The Info List - Haaretz

--- Advertisement ---

(i) (i) (i) (i) (i)

HAARETZ ( Hebrew
: הארץ‎‎) (lit. "The Land ", originally Ḥadashot Ha'aretz – Hebrew
: חדשות הארץ‎‎, IPA: – "News the Land " ) is an Israeli newspaper. It was founded in 1918, making it the longest running newspaper currently still in print in Israel, and is now published in both Hebrew
and English in Berliner format. The English edition is published and sold together with the International New York Times . Both Hebrew
and English editions can be read on the Internet. In North America, it comes out as a weekly newspaper , combining articles from the Friday edition with a roundup from the rest of the week.

It is known for its left-wing and liberal stances on domestic and foreign issues. As of 2016, the newspaper had a weekday exposure rate of 3.9% in Israel.


* 1 History and ownership * 2 Management * 3 Editorial policy and viewpoints

* 4 Formatting, circulation and reputation

* 4.1 Circulation * 4.2 Formatting and image

* 5 Criticism * 6 Internet editions * 7 Offices

* 8 Journalists and writers

* 8.1 Present * 8.2 Past

* 9 See also * 10 References * 11 Further reading * 12 External links


was first published in 1918 as a newspaper sponsored by the British military government in Palestine. In 1919, it was taken over by a group of socialist-oriented Zionists , mainly from Russia. The newspaper was established on 18 June 1919 by a group of businessmen including prominent philanthropist Isaac Leib Goldberg , and initially, it was called Hadashot Ha'aretz ("News of the Land"). Later, the name was shortened to Haaretz. The literary section of the paper attracted leading Hebrew
writers of the time.

The newspaper was initially published in Jerusalem
. From 1919 to 1922, the paper was headed by a succession of editors, among them Leib Yaffe . It was shut down briefly due to a budgetary shortfall and reopened in Tel Aviv
Tel Aviv
at the beginning of 1923 under the editorship of Moshe Glickson, who held the post for 15 years. The Tel Aviv municipality granted the paper financial support by paying in advance for future advertisements.

Salman Schocken , a wealthy German Jewish Zionist who owned a chain of department stores in Germany, bought the paper in 1937. His son, Gershom Schocken , became the chief editor in 1939 and held that position until his death in 1990.

Until August 2006, the Schocken family owned 100% of the Haaretz Group, but then the German publisher M. DuMont Schauberg acquired 25 percent of the shares. The deal was negotiated with the help of former Israeli ambassador to Germany, Avi Primor . This deal was seen as controversial in Israel as DuMont Schauberg's father, Kurt Neven DuMont, was member of the German Nazi party
Nazi party
, while his publishing house promoted Nazi ideology.

On 12 June 2011, it was announced that Russian-Israeli businessman Leonid Nevzlin had purchased a 20% stake in the Haaretz
Group, buying 15% from the family and 5% from M. DuMont Schauberg. This means that the Schocken family now owns 60% and M. DuMont Schauberg and Leonid Nevzlin have 20% each.

In October 2012, a union strike mobilized to protest planned layoffs by the Haaretz
management. As a consequence, both the Haaretz newspaper and its TheMarker
business supplement were not printed for one day. According to Israel Radio , it was the first time since 1965 that a newspaper did not go to press on account of a strike.


The newspaper's editorial policy was defined by Gershom Schocken , who was editor-in-chief from 1939 to 1990. Schocken was succeeded as editor-in-chief by Hanoch Marmari. In 2004 David Landau replaced Marmari and was succeeded by Dov Alfon in 2008. The current editor-in-chief of the newspaper is Aluf Benn , who replaced Alfon in August 2011. Charlotte Halle became editor of the English Print Edition in February 2008.


describes itself as having "a broadly liberal outlook both on domestic issues and on international affairs". Others describe it alternatively as liberal centre-left, or left-wing. The newspaper opposes retaining control of the territories and consistently supports peace initiatives. Haaretz
is editorially supportive of groups of Israelis who are exploited or discriminated against, such as sex workers, foreign workers, Israeli Arabs , and Ethiopian immigrants .

In 2006 the BBC
said that Haaretz
takes a moderate stance on foreign policy and security. David Remnick in The New Yorker
The New Yorker
described Haaretz
as "easily the most liberal newspaper in Israel", its ideology as left-wing and its temper as "insistently oppositional". According to Ira Sharkansky , Haaretz's op-ed pages are open to a variety of opinions. J. J. Goldberg , the editor of the American The Jewish Daily Forward , describes Haaretz
as "Israel's most vehemently anti-settlement daily paper". Stephen Glain of The Nation described Haaretz
as "Israel's liberal beacon", citing its editorials voicing opposition to the occupation, the discriminatory treatment of Arab citizens, and the mindset that led to the Second Lebanon War . A 2003 study in The International Journal of Press/Politics concluded that Haaretz's reporting of the Israeli–Palestinian conflict
Israeli–Palestinian conflict
was more favorable to Israelis than to Palestinians.


Front page of the Hebrew
and English editions


In 2016, the newspaper's readership fell to an all-time low of 3.9% on weekdays, far behind other national newspapers in Israel : Israel Hayom had an exposure rate of 39.7%, Yedioth Ahronoth
Yedioth Ahronoth
34.9%, Israel Post 7.2%, and Globes 4.6%.


Compared to other mass circulation papers in Israel , Haaretz
uses smaller headlines and print. Less space is devoted to pictures, and more to political analysis. Opinion columns are generally written by regular commentators rather than guest writers. Its editorial pages are considered influential among government leaders. Apart from the news, Haaretz
publishes feature articles on social and environmental issues, as well as book reviews, investigative reporting, and political commentary. In 2008 the newspaper itself reported a paid subscribership of 65,000, daily sales of 72,000 copies, and 100,000 on weekends. The English edition has a subscriber base of 15,000. As of June 2011, readership was 5.8% of the public, down from 6.4% the prior year. In 2012, amid falling circulation, Haaretz
was undergoing severe cuts (reportedly firing around 20% of its total workforce, and lowering salaries by between 15 and 35%), and cuts continued through 2013.

Despite its historically relatively low circulation in Israel, Haaretz
has for many years been described as Israel's most influential daily newspaper. Its readership includes members of Israel's intelligentsia and members of its political and economic elites. In 1999, surveys show that Haaretz
readership has a higher-than-average education, income, and wealth and that most are Ashkenazim . While some have argued that it functions for Israel much as The New York Times does for the United States, as a newspaper of record, others have compared its strongly left-liberal bias to Fox News's conservative bias. In 2007, Shmuel Rosner , the newspaper's former U.S. correspondent, told The Nation that "people who read it are better educated and more sophisticated than most, but the rest of the country doesn't know it exists." According to former editor of the paper, Hanoch Marmari, the newspaper has lost its political influence in Israel, because it became "detached" from the country's political life.


Andrea Levin , executive director of the American pro-Israel Committee for Accuracy in Middle East Reporting (CAMERA), said the newspaper was doing "damage to the truth" and sometimes making serious factual errors but not often correcting them.

According to The Jerusalem
Post , Haaretz
editor-in-chief David Landau said at the 2007 Limmud conference in Moscow that he had told his staff not to report about criminal investigations against Prime Minister Ariel Sharon in order to promote Sharon's 2004–2005 Gaza disengagement plan .

In April 2017, Haaretz
was at the center of controversy in Israel when it published an op-ed by a staff writer that said the religious right is worse than Hezbollah . Widespread condemnation followed, including from Prime Minister Benjamin Netanyahu
Benjamin Netanyahu
, President Reuven Rivlin , and other government ministers and MPs , as well as from Opposition Leader Isaac Herzog
Isaac Herzog


operates both Hebrew
and English language websites. The two sites offer up-to-the-minute breaking news, live Q"> , the English online edition has an Alexa rank of 2,683 worldwide and 2,861 in the United States. The two sites fall under the supervision of Lior Kodner, the head of digital media for the Haaretz
Group. Individually, Simon Spungin is the editor of Haaretz.com (English) and Avi Scharf is the editor of Haaretz.co.il (Hebrew).


The Haaretz
building is located on Schocken Street in south Tel Aviv .



* Ruth Almog – literature, publicist * Moshe Arens – columnist * Noam Ben Ze\'ev – music critic * Aluf Benn – editor-in-chief * Meron Benvenisti – political columnist * Bradley Burston – political columnist * Lily Galili * Doram Gaunt – food columnist * Avirama Golan * Michael Handelzalts – theater critic, columnist * Amos Harel – military correspondent * Israel Harel – columnist * Danna Harman – feature writer * Amira Hass – Ramallah-based Palestinian affairs correspondent. * Avi Issacharoff – military correspondent * Sayed Kashua – satiric columnist, author * Uri Klein – film critic * Yitzhak Laor – publicist * Alex Levac – photo columnist * Gideon Levy – Palestinian affairs columnist * Yoel Marcus – political commentator, publicist * Merav Michaeli – cultural and political commentator * Amir Oren – military affairs * Anshel Pfeffer – political and military affairs * Tsafrir Rinat – environmental issues * Doron Rosenblum – satirist, publicist * Tom Segev
Tom Segev
– historian, political commentator * Ari Shavit – political columnist * Yair Sheleg – Jewish religious affairs * Nehemia Shtrasler – economic affairs, publicist * Simon Spungin – Managing Editor, English Edition * Ze\'ev Sternhell – political commentary * Yossi Verter – political reporter * Esther Zandberg – architecture * Benny Ziffer – literature, publicist


Passengers on board a Palestine Airways Short Scion , 1939. The second passenger on the left is reading Haaretz.

* Natan Alterman * Ehud Asheri * Yoram Bronowski – literary critic, TV critic * Arie Caspi * Amos Elon – correspondent, editor, writer * Boaz Evron * Jerrold Kessel * Tami Litani * Yossi Melman
Yossi Melman
– former intelligence correspondent * Ran Reznick – health issues * Natasha Mozgovaya
Natasha Mozgovaya
– former U.S. correspondent * Danny Rubinstein – former Arab affairs analyst * Gideon Samet – political commentator * Yossi Sarid – politician, publicist * Ze\'ev Schiff – military and defense analyst * Daniel Ben Simon * Ruth Sinai – social welfare and humanitarian issues * Gidi Avivi – popular music critic * Ze\'ev Segal – law * Nadav Shragai * Daniel Rogov – food and wine critic * Akiva Eldar – diplomatic affairs analyst * Aviva Lori * Pavel Wolberg – photographer


* Journalism portal * Israel portal

* Culture of Israel * Economy of Israel * List of newspapers in Israel


* ^ A B " Aluf Benn named new editor-in-chief of Haaretz". Haaretz. 1 August 2011. Retrieved 10 February 2013. * ^ A B " Dov Alfon named as new Haaretz
editor-in-chief". Haaretz. 12 February 2008. Retrieved 10 February 2013. * ^ "Israel". Press Reference. Retrieved 5 March 2010. * ^ A B Sigan, Lilac (5 August 2016). "I\'m Going to Take a Break, Sorry". The Huffington Post
The Huffington Post
. Retrieved 13 December 2016. * ^ A B "Once again, media survey puts Israel Hayom at No. 1 in Israel". Israel Hayom . 26 July 2016. Retrieved 13 December 2016. * ^ "TAU – Institute of Jewish Press and Communications – The Andrea and Charles Bronfman Center". Tel Aviv
Tel Aviv
University . Archived from the original on 25 September 2012. Retrieved 10 February 2013. * ^ A B C "Israel — Hebrew- and English-Language Media Guide" (PDF). Open Source Center . 16 September 2008. Retrieved 13 February 2014. * ^ A B Marmari, Hanoch (16 April 2004). "A fine and fragile balance". Haaretz. Retrieved 10 February 2013.

* ^ Cohen, Yoel. "Israel Society and Culture: Haaretz". Jewish Virtual Library . Retrieved 12 January 2015. "Goldberg, Isaac Leib (1860-1935) Papers". Yivo Institute for Jewish Research. Retrieved 10 January 2015. * ^ "Newspapers, Hebrew". Encyclopedia Judaica. 12. Jerusalem: Keter Books. 1978. * ^ Tom Segev
Tom Segev
(18 March 2010). " Haaretz
history". Haaretz. Retrieved 5 October 2014. * ^ Amos Schocken (18 September 2002). "A newspaper\'s mission". Haaretz. Retrieved 5 October 2014. * ^ "M. DuMont Schauberg. Press-release". Dumont.eu. Archived from the original on 26 February 2012. Retrieved 10 February 2013. * ^ Koren, Ronny (13 August 2006). "Germany\'s DuMont invests 25m euros in Haaretz". Haaretz. Retrieved 5 October 2014. * ^ "Haaretz\'s \'Nazi problem\'". Ynetnews . 20 June 1995. Retrieved 10 February 2013. * ^ Li-or Averbach (12 June 2011). "Russian immigrant billionaire buys 20% of "Haaretz"". Globes . Retrieved 5 October 2014. * ^ Koopmans, Ofira (4 October 2012). "Journalists at Israel\'s Haaretz
newspaper strike over job cuts". Europe Online. Archived from the original on 27 May 2013. Retrieved 12 October 2012. * ^ "\'Haaretz\' daily not printed today". Globes . 4 October 2012. Retrieved 5 October 2014. * ^ A B C Remnick, David (28 February 2011). "The Dissenters". The New Yorker . Retrieved 12 October 2012. * ^ "About Haaretz". Haaretz. Retrieved 5 October 2014.

* ^

* Kaspî, Dān (January 1986). Media Decentralization: The Case of Israel\'s Local Newspapers. Transaction Publishers . pp. 16–. ISBN 978-1-4128-2833-8 . * Sharkansky, Ira (2000). The Politics of Religion and the Religion of Politics: Looking at Israel. Lexington Books . * "Israeli media vents fury at Likud". BBC
News . 17 December 2002. Retrieved 4 May 2010.

* ^ Mya Guarnieri (6 February 2011). "The death of Israeli democracy" (English ed.). Al Jazeera
Al Jazeera
. Retrieved 5 October 2014.

* ^

* "Sharon orders Gaza pullout plan". BBC
News . 2 February 2004. Retrieved 5 March 2010. * "Israeli authors urge ceasefire talks with Hamas". Reuters
. 24 September 2007. Retrieved 5 October 2014. * "Propaganda war". The Economist
The Economist
. 16 August 2014. Retrieved 5 March 2010.

* ^ "The press in Israel". BBC
News . 8 May 2006. Retrieved 13 February 2014. * ^ Sharkansky, Ira (2005). Governing Israel: Chosen People, Promised Land, & Prophetic Tradition. New Brunswick, New Jersey: Transaction Publishers . p. 43. ISBN 978-0-7658-0277-4 . * ^ Goldberg, J. J. (3 April 2009). "Are Religious Soldiers To Blame for Alleged Abuse?". The Forward . Retrieved 5 October 2014. * ^ A B C D Stephen Glain (24 September 2007). "Ha\'aretz, Israel\'s Liberal Beacon". The Nation . Retrieved 13 February 2014. * ^ Matt Viser (September 2003). "Attempted Objectivity: An Analysis of the New York Times and Ha'aretz and their Portrayals of the Palestinian-Israeli Conflict". The International Journal of Press/Politics. 8 (4): 114–120. doi :10.1177/1081180X03256999 . This study explores the biases, pro-Israeli and pro-Palestinian, by looking at quantitative indicators of news coverage in the New York Times and Ha'aretz. Several time periods were examined (1987-88, 2000-01, and post-September 11, 2001), using multiple indicators. By these measures, The New York Times
The New York Times
is more favorable toward the Israelis than the Palestinians, and the partiality has become more pronounced with time. Haaretz
is also more favorable toward the Israelis, but less so than the Times. * ^ פרייס, נועה (25 July 2016). "סקר TGI מחצית 2016: "ישראל היום" מגדיל את הפער; "הארץ" קורס" (in Hebrew). Walla!. Retrieved 18 November 2016. * ^ Beckerman, Gal (September–October 2005). "Disengaged". Columbia Journalism Review
Columbia Journalism Review
. Archived from the original on 7 October 2007. Retrieved 21 June 2007. * ^ " Israel Hayom Surpasses Yedioth Ahronoth
Yedioth Ahronoth
to Become Country\'s Most-Read Newspaper". Israel Hayom Newsletter. 20 July 2011. Retrieved 21 July 2011. * ^ Averbach, Li-or (5 December 2013). "\'Haaretz\' to lay off 5% of workforce". Globes . Retrieved 5 October 2014.

* ^

* Karpin, Michael (2006). The Bomb in the Basement. New York: Simon & Schuster . p. ix. ISBN 0-7432-6595-5 . * Manji, Irshad (2003). The Trouble with Islam Today. New York: St. Martin\'s Press . p. 75. ISBN 0-312-32700-5 . * Parks, Michael (23 March 1993). "Next Step: 4 Israelis Jostle to Lead Likud Out of Wilderness". Los Angeles Times
Los Angeles Times
. Retrieved 7 April 2012. * Rabinovich-Einy, Orna (Winter 2007). "Beyond IDR: Resolving Hospital Disputes and Healing Ailing Organizations Through ITR". St. John's Law Review. 81 (1/2): 173. (subscription required) * Yakira, Elhanan (2010). Post-Zionism, Post-Holocaust: Three Essays on Denial, Forgetting, and the Delegitimation of Israel. Cambridge University Press . p. 210. ISBN 978-0-521-11110-2 .

* ^

* Zertal, Idith; Galai, Chaya (2005). Israel\'s Holocaust and the Politics of Nationhood. Cambridge University Press
Cambridge University Press
. p. 218. * Poole, Elizabeth; Richardson, John E. (2006). Muslims and the News Media. I.B. Tauris . p. 143.

* ^ Caspi, Dan ; Limor, Yehiel (1999). The IN/Outsiders: Mass Media in Israel. Hampton Press . p. 79. * ^ Slater, Jerome (Fall 2007). "Muting the Alarm over the Israeli-Palestinian Conflict: "The New York Times" versus "Haaretz", 2000-06". International Security. 32 (2). JSTOR
30133876 . doi :10.1162/isec.2007.32.2.84 . There is a widespread consensus in Israel and elsewhere that Haaretz
is Israel's best and most prestigious newspaper—in effect, the Israeli equivalent of the New York Times. (subscription required) * ^ Brown, Davis; Michael L. Gross; Tamar Meisels; Jerome Slater (Summer 2013). "Just War Theory and the 2008–09 Gaza Invasion". International Security. 38 (1): 160–173. doi :10.1162/isec_c_00129 . ... Haaretz, a Hebrew-English newspaper as well known for its strongly left-liberal bias as Fox News is for its conservative bias. access-date= requires url= (help )(subscription required) * ^ עורך \\'הארץ\\' לשעבר: \\'הארץ\\' איבד את מעמדו הציבורי (IN HEBREW). NRG MAARIV . 8 JANUARY 2013. RETRIEVED 5 OCTOBER 2014. * ^ Ross, Oakland (5 October 2008). "News and views that inspire love or kindle hatred". Toronto Star
Toronto Star
. Archived from the original on 4 February 2013. Retrieved 13 February 2014. * ^ Haviv Rettig Gur (25 October 2007). " Limmud diary: Creme de la Kremlin?". The Jerusalem
Post . Retrieved 5 October 2014. * ^ "Paper draws fire for op-ed calling national religious worse than Hezbollah", Times of Israel, 13 April 2017. * ^ " Haaretz
slammed for article calling national religious \'worse than Hezbollah\'", Ynetnews , 13 April 2017. * ^ " Haaretz
op-ed draws condemnations across the political spectrum", Israel Hayom, 13 April 2017. * ^ "הארץ" (in Hebrew). * ^ " Haaretz
Daily Newspaper Israel". Retrieved 10 February 2013. * ^ "Haaretz.com Site Info". Alexa Internet
Alexa Internet
. Retrieved 5 October 2014. * ^ "Haaretz.com\'s Bradley Burston wins award for Mideast writing". Haaretz. 15 September 2006. Retrieved 5 October 2014. * ^ Zur Glozman, Masha (4 January 2013). "The million Russians that Changed Israel to its core". Haaretz. Retrieved 10 February 2013. * ^ A B Asaf Carmel (28 October 2009). " Haaretz
reporters Klein, Reznick win Sokolov Award for Journalism". Haaretz. Archived from the original on 2 August 2007. * ^ Carmel, Asaf (9 November 2007). "Fellow journalists to honor Haaretz
commentator Yoel Marcus in Eilat". Haaretz. Retrieved 5 October 2014. * ^ Ari Shavit (9 December 2002). "No Man\'s Land: The idea of a city disappears". The New Yorker
The New Yorker
. Retrieved 5 October 2014. * ^ Elan Ezrachi, Ph.D. (c. 2000). "Jewish Renaissance and Renewal in Israel". Dorot and Nathan Cummings Foundations. Archived from the original on 26 April 2004. * ^ Carmel, Asaf (3 March 2008). " Haaretz
journalist Ehud Asheri dies of cancer at 57". Haaretz. Retrieved 5 October 2014. * ^ Orna Coussin (21 September 2007). "A compelling lesson". Haaretz. Retrieved 5 October 2014. Review of Arie Caspi. Hazakim al halashim (Strong Over the Weak). Xargol/Am Oved. * ^ Aviva Lori (3 July 2008). "The long goodbye". Haaretz. Retrieved 5 October 2014. * ^ Ben Simon, Daniel (13 June 2008). "Daniel Ben-Simon: Why I\'m leaving journalism for politics". Haaretz. Retrieved 5 October 2014. * ^ Avivi, Gidi (18 July 2001). "Irresistible look at a master". Haaretz. Retrieved 10 February 2013. * ^ "News in Brief". Haaretz. 5 October 2007. Retrieved 5 October 2014. * ^ Ofer Aderet (9 October 2013). "Aviva Lori, veteran writer for Haaretz
Magazine, passes away". Haaretz. Retrieved 5 October 2014.


* Merrill, John C. ; Fisher, Harold A. (1980). The world's great dailies: profiles of fifty newspapers. * Remnick, David (28 February 2011). "The Dissenters – Haaretz prides itself on being the conscience of Israel. Does it have a future?". The New Yorker
The New Yorker
. * Rosner, Shmuel (11 May 2017). "The People vs. Haaretz". The New York Times . * Schult, Christoph (31 December 2008). "Problems at Israel\'s Haaretz: Newspaper Without a Country". Der Spiegel
Der Spiegel


Wikimedia Commons has media related to HAARETZ .

* Haaretz
(in English) * Haaretz
(in Hebrew) * "About Haaretz". Haaretz. 12 July 2001.

* v * t * e

Newspapers in Israel