HOME
        TheInfoList






France 2
France 2 2018.svg
CountryFrance
Broadcast areaEurope, Middle East, Africa, Americas and Australia
SloganNos différences nous rassemblent.
Programming
Picture format1080i HDTV
(downscaled to 16:9 576i for the SDTV feed)
Ownership
OwnerFrance Télévisions
Sister channelsFrance 3
France 5
History
Launched18 April 1964; 56 years ago (1964-04-18)
Former namesLa deuxième chaîne de la RTF (1964)
La deuxième chaîne de l’ORTF (1964 – 1975)
Antenne 2 (1975 – 1992)
Links
Websitewww.france2.fr
Availability
Terrestrial
TNTChannel 2 (HD)
TNT in Overseas FranceChannel 2 or 3 or 4
Cable
Ziggo (Netherlands)TV Française Ziggo App Channel 3 (HD)
Vodafone (Germany)Channel 685
Unitymedia (Germany)Channel 18 (SD)
Caiway (Netherlands)Channel 224 (SD)
DELTA (Netherlands)Channel 501 (SD)
Telenet (Belgium)Channel 25 (Wallonia & Brussels)
Channel 151 (Flanders)
VOO (Belgium)Channel 8
SFR (Luxembourg)Channel 41
UPC SwitzerlandChannel 4 (Romandy)
Channel 304 (Deutschswizz)
Channel 504 (Ticino)
Satellite
Canal+Channel 2
TNTSAT
Fransat
Channel 2
TéléSATChannel 11
Canal+ Réunion /
Calédonie /
Caraïbes
Channel 12
Platforma Canal+Channel 232
TV VlaanderenChannel 63
Meo (Portugal)Channel 256
Canal+ AfriqueChannel

France 2 (pronounced [fʁɑ̃s dø]) is a French public national television channel. It is part of the state-owned France Télévisions group, along with France 3, France 4, and France 5. France Télévisions also participates in ARTE and EuroNews.

Since 3:20 CET on 7 April 2008, all France 2 programming has been broadcast in 16:9 widescreen format[1] over the French analogue and digital terrestrial television. An HD simulcast feed of France 2 has been broadcasting on satellite provider CanalSat since 1 July 2008 and on digital terrestrial television since 30 October 2008.[2]

Leaders of France 2

General President-Director
  • Since 7 September 1992, the position of general President-Director of France 2 has governed over both France 2 and France Télévision.
General Directors
From 1975, Antenne 2 was available in Italy (regions of Tuscany, Lazio, Lower Veneto and parts of Lombardy and Liguria) using SECAM and since 1983 using PAL until 2003 when the frequencies were sold to various television networks like such as Canale Italia and Gruppo Editoriale L'Espresso.

Since 11 December 2006, France 2 was again made available across Italy on Digital terrestrial television until 7 June 2007, when it was replaced by all-news French TV network France 24.

France 2 is now only available in Aosta Valley due to Italian self-government laws, and in the border zones because of natural spillover.

Controversy

Lebanese Civil War kidnapping of Antenne 2 news team

In March 1986, an Antenne 2 news team was kidnapped in Beirut while reporting on the Lebanese Civil War. Philippe Rochot, Georges Hansen, Aurel Cornéa and Jean-Louis Normandin were four of many Western hostages held by terrorists during the conflict. During the opening sequences of Antenne 2 news bulletins, the headlines would be followed by a reminder of the French hostages held in Lebanon, including others such as Michel Seurat and Jean-Paul Kaufman, with names, photos and the length of their captivity. Within a year, most of the news team had been released and returned to France, but the reminders continued until all the hostages had been freed.

Muhammad al-Durrah shooting

On 30 September 2000, France 2 aired the famous footage of the shooting of Muhammad al-Durrah in the Gaza Strip. The scene was filmed by a Palestinian journalist, Talal Abu Rahma, who worked for the station.[12] The voiceover, blaming the killing on fire from the Israeli Defence Forces, was provided by the channel's reporter Charles Enderlin. Subsequently, that account was put in doubt, with others suggesting that the fatal shots could not have come from the IDF position.[13] France 2 later launched libel actions against commentators who alleged that the incident was staged. France 2 won a case against one of those critics, Philippe Karsenty who was eventually and definitely fined €7,000 by the Court of Appeal of Paris in 2013.[14] Karsenty had been convicted in 2006, acquitted in appeal in 2008,[15] which decision was cancelled in 2012 by the Cour de cassation.

2008–2009 Israel-Gaza Conflict

France 2 has been accused of airing misleading footage of the event that was biased against Israel during the 2008–2009 Gaza conflict.[16] It aired portion of a video that purported to show destruction caused by the Israel Air Force in January 2009, but was shown to be a different incident from 2005 in which the IDF denied having any involvement.[17][18] After being alerted to the error by bloggers,[19] France 2 acknowledged the error and formally apologized in the magazine Le Figaro, saying that it was an "internal malfunction" caused by their staff having "worked too fast."[16][20][21]

2013 report on weapons smuggling from Serbia to France

France 2 has been accused of knowingly producing and airing a news item whose key part it fabricated and staged.

On 7 March 2013, France 2 aired an eight-minute investigative report purporting to expose a weapons smuggling channel from Serbia to France. The report authors, journalists Franck Genauzeau and Régis Mathé, traveled to Serbia in February 2013 where they filmed a story claiming that Serbia is a hub for international weapons smuggling. Among its footage, the report showed two masked men – identifi

Since 11 December 2006, France 2 was again made available across Italy on Digital terrestrial television until 7 June 2007, when it was replaced by all-news French TV network France 24.

France 2 is now only available in Aosta Valley due to Italian self-government laws, and in the border zones because of natural spillover.

In March 1986, an Antenne 2 news team was kidnapped in Beirut while reporting on the Lebanese Civil War. Philippe Rochot, Georges Hansen, Aurel Cornéa and Jean-Louis Normandin were four of many Western hostages held by terrorists during the conflict. During the opening sequences of Antenne 2 news bulletins, the headlines would be followed by a reminder of the French hostages held in Lebanon, including others such as Michel Seurat and Jean-Paul Kaufman, with names, photos and the length of their captivity. Within a year, most of the news team had been released and returned to France, but the reminders continued until all the hostages had been freed.

Muhammad al-Durrah shooting

On 30 September 2000, France 2 aired the famous footage of the shooting of Muhammad al-Durrah in the Gaza Strip. The scene was filmed by a Palestinian journalist, Tala

On 30 September 2000, France 2 aired the famous footage of the shooting of Muhammad al-Durrah in the Gaza Strip. The scene was filmed by a Palestinian journalist, Talal Abu Rahma, who worked for the station.[12] The voiceover, blaming the killing on fire from the Israeli Defence Forces, was provided by the channel's reporter Charles Enderlin. Subsequently, that account was put in doubt, with others suggesting that the fatal shots could not have come from the IDF position.[13] France 2 later launched libel actions against commentators who alleged that the incident was staged. France 2 won a case against one of those critics, Philippe Karsenty who was eventually and definitely fined €7,000 by the Court of Appeal of Paris in 2013.[14] Karsenty had been convicted in 2006, acquitted in appeal in 2008,[15] which decision was cancelled in 2012 by the Cour de cassation.

2008–2009 Israel-Gaza ConflictFrance 2 has been accused of knowingly producing and airing a news item whose key part it fabricated and staged.

On 7 March 2013, France 2 aired an eight-minute investigative report purporting to expose a weapons smuggling channel from Serbia to France. The report authors, journalists Franck Genauzeau and Franck Genauzeau and Régis Mathé, traveled to Serbia in February 2013 where they filmed a story claiming that Serbia is a hub for international weapons smuggling. Among its footage, the report showed two masked men – identified as Serbian weapons smugglers – who talked about their supposed illegal activity while showing off some of the weaponry: in particular two hand guns and one AK-47 Kalashnikov. They're also shown firing off rounds in the woods.[22]

After the report aired, the Serbian police's criminal department (UKP) conducted a month-long investigation, revealing its findings in May 2013 that parts of the French news story were staged with full knowledge of the two France 2 journalists.[23]

According to the police report, Genauzeau and Mathé arrived in Belgrade where they hired a local media fixer named Aleksandar M. who was employed at a Serbian news agency, giving him the task of finding weapons smugglers willing to go before a camera. Aleksandar M. apparently contacted his cousin Nenad Mirković and told him that the French were willing to pay €800 for weapons smugglers. At this point Mirković decided that he himself will appear on camera and also contacted his friend Žarko Blagojević to do the same. In order to make their act more credible, they then obtained two handguns – Zastava 9mm and 7.56mm – from Blagojević's father-in-law and father respectively. They also decided to get an automatic weapon by buying it from certain Milorad Novaković, a resident of Umka. Apparently, the two first offered him €200, but Novaković wanted €350, at which point they went back to two French journalists asking for more money and getting it.

Coached by Genauzeau and Mathé, the footage featuring masked Blagojević and Mirković was shot at a house owned by Blagojević's friend in Umka. Afterwards, they went into the nearby woods in Duboko near Umka where they fired off a few rounds for the cameras. They then returned the two handguns to Blagojević's father and father in law before selling the Kalashnikov for €100. According to the Serbian police report, Aleksandar M. was paid €300 by the French journalists while Mirković and Blagojević split the €800 between themselves.

Serbian foreign minister Ivan Mrkić reacted to the police report by "seeking explanations from France as the ministry looks to make sure the untruths from the report are clarified".[24]


mysqli_error: