HOME
        TheInfoList



''Breitbart News Network'' (known commonly as ''Breitbart News'', ''Breitbart'' or ''Breitbart.com'') is an American far-rightMultiple sources: * * * * * * * * * * * syndicated news, opinion, and commentary website founded in mid-2007 by American conservative commentator Andrew Breitbart, who conceived it as "the ''Huffington Post'' of the right". Its journalists are widely considered to be ideologically driven, and some of its content has been called misogynistic, xenophobic, and racist by liberals and many traditional conservatives alike. The site has published a number of conspiracy theories,Multiple sources: * * * * * Multiple sources: * * instances of anti-Chinese xenophobia, and intentionally misleading stories. ''Breitbart News'' aligned with the alt-right under the management of former executive chairman Steve Bannon,Multiple sources: * * * who declared the website "the platform for the alt-right" in 2016. In 2016, ''Breitbart News'' became a virtual rallying spot for supporters of Donald Trump's 2016 presidential campaign. The company's management, together with former staff member Milo Yiannopoulos, solicited ideas for stories from, and worked to advance and market ideas of, neo-Nazi, Falun Gong, and white supremacist groups and individuals. After the election, more than 2,000 organizations removed ''Breitbart News'' from ad buys following Internet activism campaigns denouncing the site's controversial positions. The company is headquartered in Los Angeles, with bureaus in Texas, London, and Jerusalem. Co-founder Larry Solov is the co-owner (along with Andrew Breitbart's widow Susie Breitbart and the Mercer family) and CEO, while Alex Marlow is the editor-in-chief, Wynton Hall is managing editor, and Joel Pollak and Peter Schweizer are senior editors-at-large.

History



2005–2012: creation and early years

Andrew Breitbart launched ''Breitbart.com'' as a news aggregator in 2005. The website featured direct links to wire stories at the Associated Press, Reuters, Fox News, the ''New York Post'', TMZ as well as a number of other outlets. The website's initial growth was largely fueled by links from the ''Drudge Report''. In 2007, ''Breitbart.com'' launched a video blog, ''Breitbart.tv''. According to co-founder Larry Solov, the two men were in agreement that the site should be "unapologetically pro-freedom and pro-Israel" during their visit to Israel in 2007. In August 2010, Andrew Breitbart told the Associated Press that he was "committed to the destruction of the old media guard." As part of that commitment, he founded ''Breitbart.com'', a website designed to become "the ''Huffington Post'' of the right" according to ''Breitbart News''s former executive chairman, Steve Bannon. ''Breitbart News'' exclusively re-posted the Anthony Weiner sexting scandal, the resignation of Shirley Sherrod, and the ACORN 2009 undercover videos controversy. Following Andrew Breitbart's death in 2012, the site was redesigned, bringing the formerly distinct "Big" websites under one umbrella website at ''Breitbart.com''. Billionaire conservative activist Robert Mercer endowed ''Breitbart.com'' with at least $11 million in 2011.

2012–2016: after Andrew Breitbart's death



Bannon assumes leadership

Andrew Breitbart died in March 2012. The website hosted a number of memorials for him. Editors said they intended to carry on his legacy at the website. Following Andrew Breitbart's death, former board member Steve Bannon became executive chairman and Laurence Solov became CEO. The company also hired Joel Pollak as editor-in-chief and Alex Marlow as managing editor. An October 2012 article in ''BuzzFeed News'' suggested there were internal tensions in the organisation in the year after Andrew Breitbart's death as staffers battled for ownership of his legacy. Before his death, Andrew Breitbart had begun a redesign of the ''Breitbart News'' website to transform it from a links-aggregator into a more tabloid-style website. The redesign was launched shortly after his death in March 2012. In February 2014, Bannon announced the addition of approximately 12 staff members and the opening of Texas and London-based operations. The new offices were the beginning of an expansion plan that included the addition of a new regional site roughly every 90 days, with new locations to include Florida, California, Cairo, and Jerusalem. According to a 2014 Pew Research Center study, 3% of respondents got their news from ''Breitbart'' in a typical week, and 79% of its audience reported having political values that are right-of-center. Under Bannon's management, ''Breitbart News'' aligned with the American alt-right, the European populist right, and the white nationalist identitarian movement. Bannon declared the website "the platform for the alt-right" in 2016, but denied all allegations of racism and later stated that he rejected what he called the "ethno-nationalist" tendencies of the alt-right movement. One of Bannon's coworkers said he wasn't referring to Richard Spencer but instead to "the trolls on Reddit or 4Chan." The owners of ''Breitbart News'' deny their website has any connection to the alt-right or has ever supported racist or white supremacist views. ''Breitbart News'' spokesperson Kurt Bardella stated in 2015 that the site "is a for-profit operation". The company's investors include computer scientist and hedge fund CEO Robert Mercer. Editors commented in 2015 that the site is a "private company and we don't comment on who our investors or backers are." According to the ''Los Angeles Times'', web traffic is vital to the company as it supports itself from advertising revenue.

Support for Donald Trump's 2016 presidential campaign

''Breitbart News'' strongly supported Donald Trump in the 2016 United States presidential election. In July 2015, ''Politico'' reported that Ted Cruz "likely has the Republican presidential field's deepest relationship with the Breitbart machine." In August 2015, an article in BuzzFeed reported that several anonymous ''Breitbart News'' staffers claimed that Donald Trump had paid for favorable coverage on the site. The site's management strongly denied the charge. In March 2016, Lloyd Grove of ''The Daily Beast'' characterized the website as "Trump-friendly", writing that ''Breitbart News'' "regularly savages the GOP establishment, the media elite, the Washington consultant class, and the Fox News Channel." On March 11, 2016, ''Breitbart News'' reporter Michelle Fields filed a battery complaint against Donald Trump's campaign manager, Corey Lewandowski, alleging that Lewandowski had grabbed her and bruised her while she was attempting to ask a question at an event. After claiming that ''Breitbart News''s management was not sufficiently supportive of Fields, ''Breitbart''s editor-at-large Ben Shapiro and Fields resigned. A ''Breitbart News'' article published on March 14, 2016 accused Shapiro of betraying ''Breitbart News''s readers; the article was subsequently removed from the website. Editor-at-large Joel Pollak apologized for writing the article, saying he had done so in an attempt "to make light of a significant company event." The website's spokesperson Kurt Bardella also resigned following the incident, objecting to the company's handling of the incident and its favorable coverage of Trump. By March 14, several top executives and journalists at ''Breitbart News'' had resigned, with ''The New York Times'' saying that "Breitbart's unabashed embrace of Mr. Trump, particularly at the seeming expense of its own reporter, struck them as a betrayal of its mission." Former employees accused Bannon of having "turned a website founded on anti-authoritarian grounds into a de facto propaganda outlet for Mr. Trump." On August 17, Bannon stepped down from his role as executive chairman to join the Trump campaign as its new CEO. On August 25, Trump's opponent Hillary Clinton criticized him for hiring Bannon as his CEO in her rally in Reno, Nevada. She stated that the site "embraces ideas on the extremist fringe of the conservative right" by reading out the site's headlines and that Trump's decision to hire Bannon "represents a landmark achievement for the alt-right". In January 2017, editor Julia Hahn resigned from ''Breitbart News'' to work as special assistant to president Donald Trump.

2016–present: after the 2016 election

In November 2016, the cereal manufacturer Kellogg's announced they would no longer advertise on ''Breitbart News'', saying the site was not "aligned with heirvalues". In response, ''Breitbart'' announced plans to boycott the company. ''Breitbart'' announced they would be willing to go to "war" with Kellogg's over its decision to remove ads from the site. Milo Yiannopoulos, who had served as a senior editor of ''Breitbart News'' since 2014, resigned from the company on February 21, 2017 after a video of him making controversial statements in relation to hebephilia surfaced. Allies of Donald Trump's son-in-law and senior advisor Jared Kushner complained to Trump in April 2017 after ''Breitbart'' published several unflattering articles about Kushner. Shortly afterwards, the site's senior editors asked staffers to stop writing stories critical of Kushner. Bannon was appointed White House Chief Strategist in the administration of US President Donald Trump and served in that role for seven months; he was dismissed from the White House on August 17, 2017. That same day, he was again appointed executive chairman of ''Breitbart News''. In January 2018, ''Breitbart News'' announced that Bannon stepped down from his position as executive chairman. In September 2018, Wikipedia banned factual citations to ''Breitbart News'' due to its unreliability; ''Breitbart News'' can still be cited on Wikipedia as an opinion or commentary source.

Decline in advertisers and readership

From November 2016 to June 2017, ''Breitbart''s readership fell faster than other news sites. In the two months from April to June 2017, the site lost about 90% of its advertisers, The decline coincided with boycotts aimed at getting advertisers to stop running ads on the site. The boycotts were mainly organized by the anonymous online group Sleeping Giants, which said on June 5 that 2,200 organizations had committed to stop advertising on ''Breitbart News'' (and similar sites) due to its controversial positions. Soon thereafter, ''Breitbart News'' trimmed prominently displayed, overtly racist content and fired contributor Katie McHugh for posting Islamophobic tweets about the London Bridge terror attack. By 2019 ''Breitbart'' had lost nearly 75% of its readership, going from 17.3 million at the beginning of 2017 to 4.6 million in May 2019.

Content and coverage




Accuracy and ideology


''Breitbart News'' is a far-right American news, opinion, and commentary website. Some sources describe it as a conservative news outlet or as part of the alt-right. One of the site's objectives is to court millennial conservatives. Its consistently conservative editorial positions overlap with the ideological positions of far-right European political parties. It supported Donald Trump's 2016 presidential campaign, and political scientist Matthew Goodwin described ''Breitbart News'' as being "ultra-conservative" in orientation. In August 2017, Joel Pollak, the senior editor-at-large for ''Breitbart News'', described the "mission" of ''Breitbart News'' in this way: ''Breitbart News'' has published a number of falsehoods and conspiracy theories, as well as intentionally misleading stories, including claims that Hillary Clinton and the Obama administration supported ISIS. It has sometimes published these misleading stories as part of an intentional strategy to manipulate media narratives via disinformation. In July 2010, Shirley Sherrod was fired from her appointed position as Georgia State Director of Rural Development for the United States Department of Agriculture. Her firing was largely in response to coverage in ''Breitbart News'' of video excerpts from her address to an event of the National Association for the Advancement of Colored People (NAACP) in March 2010. Both NAACP and White House officials apologized for their statements after a longer version of her address was reviewed. In April 2016, Stephen Piggott wrote in a Southern Poverty Law Center blog that the "outlet has undergone a noticeable shift toward embracing ideas on the extremist fringe of the conservative right" and was using "racist", "anti-Muslim" and "anti-immigrant ideas". Piggott wrote that the website was openly promoting, and had become associated with, the beliefs of the alt-right. Former editor-at-large Ben Shapiro wrote that under Bannon's leadership, "Breitbart has become the alt-right go-to website ... pushing white ethno-nationalism as a legitimate response to political correctness, and the comment section turning into a cesspool for white supremacist mememakers", describing the website as "Trump Pravda". ''Breitbart News'' has published material that has been called misogynist, xenophobic, and racist. However, the owners of ''Breitbart News'' deny their website has any connection to the alt-right. The Anti-Defamation League described ''Breitbart News'' as "the premier website of the alt-right" representing "white nationalists and unabashed anti-Semites and racists." The Zionist Organization of America rejected accusations of anti-semitism, saying that ''Breitbart News'' instead "bravely fights against anti-Semitism" and called for the ADL to apologize. An article in ''The Jewish Daily Forward'' argued that Bannon and Andrew Breitbart are anti-Semitic. An article by Shmuley Boteach in ''The Hill'' disputed the allegations, arguing that ''Breitbart'' defends Israel against antisemitism. Alexander Marlow denies that ''Breitbart'' is a "hate-site", stating "that we're consistently called anti-Semitic despite the fact that we are overwhelmingly staffed with Jews and are pro-Israel and pro-Jewish. That is fake news." ''Breitbart News'' has had staff members associated with white supremacists. An exposé by BuzzFeed published in October 2017 documented how ''Breitbart'' solicited story ideas and copy edits from white supremacists and neo-Nazis via the intermediation of Milo Yiannopoulos. Yiannopoulos, together with other ''Breitbart News'' employees, developed and marketed the values and tactics of these groups and attempted to make them palatable to a broader audience. According to BuzzFeed, "These new emails and documents ... clearly show that Breitbart does more than tolerate the most hate-filled, racist voices of the alt-right. It thrives on them, fueling and being fueled by some of the most toxic beliefs on the political spectrum—and clearing the way for them to enter the American mainstream." In November 2017, British anti-fascism charity Hope Not Hate identified one of the website's writers as an administrator of a far-right Facebook group that serves as a platform for fascists and white supremacists. In 2017 the Mueller investigation examined the role of ''Breitbart News'' in Russian interference in the 2016 United States elections and its role in both amplifying stories from Russian media and being amplified by Russian bots in social media. In 2017, a ''Breitbart News'' reporter left the company to join Sputnik. ''Breitbart News'' has also published several articles accusing Wikipedia of having a left-wing bias.

Main sections



"Big Hollywood"

In 2008, Andrew Breitbart launched the website ''Big Hollywood'', a group blog by individuals working in Hollywood. The site was an outgrowth of Breitbart's "Big Hollywood" column in ''The Washington Times'', which included issues faced by conservatives working in Hollywood. In 2009, the site used audio from a conference call to accuse the National Endowment of the Arts of encouraging artists to create work in support of President Barack Obama's domestic policy. The Obama Administration and the NEA were accused of potentially violating the Hatch Act. The White House acknowledged regrets, and the story led to the resignation of a White House appointee, and new federal guidelines for how federal agencies should interact with potential grantees.

"Big Government"

Andrew Breitbart launched ' on September 10, 2009, with a $25,000 loan from his father. He hired Mike Flynn, a former government affairs specialist at the Reason Foundation, as Editor-in-Chief of Big Government. The site premiered with hidden camera video footage taken by Hannah Giles and James O'Keefe at Association of Community Organizations for Reform Now (ACORN) offices in various cities, attracting nationwide attention resulting in the ACORN 2009 undercover videos controversy. According to law enforcement and media analysts, the videos were heavily edited to create a negative impression of ACORN.

"Big Journalism"

In January 2010, Andrew Breitbart launched "Big Journalism". he told Mediaite: "Our goal at Big Journalism is to hold the mainstream media's feet to the fire. There are a lot of stories that they simply don't cover, either because it doesn't fit their world view, or because they're literally innocent of any knowledge that the story even exists, or because they are a dying organization, short-staffed, and thus can't cover stuff like they did before." "Big Journalism" was edited by Michael A. Walsh, a former journalism professor and ''Time'' magazine music critic.

"National Security"

''BigPeace.com'', which later became the "National Security" component of ''Breitbart News'', debuted on July 4, 2010. National Security covers foreign policy, the wars in Iraq and Afghanistan, terrorism, Islamic extremism, espionage, border security, and energy issues.

"Breitbart Tech"

On October 27, 2015, the website launched "Breitbart Tech", a technology journalism subsection of the site that focuses on technology, gaming, esports, and internet culture. It was initially edited by Milo Yiannopoulos until his resignation on February 21, 2017, following the controversy surrounding questionable comments he made regarding hebephilia and the sexuality of children during two podcasts. In July 2016, Yiannopoulos was banned from Twitter after racist abuse was directed towards ''Ghostbusters'' actress Leslie Jones following Yiannopoulos's insulting tweets about her. Although Yiannopoulos's Twitter account was removed, ''Breitbart News'' has since republished the full tweet exchange and has published articles criticizing Twitter.

Radio

''Breitbart News Radio'' began daily production on SiriusXM Patriot in 2015.

Regional sections



"Breitbart London"

''Breitbart News''s London edition was launched in February 2014. It was headed at the time by executive editor James Delingpole, described as a "high traffic hire" by ''The Spectator''s Steerpike column. He co-founded it with Raheem Kassam.

"Breitbart Jerusalem"

On November 17, 2015, the website launched "Breitbart Jerusalem", which covers events in Israel and the wider Middle East. It is edited by Israel-based American reporter Aaron Klein. Rabbi Shmuley Boteach has been an occasional columnist.

"Breitbart Texas"

''Breitbart News''s Texas edition was launched in February 2014 and its editor and managing director at launch was Brandon Darby. Michael Quinn Sullivan was a founding contributor.

Notable events



ACORN undercover videos

''Breitbart News'' played a central role in the 2009 ACORN video controversy, which resulted in the reorganization of the Association of Community Organizations for Reform Now (ACORN), as well as its loss of private and government funding. ''Breitbart News'' contributor Hannah Giles posed as a prostitute fleeing an abusive pimp and seeking tax and legal advice on how to run an illegal business that included the use of underage girls in the sex trade, while James O'Keefe, another contributor, posed as her boyfriend. They clandestinely videotaped meetings with ACORN staff who "gave advice on house-buying and how to account on tax forms for the woman's income." Andrew Breitbart paid Giles and O'Keefe $32,000 and $65,000, respectively, to film, edit and blog about the videos. Giles paid $100,000 and O'Keefe paid $50,000 to settle a lawsuit brought by former ACORN employee Juan Carlos Vera regarding the videos. Subsequent investigations by the Brooklyn District Attorney's office and the California Attorney General found the videos were heavily edited in an attempt to make ACORN's responses "appear more sinister", and contributed to the group's demise. Clark Hoyt, ''The New York Times'' public editor, wrote, "The videos were heavily edited. The sequence of some conversations was changed. Some workers seemed concerned for Giles, one advising her to get legal help. In two cities, ACORN workers called the police. But the most damning words match the transcripts and the audio, and do not seem out of context." However, a former Massachusetts Attorney General hired to investigate the matter found no pattern of illegal conduct by the ACORN employees and said the news media should have been far more skeptical, demanding the raw video from which the edited versions were produced.

Shirley Sherrod's remarks at NAACP fundraiser

In July 2010, ''Breitbart News'' released an edited video titled "Proof NAACP Awards Racism" which featured USDA official Shirley Sherrod speaking at a NAACP fundraising dinner in March 2010. In the video, Sherrod admits to a racial reluctance to help a white farmer obtain government aid. As a result of the video, the NAACP condemned Sherrod's remarks, and U.S. government officials called on Sherrod to resign, which she did. The NAACP later posted the longer 43-minute video of the speech. In it, Sherrod said her reluctance to help a white man was wrong, and she had ended up assisting him. The NAACP then reversed their rebuke of Sherrod, and Secretary of Agriculture Tom Vilsack apologized and offered Sherrod a new government position. Andrew Breitbart said that the point of the piece was not to target Sherrod, but said the NAACP audience's reception of some parts of the speech demonstrated the same racism the NAACP's President had accused the Tea Party movement of harboring. In 2011, Sherrod sued Andrew Breitbart and his business partner Larry O'Connor for defamation. In 2015, Sherrod and Andrew Breitbart's estate settled the case.Zoe Tillman
"Former USDA Official Settles Defamation Suit Against Breitbart Estate"
''National Law Journal'' (October 1, 2015).


Anthony Weiner sexting scandal

On May 28, 2011, Breitbart News's ''BigJournalism'' website reported on a sexually explicit photo linked on New York Representative Anthony Weiner's Twitter feed. Weiner initially denied that he had sent a 21-year-old female college student the link to the photograph, but later admitted to inappropriate online relationships. On June 6, ''Breitbart News'' reported other photos Weiner had sent, including one that was sexually explicit. Two days later, the sexually graphic photo was leaked after Andrew Breitbart participated in a radio interview with hosts Opie and Anthony. Andrew Breitbart stated that the photo was published without his permission. Weiner subsequently resigned from his congressional seat on June 21.

"Friends of Hamas" story

On February 7, 2013, Ben Shapiro published an article on ''Breitbart News'' reporting allegations that former Senator and nominee for United States Secretary of Defense Chuck Hagel (R-Nebraska) may have been paid to speak at an event sponsored by a group called "Friends of Hamas." ''Breitbart News'' said that the story was based on exclusive information from U.S. Senate sources. An investigation by ''Slate'' reporter David Weigel failed to confirm the existence of the purported group. On February 19, New York ''Daily News'' reporter Dan Friedman said that the story had originated from a sarcastic comment he had made to a congressional staffer. "Friends of Hamas" was one of several groups which Friedman considered to be so over-the-top as to be implausible and obviously fictitious. He was investigating rumors that Hagel had been paid for speaking to "controversial organizations", and asked sarcastically whether he had addressed "Friends of Hamas." Friedman followed with an email to the congressional staffer asking if Hagel had received a $25,000 fee from "Friends of Hamas" for his speaking engagement. No reply to the email was received, and the next day, ''Breitbart News'' ran a story with the headline "Secret Hagel Donor?: White House Spox Ducks Question on 'Friends of Hamas'." ''Breitbart News'' maintained that the report was accurate, posting articles defending the website and criticizing Weigel and Friedman. Writers for ''The Washington Post'', ''New York'' magazine and ''The Daily Beast'' criticized ''Breitbart News'' for the "Friends of Hamas" story, calling it "wrong" and "made-up".

Nancy Pelosi/Miley Cyrus ad campaign

In April 2014, ''Breitbart News'' created an advertising campaign to launch ''Breitbart California'', which included posters bearing an image of House minority leader Nancy Pelosi's head superimposed onto singer Miley Cyrus's body as seen twerking on California governor Jerry Brown, spoofing the 2013 VMAs. DNC Chairwoman and Florida Congresswoman Debbie Wasserman Schultz denounced the images as disrespectful to women. In response, House Majority Whip Kevin McCarthy requested that his column be removed from the site.

Misidentification of Loretta Lynch

On November 8, 2014, ''Breitbart News'' posted an article by Warner Todd Huston, which erroneously reported that Loretta Lynch, President Barack Obama's nominee for attorney general, had been part of Bill Clinton's defense team during the Whitewater scandal about the Whitewater Development Corporation. In fact, the Whitewater lawyer was a different Loretta Lynch. After this mistake was pointed out by ''Talking Points Memo'' and Media Matters for America, ''Breitbart News'' noted that the two Lynches were different people by correcting and appending the original article. Andrew Rosenthal of ''The New York Times'' editorial page editor criticized this, writing: "The appended correction didn't really do justice to the scope of the misidentification." The ''American Journalism Review'' said "that Breitbart had let the mistaken fact stand in the headline and the article itself," and had published a second story containing the incorrect information on November 9. By November 10, the initial story had been deleted from ''Breitbart.com''. ''PolitiFact'' rated the claim "Pants on Fire" and noted that the false claim had "already spread to other conspiracy, opinion and conservative news websites", as an example of how fast false information can spread on the Internet."Breitbart gets the wrong Loretta Lynch in Whitewater claim"
Sharockman, Aaron. ''PolitiFact'', November 10, 2014


Conspiracy theories about President Obama

According to ''The New York Times'', ''Breitbart News'' promoted the falsehood that President Obama was a Kenyan-born Muslim ("birtherism"). In ''Devil's Bargain'', however, Joshua Green writes that Breitbart never promoted birtherism. ''Breitbart'' senior editor-at-large Joel Pollak has denied that ''Breitbart News'' was a "Birther website" or that it had ever made a birther-conspiracy claim. In June 2016, ''Breitbart News'' falsely claimed President Obama supported terrorists. In March 2017, ''Breitbart News'' published a story by conservative talk radio host Mark Levin claiming that Obama had wiretapped Donald Trump during his 2016 presidential campaign. President Trump repeated the claims on his Twitter feed less than 24 hours after ''Breitbart News'' ran the story.

Conspiracy theories about Hillary Clinton

During the 2016 presidential election, ''Breitbart News'' were accused by ''Rolling Stone'' magazine of promoting conspiracy theories including the debunked Pizzagate conspiracy theory, which alleged that high-ranking Democrats were involved a child sex ring. The website made unconfirmed claims about Hillary Clinton's health, including asserting she had issues caused by a supposed brain injury. A June 2016 ''Breitbart News'' article presented Stone's conspiracy theory that Clinton aide Huma Abedin was involved with terrorism.

False report of Muslim mob in Germany

On January 3, 2017, ''Breitbart News''s Virginia Hale wrote that " a New Year's Eve celebrations in Dortmund a mob of more than 1,000 men chanted 'Allahu Akbar', launched fireworks at police, and set fire to a historic church" giving the impression of "chaotic civil war-like conditions in Germany, caused by Islamist aggressors" according to ''The Guardian''. The story was later shown to be false; St. Reinold's Church is neither the oldest church in Germany nor was the church set on fire. While 1000 people did gather, which is not unusual on New Year's Eve in a public place, video footage from the scene does not show a "mob", and no policemen were targeted. The official police report recorded an "average to quiet New Year's Eve" with "no spectacular facts to report", while firefighters note an "almost normal weekend night" and state that a "safety net at the Reinoldi church caught fire by a fireworks rocket, but was quickly extinguished". Witness said it was not the church roof that was scorched, but a construction scaffolding on the church's far side, away from the crowd. The group that shouted "Allahu Akbar" consisted of only 50–70 people and was celebrating the ceasefire in Aleppo. The false story was then subsequently picked up by an Austrian far-right website before it made its way back to Germany where politician Thorsten Hoffmann fell for it. In Germany, several newspapers reported on ''Breitbart News'' publishing the hoax and distorting facts. ''Breitbart News'' initially declined to comment, but on January 8 published a story in which it stood by its claims, which had been shown to be false, and refused to admit to any exaggeration. The only correction issued was with regard to the church's age. The follow-up story used a screen capture of different fireworks at the near side of the church, with no scaffolding. ''Ruhr Nachrichten'', the original outlet and the alleged witness cited by ''Breitbart News'', replied to the update, and stated that ''Breitbart News'' had not contacted them or the firefighters present to verify their story. They also reiterated the accusation against ''Breitbart News'' of exaggerating minor facts to give a false "impression that a 'mob' of 1000 migrants had shot at Christian churches in Dortmund and set them on fire." The newspaper went on to accuse ''Breitbart News'' of not adhering to journalistic ethics. ''Ruhr Nachrichten'' also accused Breitbart of "using our online reports for fake news, hate and propaganda" and published video fragments recorded on site that contradicted ''Breitbart News''s story.

Climate change denial

In November 2016, ''Breitbart News'' published an article summarizing a ''Daily Mail'' piece that falsely claimed that record-high global temperatures were unrelated to global warming. The ''Breitbart'' article, by James Delingpole, was cited by the United States House Committee on Science, Space, and Technology, for which the latter itself was criticized. ''Weather.com'' condemned the ''Breitbart'' story in an article titled "Note to Breitbart: Earth Is Not Cooling, Climate Change Is Real and Please Stop Using Our Video to Mislead Americans". In June 2017, ''Breitbart News'' published an article by Dellingpole that claimed that 58 scientific papers disproved anthropogenic climate change. A number of scientists criticized the article, describing it as cherry-picking, derogatory, inaccurate, misleading, and employing flawed reasoning. In April 2019, Breibart News published an article that claimed that a scientific study on past climate proved that man-made climate change was a hoax. Climate scientists sharply criticized the article, variously describing it as ignorant, misleading, and misrepresentative of the study's actual findings. In 2020, ''Breitbart News'' falsely claimed that the sea level has remained stable throughout the 20th century.

Wrongly picturing Lukas Podolski as a refugee

In August 2017, ''Breitbart News'' featured a picture of professional German soccer player Lukas Podolski in an article entitled "Spanish Police Crack Gang Moving Migrants on Jet-Skis". Podolski is neither a migrant gang member nor a victim of human trafficking. The picture was of Podolski riding a jet-ski in the summer of 2014 in Brazil. ''Breitbart News'' apologized to Podolski after the picture drew attention.

False story about Northern California wildfires

In October 2017, ''Breitbart News'' published a false story claiming that an illegal immigrant was arrested in connection with the October 2017 Northern California wildfires. Sonoma County's sheriff department responded to ''Breitbart''s reporting, "This is completely false, bad, wrong information that Breitbart started and is being put out into the public."


COVID-19 scandal


''Breitbart News'' livestreamed a widely viewed video on July 27, 2020, featuring a group called America's Frontline Doctors, that made dubious claims related to the COVID-19 pandemic and touted hydroxychloroquine as a cure. The group was led by Dr. Simone Gold, reportedly a Trump supporter who has advocated the use of hydroxychloroquine on conservative talk radio and podcasts. President Donald Trump shared several versions of the video with his 84 million Twitter followers before they were taken down. The video was removed by Facebook, Twitter, and YouTube for violating policies against COVID-19 misinformation. The president's son Donald Trump Jr. was restricted from Twitter for 12 hours for sharing it. The video event was funded by the right-wing group Tea Party Patriots. The video had 14 million views and was shared 600,000 times on Facebook before it was taken down. ''Breitbart'' did not immediately respond to CNBC when asked about the video being removed by Facebook, Twitter and YouTube.


Voter fraud


In August 2020, a ''Breitbart'' article cited a press release by Michigan secretary of state Jocelyn Benson about the state rejecting over 800 ballots cast by voters who died before the date of the election. The article was written in a way suggesting that the ballots were not legitimately cast and thus evidence of extensive voter fraud. However, the voters in question died after submitting their ballots.

References



Further reading

*

External links

* {{DEFAULTSORT:Breitbart.com Category:Alt-right websites Category:American news websites Category:Anti-Chinese sentiment in the United States Category:Far-right politics Category:Internet properties established in 2007 Category:Mass media companies of the United States Category:American political blogs Category:American conservative websites Category:2007 establishments in the United States Category:Climate change denial Category:Conspiracist media Category:Xenophobia in North America