HOME
The Info List - Aftenposten


--- Advertisement ---



Aftenposten
Aftenposten
(Norwegian for "The Evening Post") is Norway's largest printed newspaper by circulation. It is based in Oslo. It had a circulation of 211,769 in 2015 (172,029 printed copies according to University of Bergen[2]) and estimated 1.2 million readers.[3] It converted from broadsheet to compact format in March 2005.[4][5] Aftenposten's online edition is at Aftenposten.no. Aftenposten
Aftenposten
is a private company wholly owned by the public company Schibsted
Schibsted
ASA.[6] Norway's second largest newspaper, VG, is also owned by Schibsted. Norwegian owners held a mere 42% of the shares in Schibsted
Schibsted
at the end of 2015;[7] Aftenposten
Aftenposten
is thus foreign-owned. The paper has around 740 employees. Espen Egil Hansen is editor-in-chief and CEO as of 2016.

Contents

1 History and profile 2 Editions 3 Controversies 4 Editorial line 5 Language 6 Circulation

6.1 Aftenposten
Aftenposten
(morning paper) 6.2 Aften (evening paper) - now defunct 6.3 Aftenposten.no, online newspaper

7 See also 8 References 9 Further reading 10 External links

History and profile[edit] Aftenposten
Aftenposten
was founded by Christian Schibsted
Schibsted
on 14 May 1860[8] under the name Christiania Adresseblad. The following year, it was renamed Aftenposten. Since 1885, the paper has printed two daily editions. A Sunday edition was published until 1919, and was reintroduced in 1990. The Friday-morning edition carries the A-magasinet supplement, featuring articles on science, politics, and the arts. In 1886, Aftenposten
Aftenposten
bought a rotary press, being the first Norwegian newspaper in this regard.[9] Historically, Aftenposten
Aftenposten
labelled itself as "independent, conservative",[8] most closely aligning their editorial platform with the Norwegian Conservative Party. This manifested itself in blunt anticommunism during the interwar era. During World War II, Aftenposten, due to its large circulation, was put under the directives of the German occupational authorities, and a Nazi editorial management was imposed. Aftenposten
Aftenposten
is based in Oslo.[8][10] In the late 1980s, Egil Sundar served as the editor-in-chief and attempted to transform the paper into a nationally distributed newspaper.[11] However, he was forced to resign from his post due to his attempt.[11] Editions[edit] In addition to the morning edition, Aftenposten
Aftenposten
publishes a separate evening edition called Aften (previously Aftenposten
Aftenposten
Aften). This edition was published on weekdays and Saturdays until the Sunday morning edition was reintroduced in 1990. The evening edition is only circulated in the central eastern part of Norway, i.e. Oslo
Oslo
and Akershus
Akershus
counties. Thus, it focuses on news related to this area, in contrast with the morning edition, which focuses on national and international news. The evening edition was converted to tabloid format in 1997. From April 2006, the Thursday edition of Aften also includes a special edition with news specific to a part of Oslo
Oslo
or Akershus, called Lokal Aften ("Local Evening"). This edition has eight versions, with each subscriber receives the version which is most relevant to the area in which he or she lives. In areas not covered by any of the eight versions (for example Romerike
Romerike
and Follo), the version for central Oslo
Oslo
is distributed. From May 2009, Aften is only printed and distributed Tuesday through Thursday. The publication of Aften ended on 20 December 2012.[citation needed] Aftenposten
Aftenposten
started its online edition in 1995.[12] Controversies[edit] Aftenposten
Aftenposten
opposed the award of the Nobel Peace Prize
Nobel Peace Prize
to German pacifist Carl von Ossietzky
Carl von Ossietzky
in 1935. In 1945, Aftenposten
Aftenposten
published an obituary of Adolf Hitler in which the 86-year-old Nobel-laureate novelist Knut Hamsun
Knut Hamsun
referred to Hitler as “a warrior for humankind and a preacher of the gospel of justice for all nations”.[13] However, Aftenposten
Aftenposten
was at the time under the censorship of the German occupying forces. Historically, Aftenposten
Aftenposten
has not received the same number of lawsuits or as much attention from the Norwegian Press Complaints Commission as some of the larger tabloids.[citation needed] However, there are exceptions. In 2007, Aftenposten
Aftenposten
alleged that Julia Svetlichnaya, the last person to interview the murdered Russian national Alexander Litvinenko, was a Kremlin agent. London correspondent Hilde Harbo admitted having allowed herself to be fed disinformation emanating from the Russian emigrant community without investigating the matter properly.[14] Aftenposten
Aftenposten
eventually had to apologize and pay Svetlichnaya's legal costs. Editorial line[edit] Aftenposten
Aftenposten
has a conservative stance and supported the political party Høyre[15] until the breakdown of party press system in the country.[6] Following this, the paper redefined itself as an independent centre-right.[6] Right-leaning critics have often pointed out that the paper has become mainstream social-democratic since the end of the Cold War
Cold War
and thus in essence politically aligned with a large majority of Norway's press. Language[edit] From its establishment in 1860 until 1923, Aftenposten
Aftenposten
was published in the common Dano-Norwegian written language used in both Norway
Norway
and Denmark, which was generally known as Danish in Denmark and as Norwegian in Norway, and which only occasionally included minor differences from each other in vocabulary or idiom. In 1923 Aftenposten
Aftenposten
adopted the Norwegian spelling standard of 1907, which mainly replaced the "soft" consonants (e.g. d, b) characteristic of Danish pronunciation (but also used in some Norwegian dialects) with "hard" consonants (e.g. t, p) characteristic of Eastern Central Norwegian pronunciation, but which was otherwise mostly identical with Danish. In 1928 Aftenposten
Aftenposten
adopted the most conservative variant of the spelling standard of 1917, which is largely similar to the "moderate Bokmål" or "Riksmål" standard used today. During the Norwegian language
Norwegian language
struggle from the early 1950s, Aftenposten
Aftenposten
was the main newspaper of the Riksmål variety of Norwegian, and maintained close ties to the Riksmål movement's institutions, recognising the Norwegian Academy for Language and Literature as the sole authoritative body for regulating the Norwegian language as used by the newspaper. Due to its status as the country's largest and most influential newspaper, Aftenposten
Aftenposten
therefore had a significant influence on the developments that took place during the Norwegian language
Norwegian language
struggle. The "moderate" or "conservative" Riksmål language used by Aftenposten
Aftenposten
was mainly associated with a conservative stance in Norwegian politics, and was contrasted with the "radical" Samnorsk
Samnorsk
language, an attempt to merge Bokmål
Bokmål
with Nynorsk
Nynorsk
which was promoted by socialist governments in the 1950s. By 1960 it had become apparent that the Samnorsk
Samnorsk
attempt had failed, and as a result, Aftenposten's Riksmål standard and the government-promoted Bokmål standard have in the following decades become almost identical as the Bokmål
Bokmål
standard has incorporated nearly all of Riksmål. As a consequence, Aftenposten
Aftenposten
decided to describe its language as "Moderate Bokmål" from 2006, and published its own dictionary, based on Riksmål and Moderate Bokmål, but excluding "radical" (i.e. similar to Nynorsk) variants of Bokmål. The online version of the paper for some years during the early 2000s had an English section. To cut costs, Aftenposten
Aftenposten
stopped publishing English-language articles in early November 2008. Archives of past material are still available online.[16] Circulation[edit] Aftenposten
Aftenposten
(morning paper)[edit]

Aftenposten
Aftenposten
1980–2015

Numbers from the Norwegian Media Businesses' Association, Mediebedriftenes Landsforening 1980–2009:

1980: 223,925 1981: 227,122 1982: 230,205 1983: 232,459 1984: 233,998 1985: 240,600 1986: 252,093 1987: 260,915 1988: 264,469 1989: 267,278 1990: 265,558 1991: 269,278 1992: 274,870 1993: 278,669 1994: 279,965 1995: 282,018 1996: 283,915 1997: 286,163 1998: 288,078 1999: 284,251 2000: 276,429 2001: 262,632 2002: 263,026 2003: 256,639 2004: 249,861 2005: 252,716 2006: 248,503 2007: 250,179 2008: 247,556 2009: 243,188 2010: 239,831 2011: 235,795 2012: 225,981 2013: 214,026 2014: 221,659 2015: 211,769

Aften (evening paper) - now defunct[edit] Numbers from the Norwegian Media Businesses' Association, Mediebedriftenes Landsforening: 1989–2009:

Aften 1989–2009.

1939: 78,700 — — — — — — — — 1989: 193,932 1990: 192,896 1991: 195,022 1992: 197,738 1993: 198,647 1994: 188,544 1995: 186,003 1996: 188,635 1997: 191,269 1998: 186,417 1999: 180,497 2000: 175,783 2001: 167,671 2002: 163,924 2003: 155,366 2004: 148,067 2005: 141,612 2006: 137,141 2007: 131,089 2008: 124,807 2009: 111,566

Aftenposten.no, online newspaper[edit] The online newspaper Aftenposten.no had an average of 827,000 daily readers in 2015, an increase from 620.000 in 2010.[17] According to Alexa Internet, the global traffic ranking of the site Aftenposten.no was 3,000 in April 2015. By April 2016, however, the ranking had dropped below 6,000.[18] See also[edit]

List of Norwegian newspapers List of non-English newspapers with English language
English language
subsections Radio Gaga

References[edit]

^ " Aftenposten
Aftenposten
AS - Oslo
Oslo
- Roller og kunngjøringer".  ^ "medienorge". medienorge. Retrieved 2016-12-13.  ^ " Aftenposten
Aftenposten
har det høyeste avisopplaget i Norge". Aftenposten. 3 March 2016. Retrieved 2016-12-13.  ^ Brekke, Ingrid (May 4, 2013). "Tabloid i form, men ikke i sjel" (in Norwegian). Aftenposten. Retrieved 14 June 2013.  ^ "Norway: leading daily's successful switch to compact". Editors Weblog. 22 March 2005. Retrieved 5 February 2015.  ^ a b c Stig A. Nohrstedt et. al. (2000). "From the Persian Gulf to Kosovo — War Journalism and Propaganda" (PDF). European Journal of Communication. 15 (3). Retrieved 8 January 2015.  ^ http://www.schibsted.com/no/Arsrapport-2015/Aksjeinformasjon/Aksjonarer/ ^ a b c Bernard A. Cook (2001). Europe Since 1945: An Encyclopedia. Taylor & Francis. p. 935. ISBN 978-0-8153-4058-4. Retrieved 25 November 2014.  ^ Svennik Hoyer. "The Political Economy of the Norwegian Press" (PDF). Tidsskrift. Retrieved 30 December 2014.  ^ "Annual report 2012" (PDF). Schibsted
Schibsted
Media Group. Retrieved 26 March 2015.  ^ a b Sigurd Allern (2002). "Journalistic and Commercial News Values. News Organizations as Patrons of an Institution and Market Actors" (PDF). Nordicom Review. 2 (2). Retrieved 30 December 2014.  ^ "Online Journalism Atlas: Norway". Online Journalism. 25 January 2008. Retrieved 13 January 2015.  ^ Gibbs, Walter (27 February 2009). "Norwegian Nobel Laureate, Once Shunned, Is Now Celebrated". The New York Times. p. C1. ISSN 0362-4331. Archived from the original on 8 December 2014. [I]n Oslo
Oslo
last week . . . at the National Library was the 7 May 1945, edition of a . . . newspaper whose lead article on Hitler’s death was by Knut Hamsun. As most collaborators lay low, preparing alibis, Hamsun wrote, ‘He was a warrior, a warrior for mankind, and a prophet of the gospel of justice for all nations’.  ^ "Svetlichnaja and Litvinenko: Clarifications". Aftenposten. 9 December 2006. Archived from the original on 14 February 2008. Retrieved 1 February 2009.  ^ Rolf Werenskjold (2008). "The Dailies in Revolt". Scandinavian Journal of History. 33 (4): 417. doi:10.1080/03468750802423094. Retrieved 17 April 2015.  ^ "So long, farewell ..." Aftenposten. 5 November 2008. Archived from the original on 8 December 2008. Retrieved 20 November 2008.  ^ "medienorge".  ^ "aftenposten.no Site Overview". 

Further reading[edit]

Merrill, John C. and Harold A. Fisher. The world's great dailies: profiles of fifty newspapers (1980) pp 37–43

External links[edit]

Official website

v t e

Schibsted

Newspapers

20 Minutes France 20 Minutos Spain Aftenposten Aftonbladet Svenska Dagbladet VG

Shared ownership newspapers

Adresseavisen Bergens Tidende Bladet Tromsø Fædrelandsvennen Harstad Tidende Stavanger Aftenblad

Online

E24.no E24.se Finn Hitta Sesam

Subsidiaries

701Search Pte., Ltd. (joint venture with Singapore Press Holdings) Eesti Meedia Group Estonian Magasin Group Media Norge Schibsted
Schibsted
Forlagene Žurnalu Leidybos Grupe

See also: Category:Schibsted

v t e

Panama Papers

Main topics

People Reactions Whistleblower United States as a tax haven Panama as a tax haven

Organizations under investigation

Mossack Fonseca

Jürgen Mossack Ramón Fonseca Mora

Heads of state or government mentioned

Malcolm Turnbull Mauricio Macri Rafael Correa Salman of Saudi Arabia Khalifa bin Zayed Al Nahyan Petro Poroshenko Sigmundur Davíð Gunnlaugsson

Former heads of state or government mentioned

Bidzina Ivanishvili Ayad Allawi Silvio Berlusconi Ali Abu al-Ragheb Benazir Bhutto Hamad bin Khalifa Al Thani Ion Sturza Ahmed al-Mirghani Hamad bin Jassim bin Jaber Al Thani Pavlo Lazarenko Ronald Reagan

Media

Süddeutsche Zeitung International Consortium of Investigative Journalists Paradise Papers

Category Multimedia Quotes

Economics portal Journalism portal Panama port

.