HOME
The Info List - Daily Express





The Daily Express
Daily Express
is a daily national middle market[2] tabloid newspaper in the United Kingdom. It is the flagship title of Express Newspapers, a subsidiary of Northern & Shell (which is owned by publisher Trinity Mirror). It was first published as a broadsheet in 1900 by Sir Arthur Pearson. Its sister paper, the Sunday Express, was launched in 1918. As of December 2016, it had an average daily circulation of 391,626.[3] The paper was acquired by Richard Desmond
Richard Desmond
in 2000. Hugh Whittow has served as the paper's editor since February 2011. The paper's editorial stances have often been seen as aligned to the UK Independence Party (UKIP), Euroscepticism
Euroscepticism
and many other right wing factions including the right wing of the Conservative Party, being a voice of Right-wing populism
Right-wing populism
and towards the Republican Party in US reports, and in some factions of the editorship may show sympathies or support for the Alt-right.[4][5][6] On 9 February 2018, publisher Trinity Mirror
Trinity Mirror
announced it would be acquiring the Daily Express' parent company Northern and Shell Media in a deal worth £126.7m.[7] In addition to its sister paper, Express Newspapers
Express Newspapers
also publishes the red top newspapers the Daily Star and Daily Star Sunday.

Contents

1 History

1.1 Richard Desmond
Richard Desmond
era

2 Sunday Express 3 Controversies

3.1 John Bodkin Adams 3.2 Dunblane 3.3 Diana, Princess of Wales 3.4 Madeleine McCann 3.5 Accusations of xenophobia

4 Editors

4.1 Daily Express 4.2 Sunday Express

5 Notable columnists and staff

5.1 Current 5.2 Past

6 Political allegiance

6.1 'Crusade for Freedom'

7 See also 8 Notes 9 References 10 External links

History[edit]

Exterior of Owen Williams' Daily Express
Daily Express
Building in Manchester.

Exterior of Daily Express
Daily Express
Building in London, designed by Ellis and Clark.

The Daily Express
Daily Express
was founded in 1900 by Sir Arthur Pearson, with the first issue appearing on 24 April 1900.[8] Pearson, who had lost his sight to glaucoma in 1913,[9] sold the title to the future Lord Beaverbrook in 1916.[10] It was one of the first papers to place news instead of advertisements on its front page[10] along with carrying gossip, sports, and women's features. It was also the first newspaper in Britain to have a crossword puzzle. The Express began printing copies in Manchester in 1927 and in 1931, the publication moved to 120 Fleet Street, a specially commissioned art deco building. Under Beaverbrook, the newspaper achieved a phenomenally high circulation, setting records for newspaper sales several times throughout the 1930s.[11] Its success was partly due to its aggressive marketing campaign and a vigorous circulation war with other populist newspapers.[12] Arthur Christiansen became editor in October 1933. Under his editorial direction sales climbed from two million in 1936 to four million in 1949. He retired in 1957.[13] The paper also featured Alfred Bestall's Rupert Bear
Rupert Bear
cartoon[14] and satirical cartoons by Carl Giles
Carl Giles
which it began publishing in the 1940s.[15] On 24 March 1933, a front-page headline titled "Judea Declares War on Germany" (because of the Anti-Nazi boycott of 1933) was published by the Daily Express.[16] During the late thirties, the paper was a strong advocate of the appeasement policies of the Chamberlain government, due to the direct influence of its owner Lord Beaverbrook.[17] The ruralist author Henry Williamson wrote for the paper on many occasions for half a century, practically the whole of his career.[18] He also wrote for the Sunday Express at the beginning of his career.[19] In 1938, the publication moved to the Daily Express
Daily Express
Building, Manchester (sometimes nicknamed the 'Black Lubyianka') designed by Owen Williams on the same site in Great Ancoats Street.[20] It opened a similar building in Glasgow in 1936 in Albion Street. Glasgow printing ended in 1974[21] and Manchester in 1989 on the company's own presses.[22] Johnston Press
Johnston Press
has a five-year deal, begun in March 2015, to print the northern editions of the Daily Express, Daily Star, Sunday Express and the Daily Star Sunday at its Dinnington site in Sheffield.[23] The Scottish edition is printed by facsimile in Glasgow by contract printers, the London
London
editions at Westferry Printers.[24] In March 1962, Beaverbrook was attacked in the House of Commons for running "a sustained vendetta" against the British Royal Family
British Royal Family
in the Express titles.[25] In the same month, the Duke of Edinburgh described the Express as "a bloody awful newspaper. It is full of lies, scandal and imagination. It is a vicious paper."[26] At the height of Beaverbrook's time in control in 1948, he told a Royal Commission on the press that he ran his papers "purely for the purpose of making propaganda".[27][28] The arrival of television, and the public's changing interests, took their toll on circulation, and following Beaverbrook's death in 1964, the paper's circulation declined for several years. During this period, the Express, practically alone among mainstream newspapers, was vehemently opposed to entry into what became the European Economic Community.[11]

"[I run the paper] purely for the purpose of making propaganda and with no other motive".

Lord Beaverbrook, former owner (1948).[27]

Partially as a result of the rejuvenation of the Daily Mail
Daily Mail
under the editorship of David English and the emergence of The Sun under the ownership of Rupert Murdoch
Rupert Murdoch
and editorship of Larry Lamb, average daily sales of the Express dropped below four million in 1967, below three million in 1975, and below two million in 1984.[29] The Daily Express switched from broadsheet to tabloid in 1977[30] (the Mail having done so six years earlier), and was bought by the construction company Trafalgar House in the same year.[31] Its publishing company, Beaverbrook Newspapers, was renamed Express Newspapers.[32] In 1982, Trafalgar House spun off its publishing interests into a new company, Fleet Holdings, under the leadership of Lord Matthews, but this succumbed to a hostile takeover by United Newspapers
United Newspapers
in 1985.[33] Under United's ownership, the Express titles moved from Fleet Street to Blackfriars Road
Blackfriars Road
in 1989.[34] Express Newspapers
Express Newspapers
was sold to publisher Richard Desmond
Richard Desmond
in 2000, and the names of the newspapers reverted to Daily Express
Daily Express
and Sunday Express.[citation needed] In 2004, the newspaper moved to its present location on Lower Thames Street in the City of London.[11] On 31 October 2005, UK Media Group Entertainment Rights secured majority interest from the Daily Express
Daily Express
for Rupert Bear. They paid £6 million for a 66.6% control of the character. The Express Newspaper retains minority interest of one-third plus the right to publish Rupert Bear
Rupert Bear
stories in certain Express publications.[35] Richard Desmond
Richard Desmond
era[edit]

In 2000, Express Newspapers
Express Newspapers
was bought by Richard Desmond
Richard Desmond
(left)

In 2000, Express Newspapers
Express Newspapers
was bought by Richard Desmond, publisher of titles such as the celebrity magazine OK!, for £125 million. At the time of the acquisition, controversy surrounded the deal since Desmond also owned a number of softcore pornography magazines.[36] As a result of Desmond's purchase of the paper, many staff including the then editor, Rosie Boycott, and columnist Peter Hitchens
Peter Hitchens
departed from the company.[37] Hitchens moved on to The Mail on Sunday, saying that working for the new owner was a moral conflict of interest since he had always attacked the pornographic magazines Desmond published at the time.[38] Despite their divergent politics, Boycott respected Hitchens.[39] In 2007, Express Newspapers
Express Newspapers
left the National Publishers Association due to unpaid fees.[40] Since payments made to the NPA fund the Press Complaints Commission, it is possible that the Express and its sister papers could cease being regulated by the PCC. The chairman of the Press Standards Board of Finance, which manages PCC funds, described Express Newspapers
Express Newspapers
as a "rogue publisher".[41] The Express group lost an unusually large number of high-profile libel cases in 2008–2009; it was forced to pay damages to people involved in the Madeleine McCann
Madeleine McCann
case (see below), a member of the Muslim Council of Britain, footballer Marco Materazzi, and sports agent Willie McKay. The string of losses led the media commentator Roy Greenslade to conclude that Express Newspapers
Express Newspapers
(which also publishes the Star titles) paid out more in libel damages over that period than any other newspaper group. Although most of the individual amounts paid were not disclosed, the total damages were recorded at £1,570,000.[42] Greenslade characterised Desmond as a "rogue proprietor".[42] In late 2008, Express Newspapers
Express Newspapers
began a redundancy plan, which involved cutting 80 jobs in an effort to reduce costs by £2.5 million; however, too few staff were willing to take voluntary redundancy.[43] [44] In early 2008, a previous cost-cutting exercise by the group triggered the first 24-hour national press strike in the UK for 18 years.[45] In late August 2009, plans for a further 70 redundancies were announced, affecting journalists across Express Newspapers
Express Newspapers
(including the Daily and Sunday Express, the Daily Star, and the Daily Star Sunday).[46] In August 2009, the Advertising Standards Authority criticised the company for running advertorials as features alongside adverts for the same products. The ASA noted that the pieces were 'always and uniquely favourable to the product featured in the accompanying ads and contained claims that have been or would be likely to be prohibited in advertisements'[47][48][49][50] In January 2010, the Daily Express
Daily Express
was censured by the Advertising Standards Authority over a front-page promotion for "free" fireworks. This led to comment that the Express has become "the Ryanair of Fleet Street", in that it is a "frequent offender" which pays little heed to the ASA's criticisms.[51] In May 2010, Desmond announced a commitment of £100 million over the next five years to buy much-needed new equipment for the printing plants, beginning with the immediate purchase of four new presses, amid industry rumours that he was going to establish a new printing plant in the north of London, at Luton. On 31 December 2010, the Daily Express, along with all the media titles in Desmond's Northern & Shell group, were officially excluded from the Press Complaints Commission
Press Complaints Commission
after withholding payment.[52] Lord Black, chairman of PressBof, the PCC's parent organisation, called this "a deeply regrettable decision".[53] According to Press Gazette, as of December 2016, circulation figures showed gross sales of its long-standing rival the Daily Mail
Daily Mail
are at 1,491,264 compared with 391,626 for the Daily Express.[3] Along with several other newspapers, the full run of the Daily Express has been digitised and is available at UK Press Online.[54] In September 2017, Daily Mirror
Daily Mirror
publisher Trinity Mirror
Trinity Mirror
announced its interest in buying 100% of Express Newspapers
Express Newspapers
from Desmond. The Financial Times
Financial Times
called it potentially the biggest change in the British newspaper industry for a decade.[55] Sunday Express[edit]

Front page of Sunday Express, 7 May 2011

For the former Montreal weekly newspaper, see Sunday Express (Montreal). The Sunday Express was launched in 1918.[56] It is edited by Martin Townsend. Its circulation in December 2016 was 335,271.[3] Controversies[edit] John Bodkin Adams[edit] Suspected serial killer Dr John Bodkin Adams
John Bodkin Adams
was arrested in 1956 accused of murdering up to 400 of his wealthy patients in Eastbourne, England.[57] The press, egged on by police leaks, unanimously declared Adams guilty, except for Percy Hoskins, chief crime reporter for the Express.[58] Hoskins was adamant that Adams was merely a naive doctor prosecuted by an overzealous detective, Herbert Hannam, whom Hoskins disliked from previous cases.[58] The Express, under Hoskins' direction, was therefore the only major paper to defend Adams, causing Lord Beaverbrook
Lord Beaverbrook
to question Hoskins's stance on the matter frequently.[58] Adams was tried for the murder of Edith Alice Morrell
Edith Alice Morrell
in 1957 and found not guilty (a second count was withdrawn controversially). After the case, a jubilant Beaverbrook phoned Hoskins and said: "Two people were acquitted today", meaning Hoskins as well.[58] The Express then carried an exclusive interview with Adams, who was interviewed by Hoskins for two weeks after the trial in a safe house away from other newspapers. According to archives released in 2003, Adams was thought by police to have killed 163 patients.[57] Dunblane[edit] Main article: Sunday Express Dunblane controversy On 8 March 2009, the Scottish edition of the Sunday Express published a front-page article critical of survivors of the 1996 Dunblane massacre, entitled "Anniversary Shame of Dunblane Survivors". The article criticised the 18-year-old survivors for posting "shocking blogs and photographs of themselves on the internet", revealing that they drank alcohol, made rude gestures and talked about their sex lives.[59] The article provoked several complaints, leading to the printing of a front-page apology a fortnight later,[60] and a subsequent adjudication by the Press Complaints Commission
Press Complaints Commission
described the article as a "serious error of judgement" and stated, "Although the editor had taken steps to resolve the complaint, and rightly published an apology, the breach of the Code was so serious that no apology could remedy it". Diana, Princess of Wales[edit] The Daily Express
Daily Express
has a reputation for consistently printing conspiracy theories about the death of Diana, Princess of Wales as front-page news, earning it the nickname the Daily Ex-Princess;[citation needed] this has been satirised in Private Eye, the newspaper being labelled the Diana Express or the Di'ly Express, and has been attributed to Desmond's close friendship with regular Eye target Mohamed Fayed.[note 1] For a long period in 2006 and 2007, these front-page stories would consistently appear on Mondays; this trend ceased only when the paper focused instead on the Madeleine McCann story (see below). Even on 7 July 2006, the anniversary of the London
London
bombings (used by most other newspapers to publish commemorations) the front page was given over to Diana. This tendency was also mocked on Have I Got News for You when on 6 November 2006, the day other papers reported the death sentence given to Saddam Hussein
Saddam Hussein
on their front pages, the Express led with "SPIES COVER UP DIANA 'MURDER'". According to The Independent
The Independent
"The Diana stories appear on Mondays because Sunday is often a quiet day."[61] In February and March 2010 the paper returned to featuring Diana stories on the front page on Mondays. In September 2013, following an allegation raised by the estranged wife of an SAS operative, the Daily Express
Daily Express
once again returned to running daily Princess Diana cover stories.[62][63][64][65][66] Madeleine McCann[edit] In the second half of 2007 the Daily Express
Daily Express
gave a large amount of coverage to the disappearance of Madeleine McCann. From 3 August 2007, the Express dedicated at least part of the next 100 front pages to Madeleine in a run that lasted until 10 November 2007. 82 of these 100 front-page articles used the headline to feature the details of the disappearance (often stylised by "MADELEINE" in red block capitals, plus a picture of the child). Though the family initially said that some journalists may have "overstepped their mark" they acknowledged the benefits in keeping the case in the public eye,[67] but argued that the coverage needed to be toned down since daily headlines are not necessarily helpful.[68] However, in March 2008, the McCanns launched a libel suit against the Daily Express
Daily Express
and its sister newspaper, the Daily Star, as well as their Sunday equivalents, following the newspapers' coverage of the case. The action concerned more than 100 stories across the four newspapers, which accused the McCanns of causing their daughter's death and covering it up.[69] One immediate consequence of the action was that Express Newspapers
Express Newspapers
pulled all references to Madeleine from its websites.[70] In a settlement reached at the High Court of Justice, the newspapers agreed to run a front-page apology to the McCanns on 19 March 2008, publish another apology on the front pages of the Sunday editions of 23 March and make a statement of apology at the High Court. The newspapers also agreed to pay costs and substantial damages, which the McCanns said they would use to fund the search for their daughter.[69] Guardian media commentator Roy Greenslade
Roy Greenslade
said it was "unprecedented" for four major newspapers to offer front-page apologies, but also said that it was more than warranted given that the papers had committed "a substantial libel" that shamed the entire British press.[71] Craig Silverman of Regret the Error, a blog that reports media errors, argued that given how many of the stories appeared on the front page, anything less than a front-page apology would have been "unacceptable."[72] In its apology, the Express stated that "a number of articles in the newspaper have suggested that the couple caused the death of their missing daughter Madeleine and then covered it up. We acknowledge that there is no evidence whatsoever to support this theory and that Kate and Gerry are completely innocent of any involvement in their daughter's disappearance."[73] This was followed in October by an apology and payout (forwarded to the fund again) to a group who had become known as the "Tapas Seven" in relation to the case.[74] Accusations of xenophobia[edit] In 2013, the paper launched a 'Crusade' against new European Union rules of migrants from Bulgaria and Romania.[75][76] The frontpage on Thursday 31 October declared 'Britain is full and fed up. Today join your Daily Express
Daily Express
Crusade to stop new flood of Romanian and Bulgarian migrants'.[77] The Aberystwyth University
Aberystwyth University
Student Union announced a ban on the sale of the paper.[78] However, this ban was overturned in March 2016, following student campaigning in opposition to it.[79] UKIP
UKIP
leader Nigel Farage
Nigel Farage
declared that he had signed the petition, and urged other to do the same.[80] Romanian politician Cătălin Ivan expressed 'outrage' at the campaign.[81] 150,000 people signed the petition. In a statement released by The Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights (OHCHR) on 24 April 2015, the tabloid's name was mentioned in an accusation of producing hate speech, initially referring to an article in The Sun: "...To give just one glimpse of the scale of the problem, back in 2003 the Daily Express ran 22 negative front pages stories about asylum seekers and refugees in a single 31-day period".[82] Editors[edit] Daily Express[edit]

Arthur Pearson (April 1900 – 1901) Bertram Fletcher Robinson
Bertram Fletcher Robinson
(July 1900 – May 1904) Robert Maxwell Stiegler (August 1902 – April 1933)[83] R. D. Blumenfeld
R. D. Blumenfeld
(1909–1929) Beverley Baxter (1929 – October 1933) Arthur Christiansen (1933 – August 1957) Edward Pickering (1957–1961) Robert Edwards (acting) (November 1961 – February 1962) Roger Wood (1962 – May 1963) Robert Edwards (1963 – July 1965) Derek Marks (1965 – April 1971) Ian McColl (1971 – October 1974) Alastair Burnet
Alastair Burnet
(1974 – March 1976) Roy Wright (1976 – August 1977) Derek Jameson
Derek Jameson
(1977 – June 1980) Arthur Firth (1980 – October 1981) Christopher Ward (1981 – April 1983) Sir Larry Lamb (1983 – April 1986) Sir Nicholas Lloyd (1986 – November 1995) Richard Addis (November 1995 – May 1998) Rosie Boycott
Rosie Boycott
(May 1998 – January 2001) Chris Williams (January 2001 – December 2003) Peter Hill (December 2003 – February 2011) Hugh Whittow (February 2011–)

Sunday Express[edit]

1920: James Douglas 1928: James Douglas and John Gordon 1931: John Gordon 1952: Harold Keeble 1954: John Junor 1986: Robin Esser 1989: Robin Morgan 1991: Eve Pollard 1994: Brian Hitchen 1995: Sue Douglas 1996: Richard Addis 1998: Amanda Platell 1999: Michael Pilgrim 2001: Martin Townsend

Notable columnists and staff[edit] Current[edit]

Jasmine Birtles Vanessa Feltz Frederick Forsyth Adam Helliker Lucy Johnston Leo McKinstry Ross Clark Richard and Judy Ann Widdecombe

Past[edit]

H.V. Morton, journalist and travel writer J.B. Morton, better known as Beachcomber Sefton Delmer G. E. R. Gedye William Hickey Peter Hitchens Sheila Hutchins, cookery editor Andrew Marr Jenni Murray Charles Gordon McClure (1885–1933), also known as Dyke White, cartoonist Veronica Papworth Jean Rook Michael Watts ('Inspector Watts')

Political allegiance[edit] With the exception of the 2001 general election, when it backed the Labour Party,[84] the newspaper has declared its support for the Conservative Party at every general election since World War II, until 2015 where they began supporting the UK Independence Party.[6][85] However, in the 2017 UK general election the Daily Express
Daily Express
reverted to supporting the Conservative Party.[86]

1945

Conservative

1951

Conservative

1955

Conservative

1959

Conservative

1964

Conservative

1966

Conservative

1970

Conservative

February 1974

Conservative

October 1974

Conservative

1979

Conservative

1983

Conservative

1987

Conservative

1992

Conservative

1997

Conservative

2001

Labour

2005

Conservative

2010

Conservative

2015

UKIP

2017

Conservative

'Crusade for Freedom'[edit] This was the newspaper's own campaign to give the people of the United Kingdom the opportunity to add their names to a petition addressed to the Prime Minister of the United Kingdom
United Kingdom
in favour of Britain's withdrawal from the European Union. Each edition of 8 January 2011 issue had four cut-out vouchers where readers could sign the pledge and send them to the paper's HQ where the petition was being compiled, there were also further editions with the same voucher included.[87] The campaign attracted the support of many celebrities including sportsman/TV personality Sir Ian Botham[88] and Chairman of J D Wetherspoon Tim Martin[89] who both gave interviews for 8 January's special edition of the paper. The first week of the campaign saw a response of around 370,000 signatures being received (just over 50% of daily readership or around 0.6% of the UK population). See also[edit]

Journalism portal Conservatism portal Right-wing populism
Right-wing populism
portal

Scottish Daily News

Notes[edit]

^ For instance in the "Hackwatch" column of Private Eye
Private Eye
#1174, 19 December 2006.

References[edit]

^ "ABCs: Increased bulks help Telegraph become only UK newspaper to increase circulation in November". Press Gazette. Retrieved 5 February 2018.  ^ Williams, Kevin (1 January 2010). Read All about It!: A History of the British Newspaper. Routledge. ISBN 9780415346238.  ^ a b c "Print ABCs: Seven UK national newspapers losing print sales at more than 10 per cent year on year". Press Gazette. Retrieved 28 January 2017.  ^ Hall, Macer (17 April 2015). " Express Newspapers
Express Newspapers
Chairman Richard Desmond gives £1.3m to Ukip". Daily Express. Archived from the original on 20 March 2016. Retrieved 18 May 2015.  ^ "Express owner Richard Desmond
Richard Desmond
gives UKIP
UKIP
£1m". BBC
BBC
News. 16 April 2015. Archived from the original on 4 February 2016. Retrieved 18 May 2015.  ^ a b " Daily Express
Daily Express
urges British public to vote Ukip for a patriotic future". Daily Express. 6 May 2015. Archived from the original on 7 May 2015. Retrieved 18 May 2015.  ^ " Daily Mirror
Daily Mirror
owner to buy Express titles". BBC
BBC
News. 2018-02-09. Retrieved 2018-02-09.  ^ Daily Express, no.1, 24 April 1900. ^ "The late Sir Arthur Pearson, Bt, CBE". Blind Veterans UK. Archived from the original on 4 February 2016. Retrieved 2 February 2016.  ^ a b "Father of the Blind – A Portrait of Sir Arthur Pearson". andrew-norman.com. Retrieved 30 September 2017.  ^ a b c "Daily Express: A chequered history". BBC. 25 January 2001. Archived from the original on 4 February 2016.  ^ " Daily Express
Daily Express
British newspaper". Encyclopædia Britannica, Inc. Archived from the original on 4 February 2016. Retrieved 2 February 2016.  ^ "Journalism by Arthur Christiansen: The Express Way". Perspective uk North / media. Archived from the original on 4 February 2016. Retrieved 2 February 2016.  ^ "Happy 90th birthday Rupert Bear". Northern and Shell Media Publications. Archived from the original on 15 October 2013. Retrieved 2 February 2016.  ^ "Giles - Express Newspapers". JISC Arts and Humanities Council. Archived from the original on 4 February 2016. Retrieved 2 February 2016.  ^ http://socioecohistory.files.wordpress.com/2011/03/judea_declares_war_on_germany.jpg ^ Geoffrey Cox 'Countdown to War' ^ UK Press Online reveals articles dating from 'Sport among the rubbish heaps' (3 May 1921) to 'After the storm, the dance of the phantoms' (27 March 1971) ^ 'A House of No Morals', Sunday Express, 18 December 1921, and 'Scarecrow Cottage', Sunday Express, 25 December 1921 ^ "The Daily Express
Daily Express
- The Press In Great Britain". May 2015. Archived from the original on 4 February 2016.  ^ "The Kilmarnock Fact Book". Google Books / Amberley Publishing Ltd. Retrieved 3 February 2016.  ^ "Daily Express, Manchester". Engineering Timelines. Archived from the original on 4 February 2016. Retrieved 3 February 2016.  ^ "Preston printing firm to close with loss of 91 jobs". Johnston Publishing Ltd. Archived from the original on 4 February 2016. Retrieved 3 February 2016.  ^ "History of British Newspapers". cashfloat.co.uk. Retrieved 23 October 2017.  ^ "'Vendetta against Royal Family': M.P. criticizes Lord Beaverbrook", The Times, London, 21 March 1962, p.5. ^ "Royalty's Recourse", Time, New York, 30 March 1962. ^ a b Beers, Laura (2010). Your Britain: Media and the Making of the Labour Party. Harvard University Press. p. 21. ISBN 978-0-674-05002-0. In 1948, Beaverbrook told the Royal Commission on the Press that he "ran the [Express] purely for the purpose of making propaganda and with no other object....[Empire free trade] and an Empire Customs Union, Empire unity for the purpose of securing peace, and if necessary for making war. I look at it as a purely propagandist project."  ^ "Popular Newspapers during World War II". Adam Matthew Publications. Archived from the original on 28 August 2006. Retrieved 25 January 2011. If Winston Churchill was Britain's bulldog, then Lord Beaverbrook's Daily Express
Daily Express
and Sunday Express were surely his bark. His papers were always bright, lively, and fiercely patriotic, and Beaverbrook had no qualms in telling a Royal Commission on the Press that he used them "purely for the purpose of making propaganda".  ^ 'This Express rush into oblivion can be halted', Peter Preston, The Observer, 6 February 2000 ^ "Tabloid 'Express' will aim for the young", Peter Godfrey, The Times page 2, 21 January 1977 ^ 'Beaverbrook accepts £14m bid from Trafalgar House', Richard Allen, The Times
The Times
page 1, 1 July 1977 ^ 'Express group ponders two new papers', Gareth Parry, The Guardian, 25 February 1978 - "The name of Beaverbrook Newspapers will revert to its former designation, Express Newspapers" ^ 'United wins Fleet Holdings fight', William Kay, The Times
The Times
page 1, 15 October 1985 ^ 'Signs of recovery at the Express', Charles Wintour, The Times
The Times
page 38, 24 May 1989 - " Express Newspapers
Express Newspapers
has now moved from the famous black glass building to a brand new, rubber-planted spacious construction just over Blackfriars Bridge" ^ "Rupert the Bear moves to new home". BBC. Archived from the original on 4 February 2016. Retrieved 3 February 2016.  ^ "Soft-porn baron buys the Express". Telegraph Media Group Limited. Retrieved 3 February 2016.  ^ "Boycott and her deputy quit porn mogul's Daily Express
Daily Express
Editor says parting is amicable despite rift with new owner". The Herald. Glasgow. Retrieved 3 February 2016.  ^ "Veteran columnist quits Express". BBC. Archived from the original on 4 February 2016. Retrieved 3 February 2016.  ^ Peter Hitchens
Peter Hitchens
(18 December 2000). " Rosie Boycott
Rosie Boycott
hugs me: "Everything you write is complete ****," she says, "but I like you"". New Statesman. Retrieved 1 June 2015.  ^ " Express Newspapers
Express Newspapers
could be kicked out of PCC". The Guardian. Archived from the original on 4 February 2016. Retrieved 3 February 2016.  ^ "'Rogue publisher' Richard Desmond
Richard Desmond
in fallout with PCC". Press Gazette. Wilmington Business Information. 24 March 2009. Archived from the original on 29 April 2009. Retrieved 28 March 2009.  ^ a b Greenslade, Roy (11 February 2009). " Libel
Libel
pay-outs show why Desmond is a rogue proprietor". The Guardian. London. Retrieved 28 March 2009.  ^ Brook, Stephen (10 October 2008). "More than 80 jobs to go in Express cull". The Guardian. London. Retrieved 28 March 2009.  ^ Luft, Oliver (6 March 2009). " Express Newspapers
Express Newspapers
looks for fresh savings as it misses redundancy target". The Guardian. London. Retrieved 28 March 2009.  ^ Brook, Stephen (4 April 2009). "Desmond braves Express picket line". The Guardian. London. Retrieved 28 March 2009.  ^ Laura Oliver. "Northern & Shell to axe 70 journalists from Express and Star titles". Journalism. Retrieved 2 May 2010.  ^ Sweney, Mark (12 August 2009). "ASA raps Richard Desmond's Express Newspapers over advertorials". The Guardian. UK. Retrieved 15 August 2009.  ^ "ASA Adjudications : Express Newspapers
Express Newspapers
and Goldshield Ltd". ASA. 12 August 2009. Archived from the original on 15 August 2009. Retrieved 15 August 2009.  ^ "ASA Adjudications : Express Newspapers
Express Newspapers
and LadyCare Lifetime Ltd". ASA. 12 August 2009. Archived from the original on 15 August 2009. Retrieved 15 August 2009.  ^ Stephen Brook and agencies (19 August 2009). "Express censured for fourth time in two weeks over undeclared advertorials". The Guardian. UK. Retrieved 2 May 2010.  ^ Brook, Stephen (27 January 2010). " Daily Express
Daily Express
is the Rynair of Fleet Street". The Guardian. UK. Retrieved 2 May 2010.  ^ Greenslade, Roy (11 January 2011). "Desmond's papers excluded from system of press self-regulation". The Guardian. UK. Retrieved 16 January 2011.  ^ "Desmond's papers excluded from system of press self-regulation". Guardian News and Media Limited. Retrieved 3 February 2016.  ^ "Home". ukpressonline. Retrieved 13 November 2016.  ^ Bond, David (8 September 2017). " Trinity Mirror
Trinity Mirror
in talks to acquire Express". Retrieved 20 September 2017.  ^ "Concise History of the British Newspaper in the Twentieth Century". The British Library Board. Retrieved 3 February 2016.  ^ a b Cullen, Pamela V. Halliday (2006). A Stranger in Blood: The Case Files on Dr John Bodkin Adams. London: Elliott & Thompson. ISBN 1-904027-19-9.  ^ a b c d Two Men Were Acquitted: The trial and acquittal of Doctor John Bodkin Adams, Secker & Warburg, 1984 ^ "Scottish Sunday Express apologises for Dunblane survivors story". Guardian News and Media Limited. Retrieved 3 February 2016.  ^ "Dunblane: We're Sorry". Sunday Express. 22 March 2009. Retrieved 16 March 2010.  ^ Snoddy, Raymond (20 February 2006). "Peter Hill: An appetite for battle". The Independent. Retrieved 11 June 2014.  ^ Twomey, John (10 September 2013). "SAS quizzed over Diana death". Daily Express. Retrieved 11 June 2014.  ^ Twomey, John (13 September 2013). "Army slated for not taking allegations of SAS aided death seriously". Daily Express. Retrieved 11 June 2014.  ^ Twomey, John (14 September 2013). "How David Cameron knew of Princess Diana murder plot". Daily Express. Retrieved 11 June 2014.  ^ MacIntyre, Donal (15 September 2013). "SAS's lamping unit used laser to dazzle Diana's driver". Daily Express. Retrieved 11 June 2014.  ^ Sheldrick, Giles (16 September 2013). "Soldier's claim SAS ordered to kill Princess Diana ups pressure for murder investigation". Daily Express. Retrieved 11 June 2014.  ^ "From Victims to Villains". ABC News. 12 September 2007.  ^ "I don't think necessarily having newspaper headlines with the image of Madeleine being thrust on to people every single day helps. Clearly we have seen irresponsible reporting". Sunday Herald. 26 August 2007. [dead link] ^ a b "Damages due over McCann stories". BBC
BBC
News. 18 March 2008.  ^ Leigh Holmwood (13 March 2008). "Express titles cut back McCann coverage". The Guardian. UK. Retrieved 17 March 2008.  ^ Roy Greenslade. "Express and Star apologies to McCanns bring all journalism into disrepute". The Guardian. Retrieved 1 June 2015.  ^ "Poynter". Regret the Error. Retrieved 18 May 2015.  ^ "Kate and Gerry McCann: Sorry". Daily Express. UK. 19 March 2008.  ^ " Libel
Libel
payout for McCann friends". BBC
BBC
News. 16 October 2008. Retrieved 18 May 2015.  ^ 'Join our Crusade today ...', Daily Express, page 4, 31 October 2013 ^ 'This time let us keep the floodgates closed', Daily Express, page 14, 31 October 2013 ^ 'Britain is full up and fed up', Daily Express, page 1, 31 October 2013 ^ The Huffington Post UK. " Aberystwyth University
Aberystwyth University
Student Union Bans The Daily Express". Huffingtonpost.co.uk. Retrieved 18 May 2015.  ^ "Cambrian-news.co.uk". 2016.  ^ Farage, Nigel. "I've signed the Express petition – you should too! Remember, it'll be Albanians next..." Daily Express. Retrieved 18 May 2015.  ^ Evans, Max. "Romanian MEP orders Daily Express
Daily Express
to 'stop' our campaign to halt EU migration". Daily Express. Retrieved 18 May 2015.  ^ UNOHCHR. "UN Human Rights Chief urges U.K. to tackle tabloid hate speech, after migrants were called "cockroaches"". United Nations. Retrieved 25 June 2017.  ^ Books LLC (May 2010), English Newspaper Editors: Piers Morgan, Bertram Fletcher Robinson, Con Coughlin, Bill Deedes, Janne M. Sjödahl, Andrew Knight, Peter Stanford, General Books, ISBN 978-1-155-18098-4  ^ Claire Cozens. "Express Labour". The Guardian. Retrieved 18 May 2015.  ^ "Sunday Express backs Nigel Farage's Ukip for 2015 election for real change in Britain". Daily Express. 3 May 2015. Retrieved 18 May 2015.  ^ "VOTE MAY OR WE FACE DISASTER: It's time for patriotic realism NOT socialist indulgence". Daily Express. 7 June 2017.  ^ 'A crusade for freedom', Daily Express, page 55, 8 January 2011 ^ 'Botham backs our drive for public vote on Europe', Daily Express, page 59, 8 January 2011 ^ 'Euro red tape is strangling UK enterprise', Daily Express, page 69, 8 January 2011

External links[edit]

Wikimedia Commons has media related to Daily Express.

Official website Derek Jameson, 'Matthews, Victor Collin, Baron Matthews (1919–1995)', Oxford Dictionary of National Biography, Oxford University Press, 2004, accessed 9 September 2007

v t e

Northern & Shell

Publications

Current

Daily Express, Sunday Express Daily Star, Daily Star Sunday OK! Star New!

Former

Asian Babes International Musician and Recording World

Other

The Health Lottery

People

Richard Desmond

Category

v t e

Media in the United Kingdom

UK national newspapers, magazines, and other periodicals

Newspapers (History)

Berliner

The Guardian The Observer

Broadsheet

Financial Times The Daily Telegraph The Sunday Telegraph The Sunday Times

Compact

i The Times

Middle-market

Daily Express Daily Mail The Mail on Sunday

Tabloid

Daily Mirror Sunday Mirror Morning Star The Sunday People Daily Star Daily Star Sunday The Sun Sunday Sport

Magazines & other periodicals

List of magazines by circulation

Radio in the UK

National stations

BBC

Analogue / digital Radio 1 Radio 2 Radio 3 Radio 4 5 Live Digital only Radio 1Xtra Radio 4 Extra 5 Live Sports Extra 6 Music Asian Network World Service BBC National DAB (multiplex)

Independent / commercial

Analogue / digital Absolute Radio Classic FM Heart Kiss Talksport Digital only Absolute 80s Absolute 90s BFBS Radio Capital Xtra Digital One (multiplex) Heart 80s Heart Extra heat The Hits Jazz FM Kerrang! Kiss Fresh Kisstory LBC Magic Planet Rock Premier Christian Radio Radio X RNIB Connect Radio Sound Digital (multiplex) Smooth Extra Talkradio UCB UK Virgin Radio UK

Regional & local stations

BBC

List of BBC Local Radio
BBC Local Radio
stations List of BBC
BBC
Regional Radio stations

Independent / commercial

List of community radio stations List of local commercial radio stations List of semi-national / regional analogue and digital radio stations

Other stations

List of hospital radio stations Pirate radio Restricted Service Licence (RSL)

List of RSL stations

List of satellite radio stations List of student and schools radio

Other

Broadcasting House FM broadcasting The Studios, MediaCityUK Radio Academy

Radio Academy Awards

Radio Independents Group RAJAR Most listened to programmes

Television in the UK

Principal channels (List)

BBC

BBC
BBC
One BBC
BBC
Two BBC
BBC
Four BBC
BBC
News BBC
BBC
Parliament CBBC CBeebies

ITV

ITV ITV2 ITV3 ITV4 CITV ITV Encore ITVBe ITV Box Office

Ch 4

Channel 4 E4 Film4 More4 4seven

Ch 5

Channel 5 5Prime 5Spike 5Star 5USA

Sky

Challenge Pick Real Lives Sky One Sky Two Sky Arts Sky Atlantic Sky Cinema Sky Living Sky News Sky Sports Sky Sports
Sky Sports
F1 Sky Sports
Sky Sports
News

UKTV

Alibi Dave Drama Eden Gold Good Food Home Really W Yesterday

Sony Pictures Television

Chart Show TV Chart Show Hits Movies4Men Pop Pop Max Starz TV Sony Channel Sony Movie Channel Scuzz Tiny Pop True Crime True Entertainment True Movies truTV The Vault

Services & platforms

All 4

Film4oD

analogue

analogue terrestrial (defunct)

BBC
BBC
iPlayer

BBC
BBC
Three

BBC
BBC
Store TalkTalk TV
TalkTalk TV
Store BT TV cable digital

digital terrestrial List of channels

Freesat

Freesat+

Freeview high-definition

List of channels

ITV

ITV Hub, STV Player

local television My5 Now TV (Sky plc) Real Digital Restricted Service Licence satellite

List of channels

Sky

Freesat
Freesat
from Sky On Demand Sky+ Sky+
Sky+
HD

Talk Talk
Talk
TV Top Up TV TVPlayer Virgin Media

FilmFlex TiVo V+

YouView Zattoo

Studios

Current

BBC
BBC
Elstree Centre BBC
BBC
Pacific Quay The Bottle Yard Studios Broadcasting House Broadcasting House, Belfast Broadcasting House, Bristol Broadcasting House, Cardiff Elstree Studios (Shenley Road) Gas Street Studios The Leeds Studios The London
London
Studios The Maidstone Studios Mailbox Birmingham MediaCityUK Osterley Television Centre Roath Lock Television Centre, London

Defunct

British and Dominions Imperial Studios Fountain Studios Gate Studios Granada Studios MGM-British Studios Pebble Mill Studios Teddington Studios Television Centre, Newcastle upon Tyne Television Centre, Southampton Upper Boat Studios

Other

Defunct channels Edinburgh International Television Festival History

List of years

List of channels Student television Viewing statistics

Most-watched broadcasts

Companies and organisations

Companies

Major companies

Archant Ascential Bauer Radio BBC Bloomsbury Publishing BT Group Channel Four Television Corporation Daily Mail
Daily Mail
and General Trust Dentsu Aegis Network Economist Group EMI Music Publishing Endemol Shine UK Global Group Guardian Media Group Haymarket Media Group Informa ITN ITV plc Johnston Press Mecom Group News UK Newsquest Northern & Shell Now TV (Sky plc) Pearson plc Press Holdings RELX Group Reuters Sky UK
Sky UK
Limited Sky plc STV Group Syco Talk Talk
Talk
Group Time Inc. UK Trinity Mirror UBM plc Virgin Media Wireless Group

Other resources

Arqiva List of largest UK book publishers

Government & regulatory bodies

Advertising Standards Authority BBC
BBC
Trust British Board of Film Classification British Film Institute Culture, Media, and Sport Select Committee Department for Digital, Culture, Media and Sport Independent Press Standards Organisation Ofcom Press Recognition Panel S4C Authority

Industry & trades bodies

British Academy of Film and Television Arts British Phonographic Industry Broadcasting, Entertainment, Cinematograph and Theatre Union Clearcast Digital TV Group Digital UK Equity Federation Against Copyright Theft National Union of Journalists The Publishers Association Royal Television Society United Kingdom
United Kingdom
Independent Broadcasting

Other

BBC
BBC
Academy National Film and Television School National Science and Media Museum

Regional and student media

Regional media

Media in England

Birmingham London Manchester

Media in Scotland

Aberdeen Dundee Glasgow

Media in Wales

Cardiff

Student media

Student television

Category

v t e

United Kingdom
United Kingdom
Alternative Vote referendum, 2011

Results

Referendum question

"At present, the UK uses the “first past the post” system to elect MPs to the House of Commons. Should the “alternative vote” system be used instead?"

Legislation

Parliamentary Voting System and Constituencies Act 2011

Parties

For a "Yes" vote

Alliance Party of Northern Ireland Christian Party Christian Peoples Alliance English Democrats Green Party of England and Wales Liberal Democrats Liberal Party Mebyon Kernow Pirate Party UK Plaid Cymru Scottish Green Party Scottish National Party SDLP Sinn Féin UKIP Libertarian Party

Neutral/split

Labour Party Socialist Party of Great Britain Official Monster Raving Loony Party

For a "No" vote

British National Party Communist Party Conservative Party Democratic Unionist Party England First Party Green Party in Northern Ireland Respect Party Socialist Party Traditional Unionist Voice Ulster Unionist Party

Advocacy groups

Advocating a "Yes" vote

YES! To Fairer Votes

Advocating a "No" vote

NOtoAV

Print media

For a "Yes" vote

The Guardian The Independent Financial Times Daily Mirror

For a "No" vote

The Sun Daily Mail The Times Daily Express The Daily Telegraph The Economist London
London
Evening Standard

Pol

.