HOME
The Info List - Kommersant





Kommersant
Kommersant
(Russian: Коммерса́нтъ, IPA: [kəmʲɪrˈsant], The Businessman, often shortened to Ъ) is a nationally distributed daily newspaper published in Russia
Russia
mostly devoted to politics and business. It is a leading liberal business broadsheet.[1] The TNS Media and NRS Russia
Russia
certified July 2013 circulation of the daily was 120,000-130,000.[2]

Contents

1 History 2 Court cases 3 See also 4 References 5 External links

History[edit] The newspaper was initially published in 1909, and it was closed down following the Bolshevik
Bolshevik
seizure of power and the introduction of censorship in 1917.[citation needed] In 1989, with the onset of press freedom in Russia, Kommersant
Kommersant
was re-established under the ownership of businessman and publicist Vladimir Yakovlev.[3] To make the point that the publication had outlasted the Soviet regime, "Kommersant" is spelled in Russian with a terminal hard sign (ъ) – a letter that is silent at the end of a word in modern Russian, and was thus largely abolished by the post-revolution Russian spelling reform. This is played up in the Kommersant
Kommersant
logo, which features a script hard sign at the end of somewhat more formal font. In 1997, autos-to-Aeroflot mogul Boris Berezovsky – a member of the former President Boris Yeltsin's 'family'[4] – bought the Kommersant publishing house, which included Kommersant-daily, two serious weekly magazines (the political Kommersant-vlast (literally 'Power') and the financial Kommersant Dengi ('Money') – as well as entertainment magazines Domovoi and Avtopilot and Molotok, a teen magazine, which later incurred the authorities' wrath.[5] Berezovsky sacked Kommersant's director-general, Andrei Vassiliev, and editor-in-chief, Alexander Stukalin, on 14 July 2005[6] in a move widely seen as preparation for the 2008 Russian presidential elections. In January 2005, Kommersant
Kommersant
published blank pages as a protest at a court ruling ordering it to publish a denial of a story about a crisis at Alfa-Bank. The sole article in the paper was this one, published upside down, on the front page. The headline of the article was "Full Plaintiff" (полный истец) which has little meaning, but rhymes with a Russian swear word, meaning "complete disaster" (полный пиздец).[7] The English version of the article was headed "Alfa-d Up".[8] Berezovsky sold the Kommersant
Kommersant
publishing house to an old friend and business partner, Georgian fruit canner and opposition television station owner Badri Patarkatsishvili, who was already chairman of the Kommersant
Kommersant
company's board.[9] In August 2006, Patarkatsishvili sold his 100% stake in the Kommersant
Kommersant
publishing house to Alisher Usmanov,[10] head of Gazprom's Gazprominvestholding subsidiary. After clashing with Usmanov, Kommersant
Kommersant
editor-in-chief Vladislav Borodulin left the paper.[11] "[Borodulin’s] decision to resign was not forced, but evidently they expressed different views on how the publishing house should be developed," said the group's commercial director. Andrei Vasilyev, appointed for a second stint at the helm of the daily – after a long run from 1999 to 2005– said Kommersant-daily had no intention of following any imposed policy, and added that the edition would carry articles that might not please the owner.[12] On 9 December 2008 the publication of articles in English ceased, and currently the Kommersant
Kommersant
website has no English version. Since February 2009 Kommersant
Kommersant
newspaper is printed and distributed in the United Kingdom.[13] In 2015, the paper began hosting US- Russia
Russia
Crosstalk, a joint initiative between Kommersant
Kommersant
and the Valdai Club in Russia, and The Washington Times and the Center for the National Interest in the United States, featuring foreign policy related discussion regarding relations between the two countries.[14] Court cases[edit] In January 2000 Kommersant
Kommersant
was found guilty of libel against Russian entrepreneur Alex Konanykhin
Alex Konanykhin
and ordered to pay compensation of US$3,000,000.[15] In May 2009 a Russian MP and prominent businessman Oleg Mikheyev sued the Kommersant
Kommersant
for $217 million, claiming that one of the newspaper's articles "spoiled of his bank so badly it had to be sold at disadvantageous price". The court dismissed the judicial proceeding due to jurisdictional issues.[16] See also[edit]

Russia
Russia
portal Journalism portal

Kommersant
Kommersant
FM (ru) a Russian news-radio station

References[edit]

^ "The press in Russia". BBC News. 16 May 2008. Retrieved 29 November 2014.  ^ " Kommersant
Kommersant
Website; (Russian)". 2013. Retrieved 1 September 2015.  ^ "Kommersant; Presseurop (English)". Presseurop. 2012. Retrieved 13 April 2012.  ^ Fortune made in Yeltsin era – Guardian, 13 April 2007. Retrieved 24 July 2007. ^ Prosecutors to save Russian teenagers from SMS pornography – Pravda, 30 June 2006. Retrieved 24 July 2007. ^ Boston University publication, July 2005. Retrieved 14 October 2007 ^ Полный истец. Kommersant
Kommersant
(in Russian). Moscow. 31 January 2005. Retrieved 24 August 2009.  ^ "Alfa-d Up". Kommersant. Moscow. 31 January 2005. Archived from the original on 6 June 2011. Retrieved 28 August 2009.  ^ Russian publishing house Kommersant
Kommersant
gets a new owner – Editors Weblog, World Association of Newspapers, 28 February 2006 quoting Ekspert magazine. Retrieved 24 July 2007. ^ Alisher Usmanov, Forbes Retrieved 24 July 2007. ^ Kommersant
Kommersant
editor quits - World Association of Newspapers, quoting the Associated Press, 2 October 2006. Retrieved 24 July 2007. ^ New/old Kommersant
Kommersant
editor vows to maintain line- RIA Novosti, 2 October 2006. Retrieved 24 July 2007 ^ ""Коммерсантъ" United Kingdom". Kommersant. Retrieved 13 January 2011.  ^ http://www.washingtontimes.com, The Washington Times. "U.S.-Russia Crosstalk - Washington Times". www.washingtontimes.com. Retrieved 2016-07-22.  ^ "U.S. Court Finds Kommersant
Kommersant
Guilty of Libel". The Moscow
Moscow
Times. 25 January 2000. Archived from the original on 18 April 2012. Retrieved 13 January 2011.  ^ "Russian MP sues business daily". Mosnews. 28 May 2009. Retrieved 13 January 2011. 

External links[edit]

Wikimedia Commons has media related to Kommersant.

KommersantЪ, English version online BBC news reporting on Kommersant's protest Photo gallery celebrating Kommersant's 15th anniversary Story in the St. Petersburg Times about the sale o

.