HOME
        TheInfoList



''The Observer'' is a British newspaper published on Sundays. In the same place on the political spectrum as its sister papers ''The Guardian'' and ''The Guardian Weekly'', whose parent company Guardian Media Group Limited acquired it in 1993, it takes a social liberal or social democratic line on most issues. First published in 1791, it is the world's oldest Sunday newspaper.

History



Origins

The first issue, published on 4 December 1791 by W.S. Bourne, was the world's first Sunday newspaper.https://www.theguardian.com/gnm-archive/2002/jun/06/2 Believing that the paper would be a means of wealth, Bourne instead soon found himself facing debts of nearly £1,600. Though early editions purported editorial independence, Bourne attempted to cut his losses and sell the title to the government. When this failed, Bourne's brother (a wealthy businessman) made an offer to the government, which also refused to buy the paper but agreed to subsidise it in return for influence over its editorial content. As a result, the paper soon took a strong line against radicals such as Thomas Paine, Francis Burdett and Joseph Priestley.

19th century

In 1807, the brothers decided to relinquish editorial control, naming Lewis Doxat as the new editor. Seven years later, the brothers sold ''The Observer'' to William Innell Clement, a newspaper proprietor who owned a number of publications. The paper continued to receive government subsidies during this period; in 1819, of the approximately 23,000 copies of the paper distributed weekly, approximately 10,000 were given away as "specimen copies", distributed by postmen who were paid to deliver them to "lawyers, doctors, and gentlemen of the town." Yet the paper began to demonstrate a more independent editorial stance, criticising the authorities' handling of the events surrounding the Peterloo Massacre and defying an 1820 court order against publishing details of the trial of the Cato Street Conspirators, who were alleged to have plotted to murder members of the Cabinet. The woodcut pictures published of the stable and hayloft where the conspirators were arrested reflected a new stage of illustrated journalism that the newspaper pioneered during this time. Clement maintained ownership of ''The Observer'' until his death in 1852. During that time, the paper supported parliamentary reform, but opposed a broader franchise and the Chartist leadership. After Doxat retired in 1857, Clement's heirs sold the paper to Joseph Snowe, who also took over the editor's chair. Under Snowe, the paper adopted a more liberal political stance, supporting the North during the American Civil War, and endorsing universal manhood suffrage in 1866. These positions contributed to a decline in circulation during this time. In 1870, wealthy businessman Julius Beer bought the paper and appointed Edward Dicey as editor, whose efforts succeeded in reviving circulation. Though Beer's son Frederick became the owner upon Julius's death in 1880, he had little interest in the newspaper and was content to leave Dicey as editor until 1889. Henry Duff Traill took over the editorship after Dicey's departure, only to be replaced in 1891 by Frederick's wife, Rachel Beer, of the Sassoon family. Though circulation declined during her tenure, she remained as editor for thirteen years, combining it in 1893 with the editorship of ''The Sunday Times'', a newspaper that she had also bought.

20th century

Upon Frederick's death in 1903, the paper was purchased by the newspaper magnate Lord Northcliffe. After maintaining the existing editorial leadership for a couple of years, in 1908 Northcliffe named James Louis Garvin as editor. Garvin quickly turned the paper into an organ of political influence, boosting circulation from 5,000 to 40,000 within a year of his arrival as a result. Yet the revival in the paper's fortunes masked growing political disagreements between Garvin and Northcliffe. These disagreements ultimately led Northcliffe to sell the paper to William Waldorf Astor in 1911, who transferred ownership to his son Waldorf Astor, 2nd Viscount Astor four years later. During this period, the Astors were content to leave the control of the paper in Garvin's hands. Under his editorship circulation reached 200,000 during the interwar years, a figure which Garvin fought to maintain even during the depths of the Great Depression. Politically the paper pursued an independent Conservative stance, which eventually brought Garvin into conflict with Waldorf's more liberal son David Astor. Their conflict contributed to Garvin's departure as editor in 1942, after which the paper took the unusual step of declaring itself non-partisan. Ownership passed to Waldorf's sons in 1948, with David taking over as editor. He remained in the position for 27 years, during which time he turned it into a trust-owned newspaper employing, among others, George Orwell, Paul Jennings and C. A. Lejeune. Under Astor's editorship ''The Observer'' became the first national newspaper to oppose the government's 1956 invasion of Suez, a move which cost it many readers. In 1977, the Astors sold the ailing newspaper to US oil giant Atlantic Richfield (now called ARCO) who sold it to Lonrho plc in 1981. It became part of the Guardian Media Group in June 1993, after a rival bid to acquire it by ''The Independent'' was rejected.Michael Leapman
"New editor chosen for 'Observer': 'Guardian' deputy to succeed Trelford"
''The Independent'', 14 May 1993, accessed 22 January 2018.
Farzad Bazoft, a journalist for ''The Observer'', was executed in Iraq in 1990 on charges of spying. In 2003, ''The Observer'' interviewed the Iraqi colonel who had arrested and interrogated Bazoft and who was convinced that Bazoft was not a spy.Ed Vulliamy
"Writer hanged by Iraq 'no spy'"
''The Guardian'', 18 May 2003, accessed 4 April 2007.


21st century

In 2003 the editorial supported the Iraq war, stating "Military intervention in the Middle East holds many dangers. But if we want a lasting peace it may be the only option." On 27 February 2005, ''The Observer'' BlogObserver blog
accessed 27 February 2007.
was launched, making ''The Observer'' the first newspaper to purposely document its own internal decisions, as well as the first newspaper to release podcasts. The paper's regular columnists include Andrew Rawnsley and Nick Cohen. In addition to the weekly ''Observer Magazine'' colour supplement which is still present every Sunday, for several years each issue of ''The Observer'' came with a different free monthly magazine. These magazines had the titles ''Observer Sport Monthly'', ''Observer Music Monthly'', ''Observer Woman'' and ''Observer Food Monthly''. Content from ''The Observer'' is included in ''The Guardian Weekly'' for an international readership. ''The Observer'' followed its daily partner ''The Guardian'' and converted to Berliner format on Sunday 8 January 2006.Claire Cozens
"Observer announces relaunch date"
''The Observer'', 19 December 2005; accessed 27 February 2007.
The archive – summary of holdings
accessed 27 February 2007.
''The Observer'' was awarded the ''National Newspaper of the Year'' at the British Press Awards 2007. Editor Roger Alton stepped down at the end of 2007, and was replaced by his deputy, John Mulholland. In early 2010, the paper was restyled. An article on the paper's website previewing the new version stated that "The News section, which will incorporate Business and personal finance, will be home to a new section, Seven Days, offering a complete round-up of the previous week's main news from Britain and around the world, and will also focus on more analysis and comment."

Supplements and features

After the paper was rejuvenated in early 2010, the main paper came with only a small number of supplements – ''Sport'', ''The Observer Magazine'', ''The New Review'' and ''The New York Times International Weekly'', an 8-page supplement of articles selected from ''The New York Times'' that has been distributed with the paper since 2007. Every four weeks the paper includes ''The Observer Food Monthly'' magazine, and in September 2013 it launched ''Observer Tech Monthly'', a science and technology section which won the Grand Prix at the 2014 Newspaper Awards. Previously, the main paper had come with a larger range of supplements including ''Sport'', ''Business & Media'', ''Review'', ''Escape'' (a travel supplement), ''The Observer Magazine'' and various special interest monthlies, such as ''Observer Food Monthly'', ''Observer Women monthly'' which was launched in 2006, ''Observer Sport Monthly'' and ''The Observer Film Magazine''.

The Newsroom

''The Observer'' and its sister newspaper ''The Guardian'' operate a visitor centre in London called The Newsroom. It contains their archives, including bound copies of old editions, a photographic library and other items such as diaries, letters and notebooks. This material may be consulted by members of the public. The Newsroom also mounts temporary exhibitions and runs an educational programme for schools. In November 2007, ''The Observer'' and ''The Guardian'' made their archives available over the Internet. The current extent of the archives available are 1791 to 2000 for ''The Observer'' and 1821 to 2000 for ''The Guardian''. These archives will eventually go up to 2003.

Bans

The paper was banned in Egypt in February 2008 after reprinting cartoons allegedly insulting Muhammed.

Editors

* W. S. Bourne & W. H. Bourne (1791–1807) * Lewis Doxat (1807–1857) * Joseph Snowe (1857–1870) * Edward Dicey (1870–1889) * Henry Duff Traill (1889–1891) * Rachel Beer (1891–1904) * Austin Harrison (1904–1908) * James Louis Garvin (1908–1942) * Ivor Brown (1942–1948) * David Astor (1948–1975) * Donald Trelford (1975–1993) * Jonathan Fenby (1993–1995) * Andrew Jaspan (1995–1996) * Will Hutton (1996–1998) * Roger Alton (1998–2007) * John Mulholland (2008–2018) *Paul Webster (2018–present)

Photographers

* Jane Bown (resident from 1949 until her death in 2014) * Stuart Heydinger (1960–1966) * Antonio Olmos (freelance) * Harry Borden (freelance) * Michael Peto (freelance) * Colin Jones (freelance) * Dean Chalkley (freelance) * Don McCullin (freelance) * Philip Jones Griffiths (freelance) * Giles Duley (freelance)

Awards

''The Observer'' was named the British Press Awards ''National Newspaper of the Year'' for 2006.''Press Gazette''
Roll of Honour
accessed 24 July 2011
Its supplements have three times won "Regular Supplement of the Year" (''Sport Monthly'', 2001; ''Food Monthly'', 2006, 2012). ''Observer'' journalists have won a range of British Press Awards, including * "Interviewer of the Year" (Lynn Barber, 2001; Sean O'Hagan, 2002; Rachel Cooke, 2005; Chrissy Iley (freelance for ''Observer'' and ''Sunday Times'' magazine), 2007) * "Critic of the Year" (Jay Rayner, 2005; Philip French, 2008; Rowan Moore, 2013) * "Food & Drink Writer of the Year" (John Carlin, 2003) * "Travel Writer of the Year" (Tim Moore, 2004)


See also


* * * Anthony Howard * Cambridge Apostles * ''Observer'' Mace debating competition – now known as the ''John Smith Memorial Mace''

Bibliography

* Richard Cockett (1990), ''David Astor and The Observer'', André Deutsch, London. 294 pp. with index. . Has endpapers that are facsimiles of ''The Observer'', with other black-and-white photographic plates of personnel linked to the newspaper. * Jane Bown (2015), ''A Lifetime of Looking'', Faber & Faber Ltd.. Contains the most iconic photos she took for ''The Observer'' from 1949 to the last photo she took a few months before her death in December 2014. Photos include The Beatles, Mick Jagger, the Queen, John Betjeman and Bjork. * ''Guardian Monthly''

References



External links

*
Information about The Newsroom Archive and Visitor Centre

''DigitalArchive'' paid-for service
* History of Guardian Media Group 1990–1999, Guardian Media Group website; as of 2 March 2003
GMGplc.co.uk
(link requires Flash to view timeline)
''Observer'' timeline

History of the ''Observer''
{{DEFAULTSORT:Observer Category:1791 establishments in England Category:Guardian Media Group Category:National newspapers published in the United Kingdom Category:Publications established in 1791 Category:Republicanism in the United Kingdom Category:Sunday newspapers published in the United Kingdom