial Times
also reported that the Daily Mail
Daily Mail
and General Trust (owner of the Daily Mail, The Mail on Sunday, Metro and Ireland on Sunday) would be interested in buying.[16][33]

Political stance[edit] The Daily Telegraph
The Daily Telegraph
has been politically conservative in modern times.[34] The personal links between the paper's editors and the leadership of the Conservative Party, along with the paper's generally right-wing stance and influence over Conservative activists, have resulted in the paper commonly being referred to, especially in Private Eye, as the Torygraph.[34] Even when Conservative support was shown to have slumped in the opinion polls and Labour gained the ascendant, the newspaper remained loyal to the Conservatives. This loyalty continued after Labour ousted the Conservatives from power by an election result in 1997, and in the face of Labour election wins in 2001 and the third successive Labour election win in 2005. When the Barclay brothers
Barclay brothers
purchased the Telegraph Group
Telegraph Group
for around £665m in late June 2004, Sir David Barclay suggested that The Daily Telegraph might no longer be the "house newspaper" of the Conservatives in the future. In an interview with The Guardian
The Guardian
he said, "Where the government are right we shall support them". The editorial board endorsed the Conservative Party in the 2005 general election. During the 2014 Scottish independence referendum
2014 Scottish independence referendum
the paper supported the Better Together 'No' Campaign.[35][36][37][38] Alex Salmond, the former leader of the SNP, called The Telegraph "extreme" on Question Time in September 2015.[39] During the 2019 Conservative leadership election, The Daily Telegraph endorsed Boris Johnson.[40]

1997

Conservative

2001

Conservative

2005

Conservative

2010

Conservative

2014 Indyref

Better Together

2015

Conservative

2016 EU referendum

Leave campaign (Brexit)

2017

Conservative

Climate change[edit] The Telegraph has published multiple columns and news articles which promote pseudoscientific views on climate change, and misleadingly cast the subject of climate change as a subject of active scientific debate when in actuality there is a scientific consensus on climate change.[41][42][43][44][45][46] It has published columns about the "conspiracy behind the Anthropogenic Global Warming myth",[44] described climate scientists as "white-coated prima donnas and narcissists,"[44][45] and claimed that "global warming causes about as much damage as benefits."[46] In 2015, a Telegraph news article falsely claimed that scientists predicted a mini-ice age by 2030.[45] Climate denier James Delingpole was first to use "Climategate" on his Telegraph blog for a manufactured controversy where emails were leaked from climate scientists ahead of the Copenhagen climate summit and misleadingly presented to give the appearance that the climate scientists were engaged in fraud.[47] In 2014, The Telegraph was one of several media titles to give evidence to the House of Commons Select Committee 'Communicating climate science'. The paper told MPs they believe climate change is happening and humans play a role in it. Editors told the committee, "we believe that the climate is changing, that the reason for that change includes human activity, but that human ingenuity and adaptability should not be ignored in favour of economically damaging prescriptions."[48]

Sister publications[edit]

The Sunday Telegraph[edit] Main article: The Sunday Telegraph This section does not cite any sources. Please help improve this section by adding citations to reliable sources. Unsourced material may be challenged and removed.Find sources: "The Daily Telegraph" – news · newspapers · books · scholar · JSTOR (March 2016) (Learn how and when to remove this template message) The Daily Telegraph's sister Sunday paper was founded in 1961. The writer Sir Peregrine Worsthorne
Peregrine Worsthorne
is probably the best known journalist associated with the title (1961–97),[according to whom?] eventually being editor for three years from 1986. In 1989 the Sunday title was briefly merged into a seven-day operation under Max Hastings's overall control. In 2005 the paper was revamped, with Stella being added to the more traditional television and radio section. It costs £2.20 and includes separate Money, Living, Sport and Business supplements. Circulation of The Sunday Telegraph in July 2010 was 505,214 (ABC)

The Young Telegraph[edit] The Young Telegraph was a weekly section of The Daily Telegraph published as a 14-page supplement in the weekend edition of the newspaper. The Young Telegraph featured a mixture of news, features, cartoon strips and product reviews aimed at 8–12-year-olds. It was edited by Damien Kelleher (1993–97) and Kitty Melrose (1997–1999). Launched in 1990, the award-winning supplement also ran original serialised stories featuring popular brands such as Young Indiana Jones and the British children's sitcom Maid Marian and Her Merry Men. In 1995, an interactive spin-off called Electronic Young Telegraph was launched on floppy disk. Described as an interactive computer magazine for children, Electronic Young Telegraph was edited by Adam Tanswell, who led the relaunch of the product on CD-Rom in 1998.[49] Electronic Young Telegraph featured original content including interactive quizzes, informative features and computer games, as well as entertainment news and reviews. It was later re-branded as T:Drive in 1999.

Website[edit] Telegraph.co.uk is the online version of the newspaper. It uses banner title The Telegraph and includes articles from the print editions of The Daily Telegraph
The Daily Telegraph
and The Sunday Telegraph, as well as web-only content such as breaking news, features, picture galleries and blogs. It was named UK Consumer Website of the Year in 2007[50] and Digital Publisher of the year in 2009[51] by the Association of Online Publishers.[52] The site is overseen by Kate Day,[53] digital director of Telegraph Media Group. Other staff include Shane Richmond, head of technology (editorial),[54] and Ian Douglas, head of digital production.[55] The site, which has been the focus of the group's efforts to create an integrated news operation producing content for print and online from the same newsroom, completed a relaunch during 2008 involving the use of the Escenic content management system, popular among northern European and Scandinavian newspaper groups. Telegraph TV is a Video on Demand
Video on Demand
service run by The Daily Telegraph and the Sunday Telegraph. It is hosted on The Telegraph's website, telegraph.co.uk. Telegraph.co.uk became the most popular UK newspaper site in April 2008.[56] It was overtaken by Guardian.co.uk in April 2009 and later by "Mail Online".[57] As of December 2010, "Telegraph.co.uk" is now the third most visited British newspaper website with 1.7 million daily browsers compared to 2.3 million for "Guardian.co.uk" and nearly 3 million for "Mail Online".[58] In November 2012, international customers accessing the Telegraph.co.uk site would have to sign up for a subscription package. Visitors had access to 20 free articles a month before having to subscribe for unlimited access. In March 2013 the pay meter system was also rolled out in the UK.[59]

History[edit] The website was launched, under the name electronic telegraph at midday on 15 November 1994 at the headquarters of The Daily Telegraph at Canary Wharf
Canary Wharf
in London
London
Docklands. It was Europe's first daily web-based newspaper. At this time, the modern internet was still in its infancy, with as few as 10,000 websites estimated to have existed at the time – compared to more than 100 billion by 2009. In 1994, only around 1% of the British population (some 600,000 people) had internet access at home, compared to more than 80% in 2009.[60] Initially the site published only the top stories from the print edition of the newspaper but it gradually increased its coverage until virtually all of the newspaper was carried online and the website was also publishing original material. The website, hosted on a Sun Microsystems Sparc 20 server and connected via a 64 kbit/s leased line from Demon Internet, was edited by Ben Rooney. Key personnel behind the launch of the site were Matthew Doull and Saul Klein and the then marketing manager of The Daily Telegraph, Hugo Drayton, and the webmaster Fiona Carter. Drayton later became managing director of the newspaper. An early coup for the site was the publication of articles by Ambrose Evans-Pritchard on Bill Clinton
Bill Clinton
and the Whitewater controversy. The availability of the articles online brought a large American audience to the site. In 1997, the Clinton administration issued a 331-page report that accused Evans-Pritchard of peddling "right-wing inventions". Derek Bishton, who by then had succeeded Rooney as editor, later wrote: "In the days before ET it would have been highly unlikely that anyone in the US would have been aware of Evans-Pritchard's work – and certainly not to the extent that the White House would be forced to issue such a lengthy rebuttal."[61] Bishton, who later became consulting editor for Telegraph Media Group, was followed as editor by Richard Burton, who was made redundant in August 2006. Edward Roussel replaced Burton.

My Telegraph[edit] My Telegraph offers a platform for readers to have their own blog, save articles, and network with other readers. Launched in May 2007, My Telegraph won a Cross Media Award from international newspaper organisation IFRA in October 2007.[62] One of the judges, Robert Cauthorn, described the project as "the best deployment of blogging yet seen in any newspaper anywhere in the world".

Notable stories[edit] In December 2010 Telegraph reporters posing as constituents secretly recorded Business Secretary Vince Cable. In an undisclosed part of the transcript given to the BBC's Robert Peston
Robert Peston
by a whistleblower unhappy that The Telegraph had not published Cable's comments in full, Cable stated in reference to Rupert Murdoch's News Corporation takeover bid for BSkyB, "I have declared war on Mr Murdoch and I think we are going to win."[63] Following this revelation, Cable had his responsibility for media affairs – including ruling on Murdoch's takeover plans – withdrawn from his role as business secretary.[64] In May 2011 the Press Complaints Commission
Press Complaints Commission
upheld a complaint regarding The Telegraph's use of subterfuge: "On this occasion, the commission was not convinced that the public interest was such as to justify proportionately this level of subterfuge."[65] In July 2011 a firm of private investigators hired by The Telegraph to track the source of the leak concluded "strong suspicion" that two former Telegraph employees who had moved to News International, one of them Will Lewis, had gained access to the transcript and audio files and leaked them to Peston.[66]

2009 MP expenses scandal[edit] In May 2009, The Daily Telegraph
The Daily Telegraph
obtained a full copy of all the expenses claims of British Members of Parliament. The Telegraph began publishing, in instalments from 8 May 2009, certain MPs' expenses.[67] The Telegraph justified the publication of the information because it contended that the official information due to be released would have omitted key information about redesignating of second-home nominations.[68] This led to a number of high-profile resignations from both the ruling Labour administration and the Conservative opposition.

2016 Sam Allardyce
Sam Allardyce
investigation[edit] Main article: 2016 English football scandal In September 2016 Telegraph reporters posing as businessmen filmed England manager Sam Allardyce, offering to give advice on how to get around on FA rules on player third party ownership and negotiating a £400,000 deal.[12] The investigation saw Allardyce leave his job by mutual consent on 27 September and making the statement "entrapment has won".[69]

Awards[edit] The Daily Telegraph
The Daily Telegraph
has been named the National Newspaper of the Year in 2009, 1996 and 1993, while The Sunday Telegraph won the same award in 1999. Its investigation on the 2009 expenses scandal was named the "Scoop of the Year" in 2009, with William Lewis winning "Journalist of the Year".[70] The Telegraph won "Team of the Year" in 2004 for its coverage of the Iraq War.[70] The paper also won "Columnist of the Year" three years' running from 2002 to 2004: Zoë Heller (2002), Robert Harris (2003) and Boris Johnson (2004).[70]

Charity and fundraising work[edit] This section does not cite any sources. Please help improve this section by adding citations to reliable sources. Unsourced material may be challenged and removed.Find sources: "The Daily Telegraph" – news · newspapers · books · scholar · JSTOR (September 2016) (Learn how and when to remove this template message) In 1979, following a letter in The Daily Telegraph
The Daily Telegraph
and a Government report highlighting the shortfall in care available for premature babies, Bliss, the special care baby charity, was founded. In 2009, as part of the Bliss 30th birthday celebrations, the charity was chosen as one of four beneficiaries of the newspaper's Christmas Charity Appeal.[71] In February 2010 a cheque was presented to Bliss for £120,000.[72] The newspaper runs a charity appeal every Christmas, choosing different charities each year. In 2009, £1.2 million was raised.

Criticisms[edit] Accusation of news coverage influence by advertisers[edit] In July 2014, the Daily Telegraph was criticised for carrying links on its website to pro-Kremlin articles supplied by a Russian state-funded publication that downplayed any Russian involvement in the downing of the passenger jet Malaysia Airlines Flight 17.[73] These had featured on its website as part of a commercial deal, but were later removed.[74] The paper is paid £900,000 a year to include the supplement Russia Beyond the Headlines, a publication sponsored by the Rossiyskaya Gazeta, the Russian government's official newspaper. It is paid a further £750,000 a year for a similar arrangement with the Chinese state in relation to the pro-Beijing China Watch advertising supplement.[75][76] In February 2015 the chief political commentator of the Daily Telegraph, Peter Oborne, resigned. Oborne accused the paper of a "form of fraud on its readers"[13] for its coverage of the bank HSBC in relation to a Swiss tax-dodging scandal that was widely covered by other news media. He alleged that editorial decisions about news content had been heavily influenced by the advertising arm of the newspaper because of commercial interests.[14] Professor Jay Rosen at New York University
New York University
stated that Oborne's resignation statement was "one of the most important things a journalist has written about journalism lately".[14] Oborne cited other instances of advertising strategy influencing the content of articles, linking the refusal to take an editorial stance on the repression of democratic demonstrations in Hong Kong
Hong Kong
to the Telegraph's support from China. Additionally, he said that favourable reviews of the Cunard
Cunard
cruise liner Queen Mary II appeared in the Telegraph, noting: "On 10 May last year The Telegraph ran a long feature on Cunard's Queen Mary II liner on the news review page. This episode looked to many like a plug for an advertiser on a page normally dedicated to serious news analysis. I again checked and certainly Telegraph competitors did not view Cunard's liner as a major news story. Cunard
Cunard
is an important Telegraph advertiser."[13] In response, the Telegraph called Oborne's statement an "astonishing and unfounded attack, full of inaccuracy and innuendo".[14] In January 2017, the Telegraph Media Group
Telegraph Media Group
had a higher number of upheld complaints than any other UK newspaper by its regulator IPSO.[77] Most of these findings pertained to inaccuracy, as with other UK newspapers.[78] In October 2017, a number of major western news organisations whose coverage had irked Beijing were excluded from Xi Jinping's speech event launching a new politburo. However, the Daily Telegraph had been granted an invitation to the event.[79] In April 2019, Business Insider
Business Insider
reported The Telegraph had partnered with Facebook
Facebook
to publish articles "downplaying 'technofears' and praising the company".[80]

Johnson's 'islamophobic' article[edit] In August 2018, former Foreign Secretary, now British Prime Minister Boris Johnson
Boris Johnson
wrote an Islamophobic article in The Telegraph comparing Muslim
Muslim
women to 'letterboxes' and 'bank robbers'. https://www.telegraph.co.uk/news/2018/08/05/denmark-has-got-wrong-yes-burka-oppressive-ridiculous-still/ The article and Johnson himself were accused for promoting Islamophobia. Muslim
Muslim
Council of Britain also accused him of 'pandering to the far-right'. In September 2019, Labour MP Tanmanjeet Singh Dhesi demanded Boris Johnson
Boris Johnson
apologise for the Islamophobic Telegraph article.

Premature obituaries[edit] The paper published premature obituaries for Cockie Hoogterp, the second wife of Baron Blixen,[81] Dave Swarbrick
Dave Swarbrick
in 1999,[81] and Dorothy Southworth Ritter, the widow of Tex Ritter and mother of John Ritter, in August 2001.[81]

Notable people[edit] Editors[edit]

Name

Tenure

Thornton Leigh Hunt

1855 to 1873

Edwin Arnold

1873 to 1888

John le Sage

1888 to 1923

Fred Miller

1923 to 1924

Arthur Watson

1924 to 1950

Colin Coote

1950 to 1964

Maurice Green

1964 to 1974

Bill Deedes

1974 to 1986

Max Hastings

1986 to 1995

Charles Moore

1995 to 2003

Martin Newland

2003 to 2005

John Bryant

2005 to 2007

William Lewis

2007 to 2009

Tony Gallagher

2009 to 2013

Jason Seiken

2013 to 2014

Chris Evans

2014 to Present

Notable columnists and journalists[edit] David Eimer, foreign correspondent Boris Johnson, former Brussels correspondent William Hague, columnist Michael Deacon, columnist Charles Moore, columnist Katharine Birbalsingh, columnist Roger Highfield, former science editor Herbert Hughes, music critic, 1911–1932 Anthony Loyd, one-time war correspondent J. H. B. Peel, columnist Serena Sinclair, former fashion editor Mark Steyn, former columnist Auberon Waugh, a previous columnist Peter Simple, the pseudonym of Michael Wharton, who wrote a humorous column, "Way of the World", from 1957 to 2006. Robbie Collin, film critic Zoe Strimpel, lifestyle columnist Simon Heffer, columnist Norman Tebbit, columnist Dia Chakravarty, columnist Jamie Carragher, columnist See also[edit]

Journalism portal London
London
portal Conservatism portal List of the oldest newspapers History of newspapers and magazines Newspaper of record References[edit]

^ Fred McConnell (21 January 2014). " Tony Gallagher exits as Daily Telegraph editor | Media". The Guardian. Retrieved 17 July 2016..mw-parser-output cite.citation font-style:inherit .mw-parser-output .citation q quotes:"""""""'""'" .mw-parser-output .citation .cs1-lock-free a background:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/65/Lock-green.svg/9px-Lock-green.svg.png")no-repeat;background-position:right .1em center .mw-parser-output .citation .cs1-lock-limited a,.mw-parser-output .citation .cs1-lock-registration a background:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d6/Lock-gray-alt-2.svg/9px-Lock-gray-alt-2.svg.png")no-repeat;background-position:right .1em center .mw-parser-output .citation .cs1-lock-subscription a background:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/aa/Lock-red-alt-2.svg/9px-Lock-red-alt-2.svg.png")no-repeat;background-position:right .1em center .mw-parser-output .cs1-subscription,.mw-parser-output .cs1-registration color:#555 .mw-parser-output .cs1-subscription span,.mw-parser-output .cs1-registration span border-bottom:1px dotted;cursor:help .mw-parser-output .cs1-ws-icon a background:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4c/Wikisource-logo.svg/12px-Wikisource-logo.svg.png")no-repeat;background-position:right .1em center .mw-parser-output code.cs1-code color:inherit;background:inherit;border:inherit;padding:inherit .mw-parser-output .cs1-hidden-error display:none;font-size:100% .mw-parser-output .cs1-visible-error font-size:100% .mw-parser-output .cs1-maint display:none;color:#33aa33;margin-left:0.3em .mw-parser-output .cs1-subscription,.mw-parser-output .cs1-registration,.mw-parser-output .cs1-format font-size:95% .mw-parser-output .cs1-kern-left,.mw-parser-output .cs1-kern-wl-left padding-left:0.2em .mw-parser-output .cs1-kern-right,.mw-parser-output .cs1-kern-wl-right padding-right:0.2em

^ General Election 2015 explained: Newspapers The Independent, 28 April 2015. Retrieved 9 December 2016.

^ a b c "The UK's 'other paper of record'". BBC
BBC
News. 19 January 2004. Retrieved 20 December 2007.

^ " The Daily Telegraph
The Daily Telegraph
- Data - ABC Audit Bureau of Circulations". www.abc.org.uk.

^ Rajan, Amol (21 December 2016). "What does the future hold for the Daily Telegraph?". BBC
BBC
News. Retrieved 21 December 2016.

^ Bienkov, Adam (21 December 2015). "Telegraph fined £30,000 for 'vote Tory' email". Politics UK. Retrieved 13 November 2019.

^ a b " The Daily Telegraph
The Daily Telegraph
motto: Was, is, and will be". Telegraph.co.uk. Retrieved 7 December 2016.

^ a b Twitter, Freddy Mayhew (17 January 2019). "National newspaper ABCs: Telegraph y-o-y circulation decline slows as bulk sales distortion ends". Press Gazette.

^ United Newspapers PLC and Fleet Holdings PLC, Monopolies and Mergers Commission (1985), pp. 5–16.

^ During 1989, the daily and Sunday papers were merged into a seven-day operation under Max Hastings's overall control, but then the editorship was split again.[citation needed]

^ "MPs' expenses: Full list of MPs investigated by The Telegraph". Retrieved 27 September 2016.

^ a b " Sam Allardyce
Sam Allardyce
on the brink of being sacked as England manager after Telegraph investigation". Retrieved 27 September 2016.

^ a b c Peter Oborne (17 February 2015). "Why I have resigned from the Telegraph". Open Democracy. Retrieved 9 February 2016.

^ a b c d "Daily Telegraph's Peter Oborne resigns over HSBC
HSBC
coverage". BBC
BBC
News. 17 February 2015. Retrieved 18 February 2015.

^ Waterson, Jim (7 October 2019). "'Toxic' Telegraph made me feel nauseous, says Graham Norton". The Guardian. Retrieved 10 November 2019.

^ a b "Telegraph owners to put newspapers up for sale". BBC
BBC
News. 26 October 2019.

^ a b Burnham, 1955. p. 1

^ Burnham, 1955. p. 5

^ Burnham, 1955. p. 6

^ Verne, Jules. " Michael Strogoff
Michael Strogoff
Book 1", 1997–2010, Great Literature Online. Retrieved 28 April 2010.

^ " Kaiser
Kaiser
Wilhelm II". History.com. Retrieved 21 November 2014.

^ " The Daily Telegraph
The Daily Telegraph
Affair: The interview of the Emperor Wilhelm II on October 28, 1908". wwi.lib.byu.edu The World War I Document Archive. Brigham Young University Library. 2 June 2009. Retrieved 21 November 2014.

^ a b Watt, Donald Cameron "Rumors as Evidence" pages 276–286 from Russia War, Peace and Diplomacy edited by Ljubica & Mark Erickson, London: Weidenfeld & Nicolson, 2004 page 278.

^ "Clare Hollingworth, the foreign correspondent who broke news of Second World War, turns 104". Telegraph.co.uk. Retrieved 11 January 2017.

^ The Daily Telegraph, "25000 tomorrow" 23 May 2006

^ The Daily Telegraph, "Obituary: Lord Hartwell" 4 April 2001

^ Shah, Saeed (27 March 2004). "Desmond withdraws bid for 'overpriced' Telegraph". The Independent. London. Retrieved 23 November 2014.

^ Gibson, Owen (17 June 2004). "Barclays favourites to land Telegraph". The Guardian. London. Retrieved 23 November 2014.

^ "'Hear all about it' as the Telegraph launches podcast". Press Gazette. 18 November 2005.

^ White, Dominic (22 December 2005). "Telegraph moves to Victoria". The Daily Telegraph. London. Retrieved 18 September 2009.

^ "Daily Telegraph unveils full-colour redesign". Press Gazette. 2 September 2008. Retrieved 18 September 2009.

^ Private Eye, Issue 1369, 27 June – 10 July 2014, pg. 7.

^ "Subscribe to read". Financial Times. Retrieved 28 October 2019.

^ a b Curtis, Bryan (25 October 2006). "Strange days at the Daily Telegraph". Slate. Retrieved 2 May 2010.

^ Booker, Christopher (27 December 2014). "The insecure Scots have turned in on themselves and against us". The Daily Telegraph. Retrieved 31 December 2014.

^ Anderson, Bruce (27 December 2014). "England must be resolute and save the Scots from self-destruction". The Daily Telegraph. Retrieved 31 December 2014.

^ Hodges, Dan (16 December 2014). "England won't put up with Scotlands behaviour for long". The Daily Telegraph. Retrieved 31 December 2014.

^ McTernan, John (30 August 2011). "Tell the Truth Scotland has been indulged for too long". The Daily Telegraph. Retrieved 10 January 2015.

^ Sparrow, Andrew. "John McDonnell apologises profusely on Question Time for comments praising IRA – as it happened". The Guardian. Retrieved 18 September 2015.

^ View, Telegraph (4 July 2019). " Boris Johnson
Boris Johnson
is Mr Brexit. Elect him PM and give him a chance to deliver it". The Telegraph. ISSN 0307-1235. Retrieved 29 September 2019.

^ "Telegraph article on climate change mixes accurate and unsupported, inaccurate claims, misleads with false balance". Climate Feedback. 18 October 2019. Retrieved 30 October 2019.

^ "The Telegraph publishes false information about Arctic climate". Climate Feedback. 9 May 2017. Retrieved 30 October 2019.

^ "Analysis of "How Arctic ice has made fools of all those poor warmists"". Climate Feedback. 31 July 2015. Retrieved 30 October 2019.

^ a b c Powell, James Lawrence (2011). The Inquisition of Climate Science. Columbia University Press. pp. 1, 159–160. ISBN 9780231527842.

^ a b c "Analysis of "Earth heading for 'mini ice age' within 15 years"". Climate Feedback. 30 July 2015. Retrieved 30 October 2019.

^ a b "Analysis of "…in many ways global warming will be a good thing"". Climate Feedback. 9 May 2016. Retrieved 30 October 2019.

^ "Who speaks climate making sense media reporting climate change Comparative politics". Cambridge University Press. Retrieved 30 October 2019.

^ Vaughan, Adam (1 April 2014). "Telegraph and Mail concede on climate change". The Guardian. ISSN 0261-3077. Retrieved 12 November 2019.

^ Barrett, Patrick (19 February 1998). "NEW MEDIA: Telegraph CD-Rom move. – By Patrick Barrett – Marketing Magazine". Brand Republic. Retrieved 24 June 2011.

^ "AOP Award Winners 2007". Ukaop.org.uk. 3 October 2007. Archived from the original on 13 August 2014. Retrieved 8 December 2011.

^ "AOP Award Winners 2009 in full". Ukaop.org.uk. 2 June 2009. Archived from the original on 23 July 2014. Retrieved 8 December 2011.

^ UK Association of Online Publishers (AOP) Newspaper brands shine at AOP Awards Archived 11 October 2007 at the Wayback Machine

^ "Telegraph: Jason Seiken confirms MacGregor and Evans in editing roles". The Guardian. London. 21 February 2014.

^ "Shane Richmond's Telegraph blog". The Daily Telegraph. London. Retrieved 8 December 2011.

^ "Ian Douglas's Telegraph blog". The Daily Telegraph. London. Retrieved 8 December 2011.

^ Kiss, Jemima (22 May 2008). "ABCe: Telegraph website overtakes Guardian". The Guardian. London. Retrieved 18 September 2009.

^ Kiss, Jemima (21 May 2009). "ABCe: Guardian.co.uk takes top spot". The Guardian. London. Retrieved 18 September 2009.

^ Halliday, Josh (21 December 2010). "Guardian.co.uk passes 40 m monthly browsers". The Guardian. London.

^ "Terms and Conditions – Telegraph". The Daily Telegraph.

^ "Telegraph.co.uk: 15 years of online news". The Daily Telegraph. 11 November 2009.

^ Bishton, Derek (5 February 2010). "From ET to TD". The Daily Telegraph. London. Retrieved 2 May 2010.

^ Oliver, Laura (9 October 2007). "My Telegraph wins international new media award". Journalism. Retrieved 20 May 2013.

^ " Vince Cable
Vince Cable
criticises Murdoch takeover in secret tapes". BBC
BBC
News. 21 December 2010. Retrieved 21 December 2010.

^ Wintour, Patrick (21 December 2010). "Humiliated Vince Cable stripped of Sky role after 'war with Murdoch' gaffe". The Guardian. London. Retrieved 23 January 2011.

^ Robinson, James (10 May 2011). "Daily Telegraph censured by PCC over Vince Cable
Vince Cable
tapes". The Guardian. London.

^ Halliday, Josh (23 July 2011). "News Corp boss 'linked' to leak of Vince Cable's Rupert Murdoch
Rupert Murdoch
comments". The Guardian. London.

^ "Full List of MPs investigated". The Daily Telegraph. UK. 8 May 2009. Retrieved 13 May 2009.

^ "Q&A: MPs' expenses". BBC. 8 May 2009. Retrieved 8 May 2009.

^ Kelleher, Michael (28 September 2016). " Sam Allardyce
Sam Allardyce
says 'entrapment has won' after his exit as England manager". skysports.com. Retrieved 30 December 2016.

^ a b c Press Gazette, Roll of Honour Archived 16 June 2011 at the Wayback Machine. Retrieved 24 July 2011.

^ Craig, Olga (29 November 2009). "Telegraph Christmas Charity Appeal 2009: 'Our children owe Bliss their lives'". ISSN 0307-1235. Retrieved 7 December 2018.

^ "Bliss annual review 09/10". Issuu. Retrieved 7 December 2018.

^ Spence, Alex (July 2014). "Telegraph and TV channel criticised over crash reports", The Times, 22 July 2014. Retrieved 7 October 2014

^ Spence, Alex (July 2014). "Telegraph spikes 'Russian propaganda'", The Times, 30 July 2014. Retrieved 7 October 2014.

^ Private Eye
Private Eye
No. 1374, "Street of Shame", 5–18 September 2014, pg. 6.

^ "China spends big on propaganda in Britain... but returns are low | Hong Kong
Hong Kong
Free Press". Hongkongfp.com. 3 April 2016. Retrieved 17 July 2016.

^ "Rulings and regulation statements". IPSO.

^ Mayhew, Freddy (19 September 2016). "Daily Telegraph tops IPSO naughty list with nine upheld complaints followed by The Times
The Times
and Daily Express". Press Gazette.

^ Phillips, Tom (25 October 2017). "Protest after Western media 'troublemakers' barred from Xi Jinping speech". The Guardian. Retrieved 9 April 2018.

^ " Facebook
Facebook
is partnering with a big UK newspaper to publish sponsored articles downplaying 'technofears' and praising the company". Business Isider. 3 April 2019. Retrieved 3 April 2019.

^ a b c McKie, Andrew (30 August 2001). "The day I managed to 'kill off' Tex Ritter's wife". The Daily Telegraph
The Daily Telegraph
(London).

Further reading[edit] Burnham, E. F. L. (1955). Peterborough Court: the story of the Daily Telegraph. Cassell. Merrill, John C. and Harold A. Fisher. The world's great dailies: profiles of fifty newspapers (1980) pp 111–16 The House The Berrys Built by Duff Hart-Davis. Concerns the history of The Daily Telegraph' from its inception to 1986. Illustrated with references and illustrations of William Ewart Berry, 1st Viscount Camrose (later called Lord Camrose). William Camrose: Giant of Fleet Street
Fleet Street
by his son Lord Hartwell. Illustrated biography with black-and-white photographic plates and includes an index. Concerns his links with The Daily Telegraph. External links[edit]

Wikimedia Commons has media related to The Daily Telegraph.

Official website Leaping into the future at The Telegraph's Camelot – from The Guardian The Guardian: The plight of Hollinger BBC: Telegraph empire in tycoons' grip – 18 Jan 2004 Daily Telegraph "will not be the house organ of the Conservatives" – from BBC
BBC
News Online The continuing takeover saga – from BBC
BBC
News 7 March 2004 Plunkett, John (21 November 2007). "Telegraph 'told to spike Blunkett story'". The Guardian. London. vteNewspapers of ScotlandDaily The Courier Daily Record Edinburgh Evening News Evening Express Evening Telegraph Evening Times Greenock Telegraph The Herald The National Paisley Daily Express The Press and Journal The Scotsman Daily Star of Scotland The Daily Telegraph
The Daily Telegraph
(Scottish edition) Metro (Scottish edition) Scottish Daily Express Scottish Daily Mail Daily Mirror The Scottish Sun The Times
The Times
(Scottish edition) Sunday Scotland on Sunday Sunday Mail The Sunday Post Scottish Mail on Sunday Scottish Sunday Express Scottish Sunday Mirror The Sunday Telegraph (Scottish edition) The Sunday Times
The Sunday Times
Scotland The Observer In Scotland Defunct An Gàidheal Ùr Business AM Glasgow
Glasgow
Courant Edinburgh Advertiser Edinburgh Courant Evening Citizen Scottish Daily News Mercurius Caledonius Scottish News of the World Scottish Standard Sunday Herald Sunday Scot Sunday Standard See also Media of Scotland Regional newspapers

vtePress HoldingsCurrentassetsTelegraphMedia Group The Daily Telegraph The Sunday Telegraph Other Apollo The Spectator Formerassets The Business The Scotsman
The Scotsman
Publications Edinburgh Evening News Herald & Post The Scotsman Scotland on Sunday People David and Frederick Barclay Andrew Neil Category vteMedia in the United KingdomUK national newspapers, magazines, and other periodicalsNewspapers(History)Broadsheet Financial Times The Daily Telegraph The Sunday Telegraph The Sunday Times Compact i The Times The Guardian The Observer Middle-market Daily Express Daily Mail The Mail on Sunday Tabloid Daily Mirror Sunday Mirror Morning Star The Sunday People Daily Star Daily Star Sunday The Sun Sunday Sport Magazines andother periodicals List of magazines by circulation Radio in the UKNationalstationsBBC Analogue / digital Radio 1 Radio 2 Radio 3 Radio 4 5 Live Digital only Radio 1Xtra Radio 4 Extra 5 Live Sports Extra 6 Music Asian Network World Service BBC
BBC
National DAB (multiplex) Independent/ commercial Analogue / digital Absolute Radio Classic FM Heart Kiss Talksport Digital only Absolute 80s Absolute 90s BFBS Radio Capital Xtra Digital One (multiplex) Greatest Hits Radio Heart 80s Heart Extra heat The Hits Jazz FM Kerrang! Kiss Fresh Kisstory LBC Magic Planet Rock Premier Christian Radio Radio X RNIB Connect Radio Sound Digital (multiplex) Smooth Extra Talkradio UCB UK Virgin Radio UK Regionaland localstationsBBC List of BBC
BBC
Local Radio stations List of BBC
BBC
Regional Radio stations Independent/ commercial List of community radio stations List of local commercial radio stations List of semi-national / regional analogue and digital radio stations Otherstations List of hospital radio stations Pirate radio Restricted Service Licence (RSL) List of RSL stations List of satellite radio stations List of student and schools radio Other Broadcasting House FM broadcasting The Studios, MediaCityUK Radio Academy Radio Academy Awards Radio Independents Group RAJAR Most listened to programmes Television in the UKPrincipalchannels(List)BBC BBC
BBC
One BBC
BBC
Two BBC
BBC
Four BBC
BBC
News BBC
BBC
Parliament CBBC CBeebies ITV ITV ITV2 ITV3 ITV4 CITV ITV Encore ITVBe ITV Box Office Ch 4 Channel 4 E4 Film4 More4 4seven Ch 5 Channel 5 5Select 5Spike 5Star 5USA Paramount Network Sky UK Challenge Pick Sky One Sky Two Sky Crime Sky Comedy Sky Arts Sky Atlantic Sky Cinema Sky News Sky Sports Sky Sports
Sky Sports
F1 Sky Sports
Sky Sports
News Sky Witness UKTV Alibi Dave Drama Eden Gold W Yesterday Sony Pictures Television Pop Pop Max Sony Channel Sony Crime Channel Sony Movies Sony Movies
Sony Movies
Action Sony Movies
Sony Movies
Classic Tiny Pop Servicesandplatforms All 4 Film4oD analogue analogue terrestrial (defunct) BBC
BBC
iPlayer BBC
BBC
Three BBC
BBC
Store TalkTalk TV
TalkTalk TV
Store BT TV cable digital digital terrestrial List of channels Freesat Freesat+ Freeview high-definition List of channels ITV ITV Hub, STV Player local television My5 Now TV Real Digital Restricted Service Licence satellite List of channels Sky Freesat
Freesat
from Sky On Demand Sky+ Sky+
Sky+
HD Talk Talk
Talk
TV Top Up TV TVPlayer Virgin Media FilmFlex TiVo V+ YouView Zattoo StudiosCurrent BBC
BBC
Elstree Centre BBC
BBC
Pacific Quay The Bottle Yard Studios Broadcasting House Broadcasting House, Belfast Broadcasting House, Bristol Broadcasting House, Cardiff dock10 Elstree Studios (Shenley Road) Gas Street Studios Granada Studios The Hospital Club The Leeds Studios The London
London
Studios The Maidstone Studios Mailbox Birmingham MediaCityUK Riverside Studios Roath Lock Sky Studios Space Studios Manchester Television Centre, London Defunct British and Dominions Imperial Studios Fountain Studios Gate Studios Lime Grove Studios MGM-British Studios Pebble Mill Studios Teddington Studios Television Centre, Newcastle upon Tyne Television Centre, Southampton Upper Boat Studios Other Defunct channels Edinburgh International Television Festival History List of years List of channels Student television Viewing statistics Most-watched broadcasts Companies and organisationsCompaniesMajorcompanies Archant Ascential Bauer Radio BBC Bloomsbury Publishing BT Group Channel Four Television Corporation Daily Mail
Daily Mail
and General Trust Dentsu Aegis Network Economist Group EMI Music Publishing Endemol Shine UK Global Group Guardian Media Group Haymarket Media Group Informa ITN ITV plc Johnston Press Mecom Group News UK Newsquest Northern & Shell Pearson plc Press Holdings RELX Reuters Sky STV Group Syco Sony Pictures Television
Sony Pictures Television
Networks Talk Talk
Talk
Group TI Media Trinity Mirror UBM plc Viacom International Media Networks Virgin Media Wireless Group Other resources Arqiva List of largest UK book publishers Government andregulatory bodies Advertising Standards Authority BBC
BBC
Trust British Board of Film Classification British Film Institute Culture, Media, and Sport Select Committee Department for Digital, Culture, Media and Sport Independent Press Standards Organisation Ofcom Press Recognition Panel S4C Authority Industry andtrades bodies British Academy of Film and Television Arts British Phonographic Industry Broadcasting, Entertainment, Cinematograph and Theatre Union Clearcast Digital TV Group Digital UK Equity Federation Against Copyright Theft National Union of Journalists The Publishers Association Royal Television Society United Kingdom Independent Broadcasting Other BBC
BBC
Academy National Film and Television School National Science and Media Museum Regional and student mediaRegional media Media in England Birmingham London Manchester Media in Scotland Aberdeen Dundee Glasgow Media in Wales Cardiff Student media Student television Student press

Category

vte2011 United Kingdom Alternative Vote referendumResultsReferendum question"At present, the UK uses the “first past the post” system to elect MPs to the House of Commons. Should the “alternative vote” system be used instead?"Legislation Parliamentary Voting System and Constituencies Act 2011 PartiesFor a "Yes" vote Alliance Party of Northern Ireland Christian Party Christian Peoples Alliance English Democrats Green Party of England and Wales Liberal Democrats Liberal Party Mebyon Kernow Pirate Party UK Plaid Cymru Scottish Green Party Scottish National Party SDLP Sinn Féin UKIP Libertarian Party Neutral/split Labour Party Socialist Party of Great Britain Official Monster Raving Loony Party For a "No" vote British National Party Communist Party Conservative Party Democratic Unionist Party England First Party Green Party in Northern Ireland Respect Party Socialist Party Traditional Unionist Voice Ulster Unionist Party Advocacy groupsAdvocating a "Yes" vote YES! To Fairer Votes Advocating a "No" vote NOtoAV Print mediaFor a "Yes" vote The Guardian The Independent Financial Times Daily Mirror For a "No" vote The Sun Daily Mail The Times Daily Express The Daily Telegraph The Economist London
London
Evening Standard Politics Portal Authority control GND: 4148752-7 ISNI: 0000 0001 0740 0638 MusicBrainz: 5ff8f797-389e-45d0-8cef-fcfe7fd2ef29 VIAF: 127240012 WorldCat Identities
WorldCat Identities
(via

.